Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsljud...vad snackar de om?  (läst 4861 gånger)

kaia

Hönsljud...vad snackar de om?
« skrivet: 25 sep-07 kl 16:08 »
Mina hönor och tuppar knorrgnisslar, de liksom... tja, gnisslar. Det låter lite som en kombination av ett spinnande från en katt fast mycket mer aktivt, med mer energi i, och en gammal gisten dörr. De står lite här och var och säger så där, de verkar säga det till varandra, alltså det ser verkligen ut som om de pratar med någon annan när de gör det där ljudet. Men vad betyder det? Man blir ju lite nyfiken vad deras samtal rör sig om... Det behöver liksom inte vara att de står och stirrar hotfullt på varandra, utan det ser lugnt ut, de är nära varandra bara, inom pratavstånd.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:vad snackar de om?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-07 kl 17:11 »
Är de 'glada' eller irriterade när de låter så? Mina hönor hade något slags knorrande ljud när de blev överraskade av störtösregn en gång och gömde sig under samma buskage som jag... Och en gång när de blev livrädda för ett lågt flygande flygplan stod de samlade på vår trapp sen när de lugnat ner sig och lät sådär, lite kurrande knorrande, gnissligt som sagt, jag upplevde det som att de var lite irriterade...

Men vad det betyder...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 25 sep-07 kl 19:28 »
Så låter mina höns när de ska värpa och letar efter ett bra rede, alt står i kö till det rede som ALLA ska vara i. Tupparna har jag aldrig hört med det ljudet.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

finkmormor

« Svar #3 skrivet: 25 sep-07 kl 19:50 »
Jag har två äldre ca 6 år som låter som ett kurrande när dom ser nånn skata eller fåglar i samma storlek som flyger över hönsgården och nu har mina unga tuppar som är 6 mån  börjat att härma dom äldre tupparna ???

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #4 skrivet: 25 sep-07 kl 22:22 »
Hej
Mina höns har ett högt och gällt "kurrande" när de ser någon fara men däremot ett mycket mjukt "spinnande" när det börjar bli mörkt och de har satt sig tillrätta för natten. Det är ett trivsamt och mysigt ljud. Jag tror de säger godnatt till varandra ;D

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Melica

« Svar #5 skrivet: 25 sep-07 kl 22:29 »
Jag har en aracauna och en aracaunakorsning, båda har ett helt annat läte än de övriga hönsen. De knorrar mycketmer.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #6 skrivet: 26 sep-07 kl 08:36 »
Första gången jag hörde det, lät det som en kurrande katt, fats högre. Då var det en Gotlandstupp som lagt sig i ett ruvrede med huvudet in åt och jag fattade inte vad han gjorde. Min ena silkestupp gör likadant fast i ett hörn i hönshuset oftast. Jag tycker det verkar som ett ljud av välbefinnande. Då silketuppen fick in nya damer, gjorde han så ofta, som ett mysljud. Jag tror han var glad och till sig liksom. Men vad vet man!!
Den som har en lever får se

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #7 skrivet: 26 sep-07 kl 12:24 »
Mina hönor knorrar som du beskriver när någon främmande katt närmar sig smygande i gräset. Jag tolkar detta som "fara från mark"-ljudet. Kanske är dina "rädda" då du dyker upp, med annan klädsel
t ex :-\ Spånar lite......
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Dollar

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 26 sep-07 kl 12:47 »
Mina låter oxå så när de myser inte högt utan lågt. När tuppen ska visa hönan var hon ska lägga sina ägg och när de sitter på sittpinnarna för att sova.

Däremot om de uppfattar ngt som fara, då skriker dom och sträcker på sig, ja det är ju tuppen som skriker och alla höns blir blick stilla, sen för att återgå till det de höll på med innan varningsljudet från tuppen.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #9 skrivet: 26 sep-07 kl 17:34 »
Mina hönsor brukar också kurra, jag tror de småpratar lite i största allmänhet bara då. Men jag har två svarta hönor och en av dem låter som en anka , hon kvackar, eller tutar...låter helknasigt  ;D ... men alldeles eget... //Maya
« Senast ändrad: 26 sep-07 kl 17:34 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

ewaldz

« Svar #10 skrivet: 26 sep-07 kl 17:43 »
sånna ljud gör min höna med när hon ruvar ;) o jag kommer för nära

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser