Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  livrädd för att möta vildsvin...  (läst 5421 gånger)

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
livrädd för att möta vildsvin...
« skrivet: 25 sep-07 kl 23:29 »
Ja det är jag faktist  :-[
nu börjar man bli sugen på att leta svamp i skogarna runt omkring men jag vet inte om jag törs...
förra hösten när jag var ute så såg man små uppbökade hål överallt i skogen och då slog det mig plötsligt; Vad gör jag om jag står öga mot öga med ett gäng?
Ska man springa eller sätta igång och skrika o leva rövare eller vad?
Har varit grisvakt åt en minigris några ggr och jag vet att dom kan springa fort!
Hjälp mig nu med några bra råd  :D
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Rosten

• Närke
Re:livrädd för att möta vildsvin...
« Svar #1 skrivet: 26 sep-07 kl 20:26 »
nu börjar man bli sugen på att leta svamp i skogarna runt omkring men jag vet inte om jag törs...
förra hösten när jag var ute så såg man små uppbökade hål överallt i skogen och då slog det mig plötsligt; Vad gör jag om jag står öga mot öga med ett gäng?
Har varit grisvakt åt en minigris några ggr och jag vet att dom kan springa fort!
Det är bara att föra lite oväsen när du går i skogen. Vissla, sjung och trampa på torra kvistar. Så vet grisarna var du är och då håller dom sig undan.

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
SV: livrädd för att möta vildsvin...
« Svar #2 skrivet: 29 okt-09 kl 10:06 »
Vildsvin alarm!!!
Eller?
Visst ser fler och fler svenskar spår efter grisarna men själva grisarna är mycket skygga.
Alla har för vana att säga att "Om du hamnar mellan en sugga och hennes smågrisar så är det kört" men grisarna går undan om en människa går in i deras område så chansen att det händer är minimal.
Själv kommer jag ifrån Berlin där det finns mer än 8000 vildsvin i stan!
Även om det händer många trafikolyckor så hörde jag inte talas om någon som blev attackerad.
Så de svenska skogarna borde vara säkra att ströva i ett bra tag framöver.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 29 okt-09 kl 10:18 »
Vildsvinen är ju också skymmnings djur så när du är på väg hem , då vaknar vanligtvis djuren och börjar att söka föda .
Vildsvinen har också mycket bra hörsel och luktsinne , så de är på väg bort vid minsta orsak , de är skygga .

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 29 okt-09 kl 11:11 »
Jag mötte en grävling i somras. Den fräste och var livrädd, och detsamma gjorde och var jag.
Det var jättespännande och läskigt. Jag hörde kom gående längs stranden på en skogsjö, och plötsligt hör jag ett fräsande som från vassen. Ser inget först, men plötsligt framträder grävlingen mot bakgrunden. Den fräser och gör några framstötar.
Jag hade två smågrabbar med mig, så jag gav dem tecken på att klättra uppåt bakom mig, där en bergvägg tornade upp sig.
Man har ju hört historerna om att när grävlingen får in ett hugg så släpper den inte...hursom, när den satte av rakt emot mig så svingade jag vandringspinnen och fick ur mig nån slags djurläten som jag inte visste att jag hade på lager, ett mellanting mellan fräsande och rytande  ??? och grävlingen vek av ca 1 meter ifrån mig och satte av längs stigen och upp i skogen.

Tror att enda anledningen till att den attackerade var att den befann sig i en låst situation, mellan sjön och bergsknallen. Dessutom har jag för mig att grävlingar har lite dålig syn, så den fick väl panik när den inte riktigt såg vart den kunde retirera.

Jo apropå vildsvin så är den skogen totalt minerad av vildsvin, att döma av alla kratrar de har grävt upp.
Men jag har varken mött eller hört ett endaste vildsvin, inte på hela sommaren som jag knallat runt där.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 29 okt-09 kl 11:17 »
Jag hade möte med en grävling i våras, flera gånger, i mitt sovrum.
Den kom in genom kattluckan för att sno kattmat, men min kattskock jagade ut den ögonaböj.

På tal om vildsvin så läste jag att polisen rekommenderar att man kör bort en bit - 100 meter eller så, ifall man råkat köra på ett vildsvin, innan man går ur bilen.
Dom kan bli rätt aggressiva när dom skadats.
« Senast ändrad: 29 okt-09 kl 11:22 av Foppas fot »

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 29 okt-09 kl 11:19 »
Jag hade möte med en grävling i våras, flera gånger, i mitt sovrum.
Den kom in genom kattluckan för att sno kattmat, men min kattskock jagade ut den ögonaböj.

Vilken hårding att våga sig in när du har ett gäng katter!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 29 okt-09 kl 11:26 »
Vilken hårding att våga sig in när du har ett gäng katter!

Eller hur, och flera gånger också.
Fast jag hörde för nån vecka sen att ett lodjur käkat upp grannens katt, satt och mumsade på den i trädgårn mitt på dan.
Räv och grävling klarar katterna, men lon blir svår.
Gäller att det finns något att krypa under i närheten.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 29 okt-09 kl 12:23 »
Där jag bor har vi haft vildsvin i flera år och inga konfrontationer mellan gris o människa har hittils inträffat. Det har tillochmed hänt att någon har tittat in under någon gran och sett kultingar ligga och trycka men suggan har hållit sig undan. Vi försöker hålla nere stammen med jakt och det kanske kan hjälpa till med att göra vildsvinen skygga för människan. Skjuts det en gris på ett område så tar det lång tid innan de återvänder dit. Men att föra lite väsen när man är ute så att de hör att man är där är nog det bästa för att slippa möta en gris på svampturen.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 jan-10 kl 12:01 »
Vildsvin är skygga djur, ofarligt nästan... värre med fyllesvin kolla statistiken ;)
Fjäderfän och kaniner

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 03 jan-10 kl 14:54 »
Vildsvin lär kunna angripa hundar, har man ingen sån med sig så är det lugnt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 03 jan-10 kl 16:05 »
Själv har jag mött stora vildsvinsflockar i mina skogar flera gånger, trots att jag för ganska mycket väsen när jag är ute med mina hundar, just för att jag har hört att de ska flytta på sig om de hör mig.

Jag är inte säker på att de bryr sig om mina oljud ett dugg, förrän vi är inom typ 50-100 m avstånd.

Hittills har dock inget skett, hundarna har kommit in och blivit kopplade, och vildsvinen har i ganska rimlig hastighet begett sig in i skogen.

Vanligast är att jag träffat på dem under (sen)sommarmånaderna och att det varit stora flockar på 25-30 djur, varav drygt hälften halvstora kultingar.

Då känner man sig inte så tuff minsann, typ 3-5 km till närmsta hus och två hundar som kan bli skadade. Jag kan inte bära båda på en gång... Men hittills ha hundarna alltså fattat att matte tycker att det är farligt på riktigt och snabbt kommit till mig istället för att undersöka de där underliga typerna på närmre håll.

Jag har dock egenheten att gilla att gå i skogen vid 4-5 tiden på morgonen, jag har bara stött på ensamma vildsvin på dagen, och de har sprungit iväg rätt snabbt. Så om man är ute i skogen mitt på dagen, och för lite oväsen och dessutom håller sig ganska nära skogsvägar/stigar som luktar människa så tror jag inte att det är någon fara.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mata

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 03 jan-10 kl 16:14 »
Vi har också massvis med vildsvin, otroligt hur mycket åker de bökar upp på en enda natt. Ibland får man en skymt, men mkt sällan.
En gång hade de världens slagsmål 20 m utanför vårt hus (2 s bara), det lät som ett barn höll på att bli mördat, så jag sprang ut och viftade och var arg (gillar inte slagsmål). Dom snurrade runt och hade sig, men sprang iväg när jag kom.

De verkar vara superskygga för det mesta annars, jag ar inte ens tänkt på att vara rädd för dem... I så fall får man väl bara ha en ordentlig pinne att vifta med om man är rädd?

Jag är mest rädd för all förstörelse de gör på vallen, runt grönsaksodlingar har vi satt stängsel (på de flesta).

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser