Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egna sesamkakor  (läst 3875 gånger)

aino

Göra egna sesamkakor
« skrivet: 27 sep-07 kl 09:12 »
Hej!
Det måste ju vara hur enkelt som helst att göra egna sånadär sesamkakor.. men ändå - hur gör man? Funderar på om det går att göra dem med bara honung, alltså utesluta socker/sirap (som jag antar att de innehåller). Förslag på andra nötter man kan blanda i?

De är himla bra att ha med sig som "nödmat"...
/aino

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Göra egna sesamkakor
« Svar #1 skrivet: 01 okt-07 kl 11:36 »
Jag kom ihåg att Jamie Oliver gjort sådana i ett program jag såg för länge sedan. Hittade receptet på nätet:
http://www.wilx.com/recipes/recipes/273551.html Han gjorde dem till chokladmousse tydligen...

Sesame Seed Toffee Snaps

445 g caster sugar
200 g pack of sesame seeds

1. Put sugar and 8 Tbsp. of water into a pan on a medium heat. Use a spoon to stir together -- it will become a syrup.

2. Carry on cooking until light golden, then add your sesame seeds and continue to cook until dark brown.

3. Pour out your sesame seed caramel on to an oiled non-stick tray or oiled tin-foil. Use a palette knife to push it out to about 0.5cm thick (even thinner if you can).
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare
javill, ärt, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser