Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket djur bajsade?  (läst 22221 gånger)

Margit

• Gäst
Vilket djur bajsade?
« skrivet: 22 sep-07 kl 12:36 »
Nu är jag fundersam...mina hönor har inte velat gå ut den senaste månaden. Visst har det varit dåligt väder vissa dagar men ändå  :-\. Hittade för ett tag sedan en konstig spillning inne i hönsgården, den liknade kattbajs men de brukar ju gräva ner...
Saken är den att hönsgården är byggd i anslutning till vår altan som det är utrymme under. Jag har täckt för så att inga obehöriga djur ska kunna kommma in i hönsgården, samt försökt täta det mesta av utrymmet runt altanen...idag när jag gick ut fick jag se en äcklig avföring under altanen!!! Vilket djur har bajsat där? Den var stor som en hundbajs men ingen hund kan få plats under altanen... :o
Kanske är det detta djur som har skrämt hönorna såpass att de inte vågar gå ut?

Den innehöll en del gräsrester? Luktade nästan som tjära...usch jag vet att det låter äckligt men jag måste veta vad det är för djur: Mycket tveksam till katt faktiskt men kan det vara igelkott? Räv? Grävling? Bifogar en bild... :-[

sallyomolly

• Gäst
Re:Ursäkta äckligt ämne...
« Svar #1 skrivet: 22 sep-07 kl 12:39 »
Svårt att säga storlek av bilden men rävbajs brukar vara ganska svart, man brukar se rester av bär el skalbaggar.

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 sep-07 kl 12:42 »
...nu har jag gjort en liten rasthage i deras "trygga hörna" och de njuter verkligen av att vara ute, det känns så trist att de förmodligen blivit skrämda så att de inte vågar gå ut själva...mummel, mummel skulle haft en tjusig tupp  ::)
« Senast ändrad: 22 sep-07 kl 12:43 av Margit »

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 22 sep-07 kl 12:44 »
Grävling? ??? Brukar ju ibland krypa in undr altaner oc hus och bosätta sig.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

sivan48

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 12:44 »
Rigga upp en webkamera(finns att köpa för nån hundring nu för tiden),så får du svaret på frågan!

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 12:45 »
Svårt att säga storlek av bilden men rävbajs brukar vara ganska svart, man brukar se rester av bär el skalbaggar.

Ja jag tycker också det, jag dissekerade den lite men kunde inte se några skalbaggar eller bär...den var ganska lös och seg...blä, men luktade inte katt eller hundbajs.

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 sep-07 kl 12:52 »
Grävling? ??? Brukar ju ibland krypa in undr altaner oc hus och bosätta sig.

Ja kanske? Men det är bara c:a 30 cm utrymme mellan altan och mark, det är inte grävt någonstans. Tomten är inhägnad med trästaket och jag kan inte se att det är grävt någonstans, men de kanske kan hoppa över?
Igelkott? Mård? fast storleken på avföringen står nog inte i förhållande till de djuren? För ett par dagar sedan var det några djurrättsaktivister som släppte ut 1000 minkar i Härryda, jag bor i den kommunen men ganska långt i från minkfarmen...det kan väl inte vara en mink?

Hmmm...det där med webkamera tål att tänkas på.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 22 sep-07 kl 13:24 »
Jag gissar på grävling. Delvis baserat på hur bajset ser ut, dels hur det ser ut att vara placerat, som i en grund grop, vilket är typiskt för grävlingen. Sedan är det lukten du beskriver. Så har jag upptäckt att grävlingen varit på besök, den där speciella lukten från bajshögen. Kommer troligen från doftkörtlar som töms samtidigt som han bajsar.

Jag har själv haft grävling på besök flera ggr och det varkar vara ett sätt att markera revir, detta att krafsa en grund grop och sedan bajsa i den. T.o.m. inne i hönshuset gjorde han så.

Jag kan inte minnas att jag sett skalbaggsrester i grävlingsbajset, så som man kan göra i rävbajs.

Minkbajs tror jag inte på, högen är för stor.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nypålandet

« Svar #8 skrivet: 22 sep-07 kl 13:41 »
låter rovdjur, allätare. Grävling ligger bra till.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #9 skrivet: 22 sep-07 kl 14:19 »
mummel, mummel skulle haft en tjusig tupp  ::)

vart bor du jaghar fem dvärgkochin tuppar ;o) som säkert skulle vilja vakta dina fina.

E dina klippta? ser mysigt ut mina hade flugit över fniss

KRam Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Paulina

« Svar #10 skrivet: 22 sep-07 kl 14:26 »
Garanterat grävling säger min sambo som är jägare.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 22 sep-07 kl 14:30 »
Jag vill nog oxå säga grävling! Rävbajs ser av min erfarenhet inte ut sådär. Grävlingar har vi haft hos oss och jag tycker det är mer likt. Dock den grävling vi hade i trädgården bajsade på samma ställe hela tiden och så var det relativt löst. Syns det inga spår? :-[
« Senast ändrad: 22 sep-07 kl 14:31 av Åsbokadorra »
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 22 sep-07 kl 14:52 »
Jag gissar också på grävling, vi hade en i trädgården när vi flyttade hit, bajset var lite mörkare men det beror väl kanske på vad den ätit?

Den bodde under ladan och det var bara tio centimeter eller så att krypa in på, det klarade den galant, det syntes inte mycket grävmärken, tror den kan klämma ihop sig rätt platt, det kan ju vara en halvvuxen också.

Och i så fall förstår jag dina hönor! Det är ju många här som blivit av med sina hönor till just grävlingar.

Du skulle kunna ringa kommunen, de har i regel en kommunal skytt som ansvarar för att sätta ut fällor för grävlingar om de dyker upp inne i samhällena. Så var det för oss när vi bodde i ett samhälle och hade en under altan. De fångade den i en stor burfälla och sköt den sen. Vill man inte döda den borde det väl gå att släppa ut den i skogen många mil bort...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Margit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 sep-07 kl 16:13 »
Det kan nog vara grävling  :-\, jag har sett grävling i området förra året, höll faktiskt på att cykla på en då...
Nej jag såg inga spår efter något djur men jag ska ut och titta igen, det är lite svårt att se under altanen och rabatterna är tämligen vildvuxna  :-[.
Tack för alla svar!
Får nog kontakta kommunen på måndag angående en grävlingfälla för säkerhets skull.

Ulle
Du må tro att jag har kikat på dina fina tuppar i annonsen, men problemet är att jag bor i tättbebyggt område...grannarna uppskattar nog inte en galande tupp tidigt på morgonen  :'( (det är ingen av dem som är stum?) ;). Mina hönor är inte klippta men jag har ett bärnät över den lilla rasthagen fast det syns nog inte på bilden.

Tack alla igen!

Lena A

« Svar #14 skrivet: 22 sep-07 kl 17:30 »
Margit, dina små hönor trivs säkert utmärkt i sin lilla hage.  :D Bärnätet är en bra idé, så slipper du oroa dig.

Jag gissar också på grävling. Får/kan du skjuta den själv?  ::)

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 sep-07 kl 17:37 »
Margit, dina små hönor trivs säkert utmärkt i sin lilla hage.  :D Bärnätet är en bra idé, så slipper du oroa dig.

Jag gissar också på grävling. Får/kan du skjuta den själv?  ::)
Nej jag tror inte jag får skjuta den själv, den måste nog i så fall transporteras bort till ett säkrare ställe för att avlivas. Nu har jag letat efter spår och ser faktiskt inga...grävlingen har ju ett ganska karakteristiskt spåravtryck där klorna brukar ses tydligt...så jag vet inte om jag känner mig så säker :-\. Fungerar webkameran i mörker? Någon som vet? Funderar på att sitta uppe ett tag i natt och spana ut genom fönstret....

Lena A

« Svar #16 skrivet: 22 sep-07 kl 17:38 »

..grannarna uppskattar nog inte en galande tupp tidigt på morgonen  :'(

Det borde de göra!!  ;D Det måste väl vara trevligare att vakna till en glad tupp än till en trist signal från väckarklockan.  ??? ;)

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 22 sep-07 kl 17:45 »
Det borde de göra!!  ;D Det måste väl vara trevligare att vakna till en glad tupp än till en trist signal från väckarklockan.  ??? ;)
Mina tuppar går alltid fel >:(. Antingen så ringer de för tidigt eller så ringer de inte förrän fram på förmiddagen.

Får nog hålla mig till väckarklockan ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lena A

« Svar #18 skrivet: 22 sep-07 kl 19:15 »
Mina tuppar går alltid fel >:(. Antingen så ringer de för tidigt eller så ringer de inte förrän fram på förmiddagen.

Får nog hålla mig till väckarklockan ;).

;D ;D

Jag har en katt som väckarklocka. Han väcker mig vid 3-tiden.  :-\ Själv går jag upp ca 5 och brukar vakna innan både katt och väckarklocka ringer.  :-[ Däremot sover jag gott framför TV:n på kvällen.  ;D

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #19 skrivet: 23 sep-07 kl 22:30 »
Hur gick det Margit? Fick du veta vem det var?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 4 användare (1 dolda)
PLund, Bokohammare, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser