Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bereda sälskinn?? SNABBT SVAR SNÄLLA!  (läst 12188 gånger)

fastfrusen

• -
Bereda sälskinn?? SNABBT SVAR SNÄLLA!
« skrivet: 25 sep-07 kl 11:24 »
En kompis har fått ett sälskinn som vi ska skrapa i kväll.. ;D Bra att ta vara på, från alla dessa sälar som går till hundmat här uppe...
Nån som vet hur man bereder sälskinn?
vi vill ha håren kvar
Tacksam för alla tips!!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Bereda sälskinn?? SNABBT SVAR SNÄLLA!
« Svar #1 skrivet: 25 sep-07 kl 23:06 »
Borde gå att använda samma recept som till kaninskinn, eller? Ska finnas ett alun/saltrecept nedskrivet i någon tråd på forumet.
Landsflykting i storstan...

fastfrusen

• -
« Svar #2 skrivet: 26 sep-07 kl 11:17 »
Jaag luktar som en säääl  ;D
Funderar på hur länge lukten sitter i.. ::)
Samma recept som för kaninskinn? Påvärkar det inte att sälskinnet är mycket tjockare?? :-\
tack för tipset i alla fall,. är det ingen som provat att bereda sälskinn? Det är en storkobbe (bearded seal)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 26 sep-07 kl 11:20 »
Samma recept, mer ingridienser & längre tid och arbete.  :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

mnykvist

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 sep-07 kl 09:48 »
Hej!

Det viktigaste är att du skrapar det mycket noga. Du ska gå betydligt djupare än du tror, alldeles nära hårrötterna. Ytan ska se gråaktig ut, men om du ser små mörka prickar är det antagligen hårrötterna, och då har du kommit för djupt. Till det här måste du ha ett lagom vasst redskap, så slött så att det inte skör igenom det sega skinnet, men så vasst att det skär i späcket. Om du inte skrapar skinnet ordentligt kommer det inte att bli bra alls. Fettet gör att skinnet blir svårt att mjukgöra och attd et känns ofräscht.
När du har skrapat köttsidan ska du också gå över skinnsidan men nån bilfönsterskrapsliknande grej. Tryck ut fettet ur pälsen, i hårriktningen såklart.
Sedan tvätta tvätta tvätta!! Se till att inte ha mera än ljummet vatten, då kan skinnet förlimmas.
Spänn upp i ram och låt torka en del så att skinnet stabiliseras (du har säkert märkt att det är väldigt töjbart och sladdrigt). Nu kan du antingen råräcka det (d.v.s. mekansikt bearbeta det på alla håll och ledder så att det blir varmt, garvas i sitt eget fett  och mjuknar och...hårt arbete men bra resultat) eller sätta en fettgarvning på det. (2 dl olja, 2 äggulor, 2 msk såpa) eller sänka ner det i ett alunbad. Sen är det mjukgörning som gäller!

Sälskinnsgarvning i korthet! Hoppas det går bra för dig!
Jag bokstavligt talat ÄR Mia!

fastfrusen

• -
« Svar #5 skrivet: 27 sep-07 kl 15:15 »
oki låter bra.. Tackar tackar.. får se vilken metod det blir  ;D

Sirpusbollen

• Hälsingland
SV: Bereda sälskinn?? SNABBT SVAR SNÄLLA!
« Svar #6 skrivet: 09 jun-09 kl 19:52 »
hur gick det då? :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

fastfrusen

• -
« Svar #7 skrivet: 10 jun-09 kl 09:30 »
ägaren till sälskinnet tröttnade ur, frös ned det och flyttade till fastlandet...  :(

Så jag får nog vänta ett tag med att praktisera  :-\ :'(

Får försöka holla mig väl med dom jag känner som jagar  ;)

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #8 skrivet: 10 jun-09 kl 19:58 »
Om du ger dig på ett nytt sälskinn vill jag minnas att Aja på Bäckedal började med att hälla ut en flaska Yes i pälsen på det och lät det ligga. Bry dig inte heller om att tillföra fett vid garvningen, säl innehåller tillräckligt med fett som det gör. Inte luktar de något vidare heller... Men jag har aldrig testat själv så jag skall inte försöka råda dig vidare. Bara tyckte det där med yesen lät vettigt!

/Martina

fastfrusen

• -
« Svar #9 skrivet: 10 jun-09 kl 20:15 »
måste ju skynda mig i så fall EU har ju infört importförbud mot alla sälprodukter  >:( så jag kan inte ta hem någonting utan att "smuggla" tur att jag köpte ett skinn innan jag åkte hem i somras!

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 10 jun-09 kl 23:49 »
har de infört importförbudet redan?! EU funderar väl bara på det än så länge, pga av de där medelhavssälarna... idiotiskt! Annars så finns de ju faktiskt säl i Sverige också.. :)

Evendim

• -
« Svar #11 skrivet: 11 jun-09 kl 12:00 »
Hörde det på en vikingamarknad nyligen....... att det är inportförbud på sälskinn.....
Trist.....

fastfrusen

• -
« Svar #12 skrivet: 11 jun-09 kl 12:09 »
Tror inte det är infört ännu, men beslutat. Åtminståne var det ett himla rabalder på norsk radio när beslutet togs för ca en månad sedan...
Men jag kommer inte resa till sverige förens tidigast i september, så då kanske dom hunnit?

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 11 jun-09 kl 22:26 »
Men fy vad dåligt :(

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 16 mar-10 kl 13:53 »
Jag jagar säl i Västernorrland om någon är intresserad av skinn.

Jag har inte själv gjort ngn beredning, men är förstås mycket intresserad av att komma på ngt sätt att göra det.

En gammal tråd, väl värd att skaka liv i :-)

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 16 mar-10 kl 22:59 »
Uringarvning borde funka om man inte har tillgång till bark för tillfället...tag utspett med kallt vatten...så inte de större atomerna proppar igen porerna på skinnet...
Annars kan du ju ta te, givetvis kallt och starkt men tag bara lite i taget av det starka teet och utspett med vatten 50% i början och sedan fyller du på med mer te så lösningen blir starkare vart efter... du ser när vätskan blir som grumlig eller svagare... tag några timmar emellan eller en sex timmars mellanrum...rör ofta så vätskan kommer åt ordentligt och givetvis skrapa av kött och fettrester så garvningen kommer åt överallt...låt ligga i något dygn... gör en garvnings koll....Skulle vara kul med ett sådant skinn...Rökgarva kan man ju med, men det kan vara bra att ha någon mera med då som kan det hela...Lycka till och sätt gärna in en bild. Se övriga inlägg om hur man gör... Hinner du inte på en gång så salta det rejält och frys in i annat fall men lägg då köttsida mot köttsida så inte pälsen blir blodig...förstörs fortare...salta gärna inna infrysning överallt så skinnet konserveras...Hinner du ta det så garva snarast möjligt...
jag har själv inte garvat denna sortens skinn men läs i Lotta Rahmes böcker om garvning. Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 17 mar-10 kl 00:16 »
Jag jagar säl i Västernorrland om någon är intresserad av skinn.

Jag har inte själv gjort ngn beredning, men är förstås mycket intresserad av att komma på ngt sätt att göra det.

En gammal tråd, väl värd att skaka liv i :-)

/M

Wow! Jag, jag!!! *viftar med handen*  :D  Var jagar du, och var bor du?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 17 mar-10 kl 11:09 »
Jag bor och jagar i Sundsvall.

Garvning är egentligen inte intressant, då blir det ju läder. Jag vill ha håret kvar på skinnen. Det är otroligt vackert.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #18 skrivet: 17 mar-10 kl 15:56 »
Skinnen blir lättare att skrapa om dom saltas minst 2 v före beredningen.
Skinn ska saltas ELLER frysas. Aldrig både och. Saltet motverkar infrysningen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 17 mar-10 kl 23:56 »
Jag bor och jagar i Sundsvall.

Garvning är egentligen inte intressant, då blir det ju läder. Jag vill ha håret kvar på skinnen. Det är otroligt vackert.

/M

Men hörru, jag bor i Östersund, och har en morbror i Sundsvall som jag kan våldgästa om jag skulle behöva. Är det jaktsäsong nu? Vad är det för säl du jagar? Jo, det är ju beredning med pälsen kvar man vill göra med säl. Vackrare päls får man nog leta efter... Det vore helt underbart att få jobba med ett sånt skinn. Det bästa vore kanske att börja med ett som inte är sådär superfint, för det första skinnet blir ju lite av ett måndags-ex...  ;)

PM:a mig om du är intresserad, för i så fall kommer jag som ett skott till kusten! (Efter att jag har flyttat klart...  ;) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser