Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig unghöna  (läst 3014 gånger)

Taggis

• vänner
Konstig unghöna
« skrivet: 24 sep-07 kl 10:37 »
Min Tootsie kläckt i feb. i år bar sej konstigt åt härom dan dvs gick omkring & lät som en höna som ligger på ägg el. har kycklingar mkt kocklande var det om henne ivf.Igår såg jag henne inte alls trodde hon blivit tagen av nån räv el. blivit på körd & slängd nånstanns  :'(,min tama lilla höna.Pratade med tösen om det & blev upplyst om att hon kanske fanns i en av ute burarna till kaninerna ,hon hade hittat ägg där.Sååå i morse när djuren fått sitt gick jag dit för att kika ,den som tösen pratade om var tom i nästa bur finns det ett rötthus med vitaknutar på som man kan lyfta ena taksidan på & där låg min goding
som en padda på ett gäng ägg  :-*.Jätte gla är jag att jag hittade henne men ruva nu  :o ,tycker det är sent att få kycklingar nu men jag vill inte ta äggen då jag inte är 100 på hur länge hon legat.
Tootsie är ju bara ca 7 månader är inte det tidigt att lägga sej på ägg ,jag mena mina andra hönor har inte börjat ruva förrän det året dom blir 1.
Det vita Tootsie har bäddat med är får ull  ;D det behövs ju nu när det börjar bli kallare
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 10:46 av Taggis »
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Sally

Re:Konstig unghöna
« Svar #1 skrivet: 24 sep-07 kl 11:23 »
Äggen håller sig varma under hönan. Jag har två hönor som just kläckt...trots min avrådan ;). Kan de bara vara inne (nattetid) när de väl är kläckta blir det nog inga problem.

Sally
Går det...så går det!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 sep-07 kl 12:42 »
Jag har en höna som absolut ska ruva, bara att hon ruvar på två plastägg. Så för att hon inte ska bli besviken ska hon få ägg från kläckaren istället.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #3 skrivet: 24 sep-07 kl 19:29 »
Har också haft unghöna som ruvat fram kycklingar. Hon var en jättera mamma fast hon inte hade så mycket erfarenhet.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 24 sep-07 kl 21:02 »
Ja vi får hålla tummarna att hon fixar det ,tycker det räcker med en kyckling på toa  ;).
Hon brukar emellanåt komma in & hälsa på så risken finns att hon tar familjen me sej sen & hälsar på  ;D.
I morron ska jag se om jag kan få titta hur många hon ligger på .

Taggis

• vänner
Re:Konstig unghöna-Tootsie har blivit mamma
« Svar #5 skrivet: 11 okt-07 kl 12:18 »
I morse när jag var & gav henne mat & vatten passa jag på att lyfta på taket för att se om där blivit nåt blev jag glatt  överaskad  ;D.Vid hennes ena sida sticker det fram ett litet solgult huvud & när jag kikade liite under henne var där ett till  ;D.Hon som annars är en jätte snäll höna var ganska sur på mej när jag ville titta så därför blev det bara en snabb flukt.Ska bli spännande & se om där blir fler ,hon låg på 9 ägg & dom är bara hennes dvs ingen annan har varit där & lagt.

Nypålandetsfru

• Gäst
Re:Konstig unghöna-Tootsie har blivit mamma
« Svar #6 skrivet: 11 okt-07 kl 12:33 »
I morse när jag var & gav henne mat & vatten passa jag på att lyfta på taket för att se om där blivit nåt blev jag glatt  överaskad  ;D.Vid hennes ena sida sticker det fram ett litet solgult huvud & när jag kikade liite under henne var där ett till  ;D.Hon som annars är en jätte snäll höna var ganska sur på mej när jag ville titta så därför blev det bara en snabb flukt.Ska bli spännande & se om där blir fler ,hon låg på 9 ägg & dom är bara hennes dvs ingen annan har varit där & lagt.
Härlig historia!  :)
Dessa underbara små hönor!

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #7 skrivet: 11 okt-07 kl 16:31 »
GRATTIS!
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Bruja

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 okt-07 kl 23:24 »
Hej

Grattis och var rädd om den här  ruvhönan!  ;D

mvh
Carmen

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 11 okt-07 kl 23:29 »
Grattis. Låt henne ruva. Man ska vara rädd om ruvhönorna. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #10 skrivet: 12 okt-07 kl 09:34 »
åhh grattis. Vilken underbar historia det är alltid lika kul o höra när man blir så överraskad. visst det är lite sent men tror inte det ska vara någon fara.

För 3 år sedan försvann två hönor från mig :'( blev så ledsen
men efter ett par veckor kom dom båda med några dagars mellanrum med varsin kull på 10-12  :o chockad ja  ;D

man kunde hitta massor av högar runt om i trädgården med ägg

men nu vad jag vet lägger dom alla ägg inne i höns huset

Kramiz o lycka till!!!
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #11 skrivet: 12 okt-07 kl 14:59 »
här kommer en bild ;D
på en liten hög min man fann då när han gick med trimmern över nällorna :D :D :D :D
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Taggis

• vänner
« Svar #12 skrivet: 12 okt-07 kl 17:54 »
Tack så jääätte mkt  ;D! När jag skulle titta till dom idag var hon ute me 4 st :o men snabbt som ögat gick hon in igen vilket resulterade i 4 småå kyckingar som inte hittde mamma!
Trodde Tootsie skulle hämta dom men ack nej så det blev till att mkt lugnt försöka fånga in dom små,inte helt lätt då en av dom gick igenom nätet till buren som står brevid får staketet!Naturligtvis var min nyfikna får familj där & trampade för att se vad vi gjorde inte bra alls me en pytte kyckling så nära deras trampande men vi klarade det  ;D .
Hon har hittills fått 6 kycklingar  :-*.

Taggis

• vänner
Re:Konstig unghöna-Tootsies kycklingar
« Svar #13 skrivet: 16 okt-07 kl 21:18 »
Det blev 7 små kycklingar från början men nu är det "bara" 5 kvar  :-\.En liten hade hon trampat på i boet en annan satt bara & pep & såg mest frusen ut & ville inte äta trotts att dom andra åt samt mamman försökte .Tog in den för att se om det kanske hjälpte med mer värme men den slutade inte kalla på mamma så den fick komma ut igen efter stund.
Tänkte som så att om den nu kommer att dö kan den få göra det hos sin mamma (tramsigt va  :-[),i morse låg den död i boet  :-\.Så idag när jag & lilleman kom hem flytta vi Tootsie till ett eget litet hus där kycklingarna inte blir blöta pga att mamman ligger ute me dom (vilket hon gärna gjorde).Men vad hände jo ca 2tim.senare hittar vi en liten  "död"  kyckling en bit från mamman ,kall & livlös men skam den som ger sej  såg att den rörde lite på näbben  :o & nu blev det brått.In i huset massera den ,sen satt vi framför brasan me den för att sen lägga den på en stol me filtar framför brasan.Det tog ca 2 tim. sen var den på benen ,en stund senare kom den ut till mamma igen & ligger nu under magen på henne  ;D.
Tootsie är en duktig mamma men hon verkar lite klumpig ,fast me så många små runt benen är det kanske lätt hänt spec. om det är hennes första kycklingar .

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 okt-07 kl 21:55 »
Vilken ljuvlig liten dunboll  ;)

Taggis

• vänner
« Svar #15 skrivet: 17 okt-07 kl 17:01 »
Tack..visst är den söt  :-*! Var lite orolig för att den kanske inte skulle klara sig efter igår även om den var varm & go när den kom ut till sin mamma (man vet ju aldrig) men den är lika pigg & matglad som sina 4 syskon  ;D.
                MVH Taggis

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser