Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskningsmedel receptbelagda  (läst 5043 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Avmaskningsmedel receptbelagda
« skrivet: 17 sep-07 kl 23:27 »
Rosa har läst att:
Alla receptfria läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda från månadsskiftet september/oktober 2007.

Huvudregeln är att från och med i år ska alla läkemedel till livsmedelsproducerande djur är receptbelagda, meddelar Läkemedelsverket. Bakgrunden till beslutet är att man vill förbättra säkerheten för konsumenterna och minska risken för att parasiter och mikroorganismer ska utveckla resistens mot antibiotika och avmaskningsmedel.

Idag finns i Sverige cirka 30 receptfria läkemedel till nötkreatur, gris och häst. De flesta av dessa är avmaskningsmedel och en mindre andel mineral- och vitamintillskott.
Men Läkemedelsverket bedömer att en stor andel av dagens receptfria läkemedel kommer att blir receptbelagda.
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 22:09 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hönstanten

• Gäst
Re:Avmaskningsmedl blir receptbelagda
« Svar #1 skrivet: 18 sep-07 kl 15:28 »
Rosa har läst att:
Alla receptfria läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda från månadsskiftet september/oktober.

Huvudregeln är att från och med i år ska alla läkemedel till livsmedelsproducerande djur är receptbelagda, meddelar Läkemedelsverket. Bakgrunden till beslutet är att man vill förbättra säkerheten för konsumenterna och minska risken för att parasiter och mikroorganismer ska utveckla resistens mot antibiotika och avmaskningsmedel.

Idag finns i Sverige cirka 30 receptfria läkemedel till nötkreatur, gris och häst. De flesta av dessa är avmaskningsmedel och en mindre andel mineral- och vitamintillskott.
Men Läkemedelsverket bedömer att en stor andel av dagens receptfria läkemedel kommer att blir receptbelagda.

Det låter bra tycker jag! För vad skall man göra när inga preparat hjälper såsmåningom? Jag tycker dessutom dom borde subventionera träckprover så att alla kan kontrollera sina djur. Det är ju lite tvärtom nu när avmaskningsmedlen är biloigare och lättare att köpa än att lämna träckporv.
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 15:28 av hönstanten »

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 sep-07 kl 15:32 »
Det låter bra tycker jag! För vad skall man göra när inga preparat hjälper såsmåningom? Jag tycker dessutom dom borde subventionera träckprover så att alla kan kontrollera sina djur. Det är ju lite tvärtom nu när avmaskningsmedlen är biloigare och lättare att köpa än att lämna träckporv.

låter det bra och få betala mer? ??? ::)

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 sep-07 kl 15:34 »

börja med att inte avmaska i onödan, så blir dem inte resistenta ::) ???

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 18 sep-07 kl 22:25 »
Va, menar du att folk måste sluta med slentrianmässig avmaskning nu!  :o
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 18 sep-07 kl 22:54 »
låter det bra och få betala mer? ??? ::)

Har vi inte nog med utgifter redan.  ???
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 22:55 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 sep-07 kl 23:11 »
Har vi inte nog med utgifter redan.  ???
men det är ju det jag menar, med receptbelagda avmaskningsmedel tillkommer en liten avgift på 80kr per recept, dvs en extrakostnad, varför göra dem receptbelagda ÖVERHUVUDTAGET?

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 sep-07 kl 23:13 »
Va, menar du att folk måste sluta med slentrianmässig avmaskning nu!  :o

jag vet inte vad du har sysslat med, men JAG har aldrig avmaskat några djur slentrianmässigt, just pga. risken för resistens.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 19 sep-07 kl 06:52 »
jag vet inte vad du har sysslat med, men JAG har aldrig avmaskat några djur slentrianmässigt, just pga. risken för resistens.

Men många andra gör nog det, de kanske kan få upp ögonen för resistensproblemet på det här viset. Istället för att avmaska slentrianmässigt satsar man förhoppningsvis på träckprov och bättre betesrutiner.
På hästsidan har man ju först på senare år (som jag uppfattar det i alla fall) upptäckt det här med träckprov, och att man kanske inte alltid behöver avmaska.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 19 sep-07 kl 16:37 »
En annan aspekt är att några kommer att  tycka att det blir för besvärligt och dyrt, så dom skiter i att avmaska fåren....

Och som vanligt så blir det då de får som mest behöver avmaskas som inte kommer att bli det  ;D
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #10 skrivet: 19 sep-07 kl 17:13 »
En annan aspekt är att några kommer att  tycka att det blir för besvärligt och dyrt, så dom skiter i att avmaska fåren....

Och som vanligt så blir det då de får som mest behöver avmaskas som inte kommer att bli det  ;D

Jag håller med..

Martin S

« Svar #11 skrivet: 19 sep-07 kl 23:20 »
Receptbelagda medel betyder ju att man måste i kontakt med veterinär för att få medicien. Vilket i princip är bra. Men man kunde önska att veterinärarna över lag blev bättre på får och på att rådge. Jag har lite blandade erfarenheter av det. Har t.ex. fått rådet at avmaska hela flocken rutinmässigt vid tilfällen då jag var ganska säker på at det var onödigt - i det fallet är det ju veterinären som förespråker slentianmässig medicinering!. När man läser på forummet här verkar det också som många andra upplever dåliga besked från veterinärer kring får i almenhet.
« Senast ändrad: 19 sep-07 kl 23:31 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 20 sep-07 kl 06:52 »

Fast den sortens människor verkar tycka att det är för besvärligt och dyrt även utan recept.... åtminstone dem jag träffat på.

Martin S

« Svar #13 skrivet: 20 sep-07 kl 08:56 »
Undrar hur det egentligen är tänkt att fungera för den lilla fårhållning. Ivomec fanns då jag köpte det som minnst i en liters förpackning, hvilket jo räcker til många gånger om man bara har några få får. Får man då själv administrera sitt medel under den tiden? eller kommer det kanske att finnas mindre förpackningar?
Det finns såklart också andra medel.

Vad kommer at krävas för att få recepten? träckprov, misstanke på masksymptom - eller? Om det bara handlar om att man måste ringa veterinären är de ju inte så meningsfullt.

Men i princip tycker jag det är rätt tanke at styra upp överdriven användning av maskmedel. De slår förövrigt ut vissa insekter som tycker om spillning, har jag hört. Kanske en detalj, men ändå tankeväckande.

Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Henning

« Svar #14 skrivet: 20 sep-07 kl 12:46 »
eller kommer det kanske att finnas mindre förpackningar?
Det finns såklart också andra medel.
Vad kommer at krävas för att få recepten? träckprov, misstanke på masksymptom - eller? Om det bara handlar om att man måste ringa veterinären är de ju inte så meningsfullt.
Men i princip tycker jag det är rätt tanke at styra upp överdriven användning av maskmedel. De slår förövrigt ut vissa insekter som tycker om spillning, har jag hört. Kanske en detalj, men ändå tankeväckande.

Det är inte troligt att det kommer att finnas mindre fp. Läkemedelsbolagen får betala en årlig avgift för varje fp-storlek och de gör noggranna avvägningar om vad som är lönsamt för dem.

Avmaskningsmedel tillhör den grupp av läkemedel som veterinärerna får skriva ut utan föregående undersökning. En förhoppning är att när veterinärerna får mer fårrecept blir de också mer intressrade av fåren och kanke kan förbättra sin rådgivning.

Att insekter o andra kryp skule slås ut av ivomec brukar konkurrerande läkemedelsföretag älska att tala om. (De brukar dock tystna när de börjar sälja liknande preparat själva) Efter en avmaskning på får finns substansen inte många dagar kvar i gödseln. Annat är det förstås med depå-kapslarna för kalvar som ger effekt kanske en månad. Ändå är det en begränsad användning. det är ju endast en årgång av nötkreaturen på en gård som avmaskas på det sättet. Det kan säkert bli en minskning av vissa dyngbaggar i kalvgödseln och kanske lite långsammare nedbrytning men att säga att insekter slås ut är en grov överdrift.

Martin S

« Svar #15 skrivet: 20 sep-07 kl 20:32 »
Jag har forsökt att kolla upp det med ivomecs påverkan av spillningen/ miljön. Jeg har inte hittat några undersökningar av, hur mycket det faktisk påverkar faunan. Däremot står det i följande information från jordbruksverket, at de aktiva ämnen i Ivomec utsondras oförandrad med träcken:
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST94-1/UST94-1R.BAK
Bra läsning rent allment!
Og i en beskrivning af fårhållningen på Lilla Karlsö har jag läst, at medlen er ungf. en månad om att brytas ner i marken, därför ges dom inte när fåren är på bete där. http://www.hornfar.se/naturbete%20lilla%20karlso.pdf De har hypoteser om, at olika växter i betet kan bidra till att reglera parasitmängden. Får äter ju ganska beska växter som gråbo och även renfane, som i folkmedicinen har änvänts til avmaskning. Jag är ingen hokuspokusdoktor, men visst är växter också kemi. Vore värt att forska i.

« Senast ändrad: 20 sep-07 kl 20:38 av Martin S »

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #16 skrivet: 21 sep-07 kl 09:48 »
Avmaskningsmedels användande och hantering är en het och brännande potatis. Man kommer dock inte ifrån att;
- Klimatet med mildare vintrar ger större och större parasitbörda, som måste hanteras på något sätt.
- Sambete hotas av fotrötan.
- A, B, C....metoden måste många gånger administreras i SAM (åker/bete....).
- Träckproven är sällan tillförlitliga, det prov som inte visar något kan en vecka senare vara fullständigt proppat med otäckingar.
- Får och i synnerhet lamm som belastas med parasiter lider, och växer dåligt eller dör.

Det enda som då talar mot slentrian-mässig avmaskning är risken för resistens. Och den risken är överhängande.

Här finns inget svart eller vitt, bara ett å ena sidan och å andra sidan.....

Att receptbelägga hjälper nog dåligt för att mota resistens. Den slentrian-mässiga avmaskningen görs i brist på alternativ och med omtanke om djuren, och minskar inte med ett recept.
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 09:49 av svekhult-ia »
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 05 okt-07 kl 19:44 »
Listan över vilka preparat som blivit Receptbelagda:

http://www.atl.nu/uploaded/document/2007/9/26/recept.pdf
« Senast ändrad: 06 okt-07 kl 01:05 av Rosa »

birgit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 okt-07 kl 22:22 »
Hennings resonemang tycker jag han ska styrka med underlag! Det är bara hans gissningar och inte fakta. Tror det är så vissa ansett mina inlägg tidigare? Så var finns bevisningen för påståendet????
Vilka dyngbaggar drabbas och vilka inte? Och hur värderas de i förhållande till fåren? Har fåren företräde till livsrätten? Det småttiga som inte syns räknas inte?
Som Martin skrev finns vissa undersökningar om florans inverkning på djurens välfärd. Detta är fullständigt naturligt. Innan år 1900 fick både människor o djur förlita sig på ämnen i naturen. Har någon här hört om naturmedel? Är ju populärt nu.
Allt som vi biologiska varelser behöver finns att söka i naturen. Oavsett dokumentation. Finns det någon här som tittar på vetenskapliga program??? Planet Earth t.ex???

skånetut

« Svar #19 skrivet: 27 dec-07 kl 11:09 »
Har precis fått bekräftat  :'( att min lilla fårhjord har stora leverflundran.Vill veta hur effektiv Valbazen är om de är hårt angripna.Kan verkligen levern återhämta sig?

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
ärt, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser