Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovböld-öppna eller ej?  (läst 9030 gånger)

Gräbban

• -
Hovböld-öppna eller ej?
« skrivet: 21 sep-07 kl 18:38 »
Tror hon har fått hovböld :(. Mkt halt, stödjer endast lite på tån. Inga svullnader eller ömhet i lederna. Har aldrig varit med om sånt innan, men vet ju att man brukar öppna upp i hoven. Min hovis vill inte göra det, för han säger att hoven tar mycket längre tid att läka än vad det gör om det kommer ut i kronranden.. Men finns det inte risk för hålvägg då?? :-\ Vad har ni för erfarenheter? Har även hört flera som öppnat sulan, men där varet ändå kommit ut genom kronranden efteråt.... Behöver snabba, förnuftiga svar eller åsikter. Inga chockade utrop tack :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Trollungen 78

• Värmland
Re:Hovböld-öppna eller ej?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-07 kl 19:37 »
Hejsan.
Jag tycker att du ska låta den värka ut själv.
Det är som din hovis säger att det läker mycket snabbare om du låter den vara,jag vet att det ser hemskt ut och se sin häst hoppa på tre ben.Håll ut bara så ordnar det sig säkert.
Har Knölgäss, Dogo Argentino, Elenorakakadua.Tinker hingst,criollo,varmblod,shire, tinker/varmblod

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 21 sep-07 kl 20:37 »
Så länge din hovslagare tycker att den inte bör öppnas så kan du låta den vara.
Det är större risk för komplikationer och spridning av infektionen om man skär i vävnaden. Inte heller sagt att bölden läker ut fortare för att den blir tömd.

Däremot kan din häst ev.behöva smärtstillande, t.ex. Bamyl.

Vår fjordvallack fick hovböld som fick läka ut sin egen väg, dvs uppåt kronranden, och han fick inga komplikationer.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 21 sep-07 kl 23:06 »
Reagerar hon när du trycker med visitertång? Är du säker på att det är hovböld så att det inte är fång, känner du förstärkt digitalpuls?
Jag skulle ha tillkallat vetrinär för att få ett utlåtande samt recept på smärtstillande om de väljer att inte karva ur hoven.

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 16:38 »
Med lite tur kan man dra ut hovbölder med jodopaxomslag. Dränk in rejält med bomull runt hoven, linda med vetvrap och jutesäck el. liknande ytterst.
Jag hade slagit en signal till veterinären för konsultation och smärtstillande över helgen åtminstone.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 17:05 »
Man kan alltid använda receptfria Bamyl som smärtstillande till häst.
Dosera efter uppskattad vikt, min shettis (ca 100-125 kilo) fick en dos på 3 st tableter a´500 mg när hon hade kolik. Det funkade bra.
Krossa och blanda i sirap eller honung och smeta upp i gommen.
« Senast ändrad: 22 sep-07 kl 17:05 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gräbban

• -
« Svar #6 skrivet: 22 sep-07 kl 20:26 »
Tack för hjälpen! Nu känner jag att jag har lite mer i ryggen, när jag vill välja att inte öppna hoven. Det är svårt när man inte varit med om det innan och alla säger i princip samma sak. :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 23 sep-07 kl 00:29 »
Glömde säga att OM det är en hovböld kan man kan få ett medel av vetrinären som luckrar upp hoven och gör det lättare för bölden att tränga ut.

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 sep-07 kl 00:33 »
Skall fungera bra har jag hört. Men innanför jutesäcken kan man placera plastkassar, gärna dubbla. Jutesäcken utanpå mot slitaget. Plasten gör att hoven får en rejäl temperaturförhöjning, man "kokar" så att säga ut bölden.
Kan gå riktigt fort om man plastar in i ett tidigt skede med många dagars lidande sparat för hästen.

det där med temperaturhöjning påminner mig om en kur från sydamerika mot bölder: man tar en naturell tvål, gärna en sån där olivtvål eller liknande, oparfymerad.
skrapar av en gnutta, rätt mycket om det ska vara till en häst, blöter ner tvålskrapet och rör tills det blir en pasta.
Detta läggs på bölden och sen på med omslag, gärna påse som Guba nämner. Tvålen ihop med plasten gör att tempen höjs och bölden mognar och hittar en väg ut.

Gräbban

• -
« Svar #9 skrivet: 23 sep-07 kl 20:58 »
Skulle bara skriva att här får jag i princip uteslutande svaret att den borde hitta ut själv, och på Bukefalos har jag en känsla av att dom klassar mig som djurplågare som inte direkt ringde  vet för starka smärtillande och uppskärning av hoven.... ::)
Men helt allvarligt så tror jag mer på ert sunda förnuft än på (i många fall) pjåskiga hästmänniskor. ;) Missförstå mig rätt, haft hästar hela livet och märker stora skillnader var hästen stått installad och hur den allmänna uppfattningen om saker och ting varit.
 :-[

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 23 sep-07 kl 21:27 »
Skulle bara skriva att här får jag i princip uteslutande svaret att den borde hitta ut själv, och på Bukefalos har jag en känsla av att dom klassar mig som djurplågare som inte direkt ringde  vet för starka smärtillande och uppskärning av hoven.... ::)
Men helt allvarligt så tror jag mer på ert sunda förnuft än på (i många fall) pjåskiga hästmänniskor. ;) Missförstå mig rätt, haft hästar hela livet och märker stora skillnader var hästen stått installad och hur den allmänna uppfattningen om saker och ting varit.
Alltid stora skillnader bland hästfolk och hästfolk! Bäst är att lyssna på olika råd och använda sitt sunda förnuft! Lycka till med pållan och berätta gärna hur det går!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 26 sep-07 kl 14:27 »

Jag (som hänger en del på Buke) tycker fortfarande att du ska tillkalla vetrinär om inte hovslagaren vill öppna upp. Dels för att vara säker på att det verkligen är en hovböld och inget annat, dels för recept på smärtstillande om hästen har ont, dels för att du kan få uppluckrande medel som väldigt snabbt hjälper mot hovbölden.
Jag kallar det inte att vara pjåskig utan att vara en ansvarsfull hästägare som ser till att hästen inte behvöer stå och ha ont i onödan.
Har bölden kommit ut än?

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 4 användare
Jano, Sundance, TW, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser