Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  går det att enkelt göra skinn luktfritt?  (läst 29084 gånger)

högland

• Gäst
går det att enkelt göra skinn luktfritt?
« skrivet: 28 sep-07 kl 00:33 »
Jag fick ett par fina (dyra) skinnhandskar i present. Men de luktar något utöver det beskrivbara.

Det hjälpte inte att torktumla dem kallt i flera timmar. Dessutom sätter sig lukten i händerna efter att jag bara provat dem på snabbt. Lukten är inte bara skinn utan de verkar vara behandlade med något som luktar unket.

Finns det något billigt knep att få bort lukt från skinn? Jag har inte råd eller tid att experimentera för mycket med kemikalier på dem.
Ska jag chansa och tvätta dem i 60/90 grader och hoppas att de inte går sönder?

Eller borde jag ge upp och slänga dem? Eller kanske lägga dem i någon av klädskänknings-lådorna.

Filip Skräplund

Re:går det att enkelt göra skinn luktfritt?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-07 kl 00:40 »
Köra i tvättmaskin rekommenderas ej.
Kemtvätta eller ge till uteliggare.
« Senast ändrad: 28 sep-07 kl 00:54 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 sep-07 kl 01:41 »
Det ska finnas medel som man rengör skinn med vet inte om det går i detta läget annars uringarva dem så lär väl stanken gå bort...Då borde det som är i handskarna gå bort...enkel metod... Har inte provat dock.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

högland

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 sep-07 kl 01:59 »
uringarva dem

Det kunde vara ett intressant experiment. Men ett eventuellt problem är att handskarna består av både yttre grövre skinn samt ett inre mjukare fluffigt material och de hela är ihopsytt.

Jag tänker torktumla dem några timmar igen, 12 timmar borde räcka så de är fräscha när jag kommer hem från jobbet. Lukten borde väl åtminståne minska efter långvarig luftning.

Hade jag själv köpt dem så hade jag slängt dem eller nåt redan från början. Men eftersom en bekant lade ner tid och pengar på att köpa dem som present så skulle det inte se så bra ut om jag slängde dem utan vidare.

Våmhuskullan

• -
« Svar #4 skrivet: 29 sep-07 kl 09:37 »
Jag fick ett par fina (dyra) skinnhandskar i present. Men de luktar något utöver det beskrivbara.

Citera
Det hjälpte inte att torktumla dem kallt i flera timmar. Dessutom sätter sig lukten i händerna efter att jag bara provat dem på snabbt. Lukten är inte bara skinn utan de verkar vara behandlade med något som luktar unket.

Finns det något billigt knep att få bort lukt från skinn? Jag har inte råd eller tid att experimentera för mycket med kemikalier på dem.
Ska jag chansa och tvätta dem i 60/90 grader och hoppas att de inte går sönder?

Eller borde jag ge upp och slänga dem? Eller kanske lägga dem i någon av klädskänknings-lådorna.

jag köpte för många år sen...typ 15 år...ett par älgskinn som jag sydde ej jacka av...inte päls utan skinn alltså..
och detta skinn lukta väldigt mycket skinn! jag klara nästan inte av att sy klart den och jag klara då inte av att ha den på mig...och jag försökte med vädring i kyla, värme, skinnmedel...ja allt jag kunde komma på men den luktade så starkt i flera år så till slut gav jag upp och lämna den på klädinsamling!!!

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: går det att enkelt göra skinn luktfritt?
« Svar #5 skrivet: 23 nov-09 kl 17:11 »
Skinn /läder stelnar om man värmer dem till 70 grader om jag inte minns fel även omman doppar dem kvickt...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

_ingemar_

« Svar #6 skrivet: 27 nov-09 kl 23:10 »
kan man inte ozon behandla skinn ?

KimAstor

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 21 feb-10 kl 23:51 »
som en sista utväg kanske du kan testa biltemas hjälmrengöring. man sprayar den i en illaluktande och skitig mc hjälm, och vips, så va den fräsch som ny. är tanken i alla fall. kanske fungerar på illaluktande tofflor också.

inte miljöns bästa vän kanske? och hur skinnet reagerar får man väl se. lite läderfett efter kanske löser det om den är alkoholbaserad? extrema problem kräver extrema lösningar! lycka till!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 21 feb-10 kl 23:58 »
Hellre än att torktumla kallt skulle jag nog föreslå måttlig värme - kanske 40-50 °C och rejäl luftväxling.  Torkskåp eller varmluftugn där man kan ställa ner termostaten till lämplig temperatur, eller skotork av typen med fläkt, värmeelement och 4 luftslangar.

Och, som sagt, Biltemas hjälmrengöring kanske kan fungera. Det finns också en del "undermedel" som bilrekondfirmor använder för att få bort sunkig lukt ur bilar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser