Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litteratur  (läst 4540 gånger)

Körven

• Värmland
Re:Litteratur
« Svar #20 skrivet: 02 okt-07 kl 14:00 »
Hur är det vanligaste sättet att trilla av en häst,förmodligen framåt.Då är det inte huvudet som tar i marken,det är händer och knän.Bakåt så blir det ändan och rygg.Det jag kommer på är om hästen springer in i stallet och man slår huvudet i dörrkarmen,då är hjälmen till god nytta.Har hjälmen en yta som gör att den bromsar,eller en skärm som stoppar upp farten när man trillar av,då är det uppenbar risk för nackskador.Att man kan visa upp skador på hjälmen beror mycke på att den är av naturliga orsaker större än huvudet,därför tex skrapas den vilket möjligen inte skulle skett om man inte bar hjälm.Att en hjälm spricker ,som är godkänd,och detta pga av ryttaren fall från hästen är nog ytterst sällsynt.Det fodras en rejäl smäll för att spräcka en hjälm,vilket gör att personen i fråga knappast går därifrån oskadd.Dom flesta spruckna  hjälmar får nog tillskriva ryttarnas dåliga humör,när dom slänger hjälmen i golvet.
Hur många bar säkerhetsväst på 80 talet eller 90 talet? I dag så är det väll knappast någon juniorrytare som inte har en sådan.
Sedan dom sinnrika reflexer som finns i alla tänkbara modeller och färger.
Jag tror att ansiktsmask blir det nästa säkerhetsgrejen,eller möjligen knäskydd.........eller finns det redan?
Jag andvänder inte hjälm.............men min sambo får inte rida utan hjälm för mig,skall hon ut i skogen så vill jag att hon har säkerhetsvästen på sig,och är det sent på eftermiddagen så är det bäst att ha på reflexer.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Norrsken

• -
« Svar #21 skrivet: 02 okt-07 kl 20:37 »
Hur är det vanligaste sättet att trilla av en häst,förmodligen framåt.Då är det inte huvudet som tar i marken,det är händer och knän.Bakåt så blir det ändan och rygg.

Har du detaljstuderat avfallningar?? Hur har du  kommit fram till att man slår händer och knän om man ramlar framåt?? Har du aldrig sett en ryttare göra en volt över hästens huvud? Och även om man slår i andra kroppsdelar så kan man slå i huvudet också! Jag ramlade av min häst för länge sen då han fastnade med bakbenen i ett träd som låg på marken. Varpå han tog ett jätteskutt i rena förskräckelsen. Jag gjorde just en sån där snygg frivolt, och även om rumpan tog första stöten så kom bakhuvudet som en katapult efter. Då gjorde hjälmen sin nytta. Sprack gjorde den inte. Det gör de sällan. Men det som händer vid en kraftig smäll är att stoppningen pressas samman, och den stötupptagande förmågan försvinner! Hjälmen bör alltså kasseras! Vilket jag inte gjorde och fick ångra en dag när jag gled av och landade på rygg i djupsnö. Inget våldsamt alls med andra ord. Men trots det fick jag problem med synbortfall nån timme efteråt, och en himla huvudvärk. Som tur var inget värre. Men jag lärde mig vitsen med att byta hjälm när man slagit i.

Hur olyckor till sist sker, och hur alvarliga konsekvenserna blir kan vara väldigt varierande. Jag känner en som ramlade av när hästen stod still. Hon fastnade i stigbygeln på väg ner, och skadade sig ordentligt, trots att hästen fortfarande stod still. Sen känner jag en som blev avslängd i en lagårdsdörr utan ett blåmärke, så allt är relativt. Men att påstå att hjälm inte skyddar är rena rama dumheterna!!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Körven

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 03 okt-07 kl 10:41 »
Vist är det rena dummheter att påstå att hjälmen inte skyddar,om man slår i huvudet och bär hjälm.Men nu är det inte det jag skrivit,utan jag påstår att dom flesta skador som uppstår är inte huvudet inblandat i (detta kan tolkas hur man vill)
Om man tittar på westernryttare så bär dom oftast inte hjälm,många av tävlingsgrenarna är sådant som somliga aldrig skulle komma på tanken att göra,pga av att det ser livsfarligt ut.Men ser man till skador så är de få,och inte alvarliga.Det kan möjligen bero på, att det är förhållandevis många "gubbar"just i westernridningen.
Det finns ett talesätt att man skall ha ramlat av hästen lika många gånger som man är gammal i år,för att bli en bra ryttare.Jag kan nog kontra med månader i stället,så många gånger har jag nästan trillat av.
Det kan låta mycke,och tyda på att jag är okunnig som ryttare,tja men ser man på vad det var för hästar så är det inte mycket.Flertalet av hästfolket skulle inte våga hålla i grimmskaftet när dom börjar snurra runt och resa sig på bakbenen.Jag arbetade åt en hästhandlare,och red in galopphästar,så det gick att sälja dom som ridhästar.

Körven

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #23 skrivet: 03 okt-07 kl 14:19 »
Hej.
Om det finns säkerhetsutrustning så kan jag inte förstå varför man inte använder den ???. Jag låter aldrig mina barn rida utan hjälm eller säkerhetsväst. Mn dotter tränade hoppning med sin shettis, vid ett av hindren så lyfte han inte framhovarna ordentligt utan gick ner på knä efter hindret. Min dotter ramlade av framför hästen och slog ansiktet i gruset. Jag törs inte tänka på vad som hänt om inte haft hjälm på sig. Skärmen på hjälmen gick av jämns med hjälmen och dottern fick ett blåmärke på kinden och ett litet skrapsår på näsan. När hon for ner i backen så rullade hon åt sidan och tur var det för ponnyn fortsatte fallet med en kullerbytta och bakhovarna dunsade ner på dotterns bröst. Det hon kände av det var endast ett litet tryck för hon hade västen på sig. Utan väst och hjälm så hade den här dagen definitivt inte slutat med att dottern och ponnyn tog samma hinder en gång till. Olyckor händer så lätt och jag förstår inte varför man inte ska använda skydd när det finns. Reflexer är ju också en bra "livförsäkring" och mina barn har alltid reflexväst på sig när de rider ut och inte bara när det är mörkt. Om de skulle ramla av och slå sig medvetslösa så är det lättare att hitta dem om de har en reflexväst på sig för den syns bättre än de själva. Som vuxen har man ett ansvar att föregå med gott exempel. Alla som har barn vet ju att barn gör inte som man säger utan som man själv gör därför tycker jag att alla oavsett hur duktig ryttare man är ska använda hjälm.
Körven Varför kräver du att din sambo måste ha hjälm,väst o reflexer när du själv inte lever som du lär?
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 03 okt-07 kl 20:28 »
Vist är det rena dummheter att påstå att hjälmen inte skyddar,om man slår i huvudet och bär hjälm.Men nu är det inte det jag skrivit,utan jag påstår att dom flesta skador som uppstår är inte huvudet inblandat i (detta kan tolkas hur man vill)

Ja du, inte kunde då jag utläsa nånstans i ditt första inlägg om hjälm vilken kroppsdel de flesta olyckor drabbar. Men det tar jag som självklart att folk förstår att en hjälm inte skyddar magen!! Ditt första inlägg om hjälm lyder så här:
Citera
Har funderat på hur det kommer sig att somliga tror att hjälmen är en livförsäkring.Jag kännde tre som omkommit i hästolyckor,två hade hjälm och Islandshäst,den tredje hade ingen hjälm men det hade nog inte hjälpt,han blev sparkad i magen av ett föl.En hjälm som inte passar som oftast junior har för att växa i,kan vara farligare att andvända än att vara utan.
Det var något försäkringsbolag som analyserat fenomenet och resultatet visade att det inte fanns några påvisbara positiva efekter av att bära hjälm.Det enda var att lugna oroliga föräldrar,har du hjälm? Då så då är det ingen fara.
Jag tolkar det som att använda hjälm är totalt onödigt, för det skyddar inte alls! Vore intressant att höra om nån annan tolkat det annorlunda..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Körven

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 04 okt-07 kl 10:12 »

Den största nyttan en hjälm gör är att lugna oroliga ryttare och deras anförvanter.Om man landar på ansiktet då hade det enligt mitt tyckande varit bättre med en ansiktsmask.Jag är inte imot att andvända skyddsutrustning.Det jag tycker är att den som finns är dålig,och klumpig.Ser man på utvecklingen innom andra sporter så har det hänt mycke,ta ishocky på 50-60 talet var det ingen som andvände hjälm eller andra skydsutrustningar.Då tyckte folk att det var löjligt att ha en Rysshjälm på huvudet,den liknade bananer som var hopp knopade och var nog inte speciellt efektiv med dagens mått mätt.Men i dag så skulle någon utan hjälm anses som löjlig eller knäpp.Men det har skett en utveckling på det området,lätta och smidiga samt efektivt skydd.Det som skett inom ridsporten är att hjälmen fått hakband.

Körven

Elektra

« Svar #26 skrivet: 04 okt-07 kl 22:50 »
Jag ramlade av för över 20 år sedan och slog huvudet i en sten, hade jag inte burit hjälm då hade de fått skrapa upp min hjärna efteråt. Nu slog jag istället i så hårt att det susade i öronen så jag inte hörde när personen som var med pratade med mig och jag var väldigt nära att svimma eftersom det svartnade för ögonen. Jag känner inte till en enda ryttare som slänger sina hjälmar i golvet och jag kan då inte komma på en enda sk gren som en westernryttare tävlar i som jag inte skulle våga rida. ::) Kom igen när du vågar hoppa fasta terränghinder som stenmurar mm. 8)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Körven

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 05 okt-07 kl 11:04 »
Jag ramlade av för över 20 år sedan och slog huvudet i en sten, hade jag inte burit hjälm då hade de fått skrapa upp min hjärna efteråt. Nu slog jag istället i så hårt att det susade i öronen så jag inte hörde när personen som var med pratade med mig och jag var väldigt nära att svimma eftersom det svartnade för ögonen. Jag känner inte till en enda ryttare som slänger sina hjälmar i golvet och jag kan då inte komma på en enda sk gren som en westernryttare tävlar i som jag inte skulle våga rida. ::) Kom igen när du vågar hoppa fasta terränghinder som stenmurar mm. 8)
Ha ha ............jo jag hoppar gärna och ofta över fasta teränghinder.Men jag gillar inte banhoppning.

Körven

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser