Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snälla, hjälp mig könsbestämma dessa...  (läst 3249 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Snälla, hjälp mig könsbestämma dessa...
« skrivet: 26 sep-07 kl 18:30 »
Jag har två ggr tre kycklingar med två veckor mellan varje kull. Den äldsta kullen är nu 11 veckor och den ynsta nio. Jag kan fortfarande inte se om nån av dem är tuppar. Jag tycker alla ser ut som hönsor ;D , men det vore ju för bra för att vara sant. Tar en bild i taget.  //Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Re:Snälla, hjälp mig könsbestämma dessa...
« Svar #1 skrivet: 26 sep-07 kl 18:34 »
Här kommer nästa pippi:
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 26 sep-07 kl 18:36 »
å nästa:

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #3 skrivet: 26 sep-07 kl 18:42 »
En till , sen får det räcka... för idag ;) iaf...

finkmormor

« Svar #4 skrivet: 26 sep-07 kl 18:51 »
Bild ett tror jag är en höna men dom andra kan mycke väl vara tuppar ;D

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 26 sep-07 kl 18:51 »
Beror ju lite på rasen det... Vissa får "skägg" å då borde ju de 3 sista vara tuppar. Men som sagt... Vilken ras?

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #6 skrivet: 26 sep-07 kl 19:39 »
Ras, ja... Vet ju inte det heller  :-\  . Fått dessa höns och tupp av en kompis då hon skulle flytta. Ev så är det dvärgkochin och nån lantras...  Föräldrarna på bilden nedan:  

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #7 skrivet: 26 sep-07 kl 19:42 »
Den här lilla mamman har ju också haklapp...men hon är definitivt en höna:

Tedarix

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 26 sep-07 kl 20:31 »
Hej!
Unghöns i den där åldern brukar väldigt sällan ha tydliga kammar och haklappar medan tupparna börjar få tydliga stora såna.
Så tyvärr är det nog fyra tuppar det där..  :-\

Den första ser man tydligt även på färgen att det är en tupp. Den kommer bli likadan som pappa.
Den andra har också tydliga tuppatribut med stor kam o tydliga haklappar.
Den tredje däremot skulle kanske kunna vara en höna men det ser ut som att den har gulbrunt på skuldrorna och det är typiskt för tuppar att dom har annan färg där (samma som i halsbehänget).
Och den fjärde ser väldigt typiskt tuppig ut med långa ben och en tydlig tuppstjärt.
/tedarix
« Senast ändrad: 26 sep-07 kl 20:32 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #9 skrivet: 26 sep-07 kl 20:49 »
Ja, pyckling nr fyra har idag, faktiskt visat tupptendens...bröstar upp sig och har sig...
 Men , skit...kan det vara så illa att jag bara har tuppar...jaja, framtiden får visa  :(  
//Maya

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #10 skrivet: 26 sep-07 kl 21:10 »
Visst är det nån som skrivit här på forumet om nackfjädrarna, spetsiga=tupp, rundade=höna? Har ingen egen erfarenhet men de ser ju ut att ha nackfjädrar så du får väl kolla..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 26 sep-07 kl 21:27 »
jag tror bild nr3 är höna och dom andra tre tuppar. Såå svårt det där...
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #12 skrivet: 27 sep-07 kl 10:35 »
Jag håller med Tedarix här, jag tror att den enda som möjligtvis är höna är nr 3.
Tuppar brukar också ha grövre och längre ben samt större fötter än hönor.
Gotlandskaniner, genbank.

Bruja

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 sep-07 kl 00:05 »
Hej

Jag tror att trean är höna och resten tuppar, men det är bara gissning.
Detta är definitivt inga dv Kochin. Men de är vackra till tusen!

Lycka till!

mvh
Carmen

Bruja

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 sep-07 kl 00:07 »
Hej igen

Oj, oj oj vilken snygg tupp! Imponerad!  ;D

mvh
Carmen

annika

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 28 sep-07 kl 01:19 »
gissar pà att tvàan och trean âr hônor och de andra tuppar, du màste berâtta hur det gàr.....man ska kunna titta pà fjâdrarna uppe pà ryggen innan stjârtfjâdrarna runda=hôna spetsiga=tupp titta vid 8 - 10 veckors àlder dà kommer en andra omgàng fjâdrar dâr och det âr dom du skall titta pà, nu vet jag ju inte hur gamla dessa âr..........?

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #16 skrivet: 28 sep-07 kl 12:30 »
De äldsta är 11 veckor och de yngsta är 9 veckor.
Och javisst ska jag berätta ;D

Någon...en aning om vilken ras de kan ha i sig då?

//

Maya
« Senast ändrad: 28 sep-07 kl 12:32 av HönsMaya »

annika

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 06 okt-07 kl 09:31 »
ganska likt gotlandshôns tycker jag..................

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser