Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra breezers  (läst 7286 gånger)

koko

• Gäst
Våra breezers
« skrivet: 21 sep-07 kl 20:01 »
Startar en ny tråd för breezer eller cider, då "våra jäsningar" börjar bli så himla lång!
Jag testar receptet med att göra cider på färdig äppeljuice. Det har nu jäst ut allt socker och jag har tappat på petflaskor.
Tillsatte 7 gr socker per liter för kolsyrebubbel o eftersötning, men vågar jag skruva åt kapsylen eller ska jag vänta? Fyllde inte flaskorna helt upp.
(vänligen överse med eventuella stavfel då jag avprovar ciderns styrka i skrivandets stund)
Fjedag på er allihopa!

Radar

• Jämtland
Re:Våra breezers
« Svar #1 skrivet: 21 sep-07 kl 20:11 »
Du måste skruva åt kapsylen. Annars pyser kolsyran ut i luften bara i stället för att bindas i brygden.

Jag började också tycka jäsnings-tråden blivit lång och funderade på nya trådar. Men du hann före.  :-*
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #2 skrivet: 21 sep-07 kl 22:04 »
Du måste skruva åt kapsylen. Annars pyser kolsyran ut i luften bara i stället för att bindas i brygden.

Var försiktig när det gäller kolsyran (sockertillsatsen), jag har vid ett tillfälle haft fingrarna på halsen på PET-flaska. Den exploderade i handen på mig, blev av med en bit av tummen. En rest från ringen på halsen av PET-flaskan sitter fortfarande i allmogepanelen i taket.

Personligen känns det bättre med vanliga kronkorkar (kapsyler) på vanliga läsk / pilsnerflaskor, dom är inte fastlåsta på samma sätt om trycket inuti flaskan blir för stort.

Leif 8)

Radar

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-07 kl 22:17 »
Det var när du skulle öppna PET-flaskan som den exploderade antar jag? Vet du hur mycket socker till kolsyrejäsningen det var.

Jag använder aldrig annat än glasflaskor med kapsyl, så jag vet inte hur stort tryck plastflaskorna kan klara.

Momentet med kapsyleringen kommer på http://home.swipnet.se/hosradar/brygg/breezer.htm när jag når dit i denna process.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #4 skrivet: 21 sep-07 kl 22:48 »
Ja det var vid en öppning av flaskan, hur mycket socker, minns jag inte riktigt, men det var "för"mycket. Du kan tänka hur det såg ut på köksgolv och väggar, och en ymnigt blödande tumme. Konstaterade genast att det räckte inte med plåster, så jag fick åtgärda tummen direkt. Detta hände en kväll, och jag fick vänta på operation över natten, man sydde andra fingrar på handen, och kontrollerade med handkirurgen i Malmö. En bit av nerven till tumspetsen var bortskjuten, och vid operationen visade det sig att en bit av ytterleden var bortskjuten den också.

Kunde åka hem senare under dagen, för att ta hand om köket, kladdigt, klifsigt och blodigt.

Aldrig mer PET-flaskor för kolsyrade saker som öl - vin - cider med för mycket sockertillsats. Följ vägledningarna på "recepten"

Leif  8)

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 14:11 »
Jesus, man blir ju rädd!
Men jag tror inte att 7 gram socker per liter är mycket, har ju läst på i alla fall... För säkerhets skull förvarar jag de fyllda petflaskorna i jäshinken! Man vill ju behålla sin tumme som den är...

Dock ska ju jäshinken snart användas till vintervin...ingefära, apelsin, banan, te *fantiserar lite*...mm kan bli spännande, nån som gjort ett riktigt gott vintrigt, kryddigt och mustigt vin??)

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #6 skrivet: 22 sep-07 kl 17:41 »
Citera
jag har vid ett tillfälle haft fingrarna på halsen på PET-flaska. Den exploderade i handen på mig, blev av med en bit av tummen. En rest från ringen på halsen av PET-flaskan sitter fortfarande i allmogepanelen i taket.

Det var riktigt otäckt men tur i oturen att det inte flög plastbitar i ansikte/ögon/hals. Hade kunnat gå väldigt mycket mer illa.

Jag har precis 30 liter äppelmust, som jag gjort i råsaftcentrifugen av fallfrukt, puttrande med champagnejäst i vardagsrummet ;D  Bra ibland att bo i ett område med många äppelträd och ingen som använder frukten...

Citera
Men jag tror inte att 7 gram socker per liter är mycket,

Jag har läst ett par recept där det står att man kan tillsätta 10 g socker/liter cider när man tappar på flaska för att få kolsyra. När brygden jäst ut först såklart. Så 7 gram/liter borde gå bra. Skriv gärna och berätta hur det blev och om det räckte med den sockermängden för "bubbel".

Jag har dock införskaffat glasflaskor, kapsyler och kapsyleringsapparat. PET-flaskor kommer jag aldrig att använda efter att ha läst hur det kan gå. Hela ölglasflaskor med rätt halsfattning hittade jag i områdets glasåtervinning. Behövs bara rengöring och sterilisering i ugnen.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

koko

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 sep-07 kl 10:57 »
Ja, jag meddelar om bubblet. Men hur länge ska man vänta ? En månad, eller tre? ::)

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #8 skrivet: 24 sep-07 kl 08:45 »
Mina recept säger att man ska låta mogna tre månader efter man tappat på flaska. Känns som en evighet ;)  Men det är en trevlig tanke att i kommande december-/januarimörker kunna njuta av sin första flaska cider. Hösten buteljerad, helt enkelt  ;D
– Mark Twain

Radar

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 01 okt-07 kl 22:27 »
Ja, jag meddelar om bubblet. Men hur länge ska man vänta ? En månad, eller tre? ::)

Jag provar gärna den första flaskan efter 2-3 veckor. Efter den bedömningen bestämmer man om det behövs längre. Och som sagt, lagring förhöjer smaken.

Jag kan nu meddela att sidan om "Breezer" blivit kapsylerad. :P
http://home.swipnet.se/hosradar/brygg/breezer.htm
« Senast ändrad: 01 okt-07 kl 22:28 av Radar »

koko

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 okt-07 kl 18:39 »
Trevligt.
Den som väntar på nåt gott lär ju aldrig vänta för länge. Bubblar i hop en banan och te-vinsats under tiden.
Borde f.ö. finnas nåt slags lås på flaskkorkar när anden är villig men köttet svagt...

Radar

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 12 okt-07 kl 21:09 »
Jag efterlyser något slags protokoll lämpat för ciderprovning. Det borde väl vara något mitt emellan öl- och vin-provningsprotokoll kanske. Det är ju med tanke på "breezer" naturligtvis jag skulle vilja ha ett sådant.

Är det någon som har ett lämpligt? Eller kanske skulle vilja tota ihop ett sådant?
I sådana fall vill jag lägga upp det på "Bryggerisidan".

koko

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 okt-07 kl 12:11 »
Vad för protokoll? Har du ett annat befintligt så man kan kolla?

Förresten har min cider gjort på färdig äppeljuice efterjäst i en månad och ja...inte mycket kolsyra ännu. Undrar om det kommer att bli något mer med tiden, men det känns tveksamt..?

Radar

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 17 okt-07 kl 16:57 »
Det borde väl vara något mitt emellan öl- och vin-provningsprotokoll kanske.

I högra spalten nästan längst ner finns dessa protokoll. http://home.swipnet.se/hosradar/brygg/journaler.htm

Din cider borde ha fått kolsyra nu. Min blåbärsbreezer provsmakades i helgen, och den har fått lämplig kolsyra. PET-flaskorna borde bli ganska hårda. Blev dom ordentligt stängda, så inte kolsyran pyser ut? Eller om de serveras alltför kalla blir kolsyran inte så bubblande.

koko

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 okt-07 kl 16:27 »
Jag provade cidern i går kväll och kunde konstatera att en alldeles perfekt kolsyrning hade uppstått! Fint skum i glaset och milda små bubblor, gott. Exakt en månads efterjäsning och 7 gram socker tillsatt per liter.
Det kan ju ha blivit ännu starkare nu, det låg redan på ung. 10%, de där alkomätarna man har är väl inte särskilt exakta...

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 20 okt-07 kl 17:51 »
17g socker per liter ger ca 1% alkohol så 7/17 = 0,4% ytterligare.

koko

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 okt-07 kl 23:34 »
Och 7 gram ger..? ;)

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #17 skrivet: 21 okt-07 kl 18:38 »
Jag provade cidern i går kväll och kunde konstatera att en alldeles perfekt kolsyrning hade uppstått!

Vad bra att det blivit kolsyra nu.
Jag testade också min cider i helgen, i fredagskväll efter en dryg veckas(!) lagring (så länge kunde jag vänta ;D ). Också min hade fått perfekt kolsyra. Jag hade tillsatt 7,5 gram socker/liter. Drycken var kristallklar, utom i botten där det låg lite avlagringar men inte speciellt mycket. Jag antar att det kommit av den nya jäsningen som skett i flaskan... Dock var cidern väldigt sur... som jag misstänkte att den skulle vara. Så jag hoppas att den blir bättre efter x antal veckor/månader ytterligare. Jag har förstått att det sura bryts ned under lagring. Jag missade nämligen lite vid syratillsatsen när jag satte brygden och överdoserade en del :-[

Jag har läst att man kan lagra ciderflaskorna upp och ned, och sedan öppna flaskorna, också upp och ned och att grumset då försvinner ut med de första "dropparna" (jag antar att man får vara snabb i vändningarna ;D  ;) ) Är det någon som testat detta? I fredags blev det första glaset kristallklart och det sista lite grumligt...
– Mark Twain

koko

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 okt-07 kl 19:09 »
Så där blev det för mig oxå, sista glaset var lite grumligt.
Vad har du jäst din cider på?
Undrar eftersom du sa att du tillsatt syra i nån form. Du kanske har gjort egen must som du jäst till cider?

Min dryck blev "torr", inte söt som tex. Kopparbegs Cider från Gröna Skylten. Antar att man får tillsätta sockerlag i efterhand om man vill söta.

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #19 skrivet: 21 okt-07 kl 19:46 »
Så där blev det för mig oxå, sista glaset var lite grumligt.
Vad har du jäst din cider på?
Undrar eftersom du sa att du tillsatt syra i nån form. Du kanske har gjort egen must som du jäst till cider?

Min dryck blev "torr", inte söt som tex. Kopparbegs Cider från Gröna Skylten. Antar att man får tillsätta sockerlag i efterhand om man vill söta.

Jo, jag har gjort egen äppelmust i råsaftcentrifugen, som jag sedan satte till cider. Jag använde Edelmanns flytande jäst för "champagne". Jag läste i humlegårdens bryggforum att man antingen kunde tillsätta alejäst eller champagnejäst. Bryggbutiken i Malmö jag köpte grejerna i hade bara champagnejäst, så då blev det den. Annars hade jag hellre tagit alejästen.

Jag blandade två recept på äppelcider från egna äpplen och därför blev det lite förvirrat för mig när det kom till syratillsatsen. Det är inte lätt för en björn med en mycket liten hjärna :-[ ;)  Och jag fick bara tag på pH-indikatorstickor för jämna heltal... så när jag testade blev utslaget pH 3, det ska ligga mellan pH 3,2 - 3,8 för cider... Och vad utslaget 3 exakt betyder vet jag inte riktigt. Jag menar, betyder pH 3 att cidern ligger mellan 2,6 - 3,4, eller 3,0 - 3,9 eller när slår det om...? Hade inte råd att köpa en mer exakt mätare och den verkade dessutom inte helt tillförlitlig enligt recensioner på nätet.

Det kan aldrig bli "cider" som den som tillverkas av Svenska bryggerier, när man gör egen. Det blir riktig cider, typ engelsk och fransk. Vilket jag vill ha. Den svenska "cidern" är ju egentligen bara sockerlag med kolsyra och aromer och kanske en aning äkta fruktråvara. Alltså som en läsk fast med alkohol.

Vill man göra egen söt cider, får man antingen tillsätta socker/sockerlag/äppeljuice (om det är äppelcider) vid servering eller också får man döda jästen med vinsvavla, precis som när man gör vin, vid lagom sötma eller eftersöta, och sedan låta mogna. Men då kan man inte kolsyra cidern med "socker i flaskan-metoden", utan får tillsätta via kolsyrepatron. Eller ha okolsyrad cider.
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser