Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Åsbohöns  (läst 36561 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Om Åsbohöns
« Svar #40 skrivet: 10 mar-11 kl 19:30 »
Lantraser kan se ut på mååånga olika sätt. så visst är detta en åsbo ;) 2 tuppar dessutom
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #41 skrivet: 20 jun-11 kl 17:19 »
Mina Åsbohönor har jättestor skillnad på äggstorleken. Vanligen skall dom ligga mellan 45 och 50 gram men mina största har varit 53 gram o det är ett jättefint ägg. Det är en höna som lägger den storleken varje gång. Sen så har dom varit ner till 32 gram vilket är mycket smått men denna vecka har vi fått ett på 25 gram och så har jag just plockat ett in som vägde 68 gram!!! Det var stort!
Verkar vara många konstigheter i hönsgården i år.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 26 aug-11 kl 17:01 »
Hej!
Jag köpte ngr bruna åsbo kycklingar i våras. De jag har sen tidigare är blå.
Nu undrar jag om den bruna åsbohönan kommer lägga bruna ägg eller ljusa som de andra?
Får väll vänta och se men tycker att det vore kul med bruna ägg.
Ngn som vet??

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #43 skrivet: 29 aug-11 kl 11:53 »
Alla lanthöns lägger benvita till svagt beige ägg vad jag hört  ::)  o:)  :)
Precis som djungelhönsen =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #44 skrivet: 30 aug-11 kl 12:21 »
Alla lanthöns lägger benvita till svagt beige ägg vad jag hört  ::)  o:)  :)
Precis som djungelhönsen =)
Fast mina hedemoror värper bruna ägg, den ena ganska mörka med mörkbruna prickar.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #45 skrivet: 30 aug-11 kl 17:33 »
Fast mina hedemoror värper bruna ägg, den ena ganska mörka med mörkbruna prickar.
"Lantrashöns värper ägg med benvitt till ljust brunaktigt skal"
KÄLLA: Svenska lanthönsklubben (kackel.se)

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
Vad är typiskt beteende för åsbohönan?
« Svar #46 skrivet: 12 jun-12 kl 11:45 »
Söker så mycket info om åsbohöner som möjligt och på Kackel.se hittar jag mycket men hur är de i sättet?

En del saker är ju givetvis individberoende men annat, vad är typiskt för åsbohönan?

Har läst någon tråd om att åsbohönan gärna lägger ägg lite varsomhelst tex. Har också hört att tupparna gärna slåss så man måste ha många hönor om man vill ha två tuppar.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad är typiskt beteende för åsbohönan?
« Svar #47 skrivet: 12 jun-12 kl 12:08 »
Ja, de lägger gärna ägg lite överallt. I alla fall om de är frigående som våra är. De är också väldigt ruvvilliga. Här värper endast hälften av hönorna nu. Resten ruvar.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #48 skrivet: 12 jun-12 kl 20:31 »
Mina var hysteriska och flaxiga, jag gav bort dem. Jag har förstått att alla inte är så, men det var ingen ras för mig. Jag tror de mår bäst av att få gå helt fritt och de är nog väldigt duktiga på att klara sig själva.

höna_pöna

• Småland
« Svar #49 skrivet: 12 jun-12 kl 20:49 »
Mina var också väldigt flaxiga och nervösa, till och med maskinkläckta kycklingar som brukar bli tamare var såna. Och hönsen var elaka mot kycklingarna när dom släpptes tillsammans, inte bara vanlig höns uppfostran, jag fick ta undan kycklingarna för alla gav sig på dom och hackade tills det blev blodvite:o. Jag gav bort dom.

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #50 skrivet: 12 jun-12 kl 22:34 »
Mina var hysteriska och flaxiga, jag gav bort dem. Jag har förstått att alla inte är så, men det var ingen ras för mig. Jag tror de mår bäst av att få gå helt fritt och de är nog väldigt duktiga på att klara sig själva.
Mina var också väldigt flaxiga och nervösa, till och med maskinkläckta kycklingar som brukar bli tamare var såna. Och hönsen var elaka mot kycklingarna när dom släpptes tillsammans, inte bara vanlig höns uppfostran, jag fick ta undan kycklingarna för alla gav sig på dom och hackade tills det blev blodvite:o. Jag gav bort dom.

Det låter ju inte riktigt bra :-\
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #51 skrivet: 12 jun-12 kl 22:53 »
Det låter ju inte riktigt bra :-\

Men, det verkar vara väldigt olika. Mina är inte alls flaxiga eller nervösa. De är naturruvade, frigående och väldigt duktiga på att hitta mat ute.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #52 skrivet: 12 jun-12 kl 22:57 »
Det där med hur de behandlar kycklingar, även om de inte är deras egna framruvade, låter ju inte som reklam för rasen direkt ...  Har jag fattat rätt, detta är en av de utrotningshotade raserna?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #53 skrivet: 12 jun-12 kl 23:10 »
Nu ska vi se här ...  *tänker*   ...

Bra mamma
Snäll mot andras kycklingar
Tam mot människor

Tre olika egenskaper, eller?  Och så minst två olika raser, nu blir det lite mycket!   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #54 skrivet: 12 jun-12 kl 23:12 »
Det där med hur de behandlar kycklingar, även om de inte är deras egna framruvade, låter ju inte som reklam för rasen direkt ...  Har jag fattat rätt, detta är en av de utrotningshotade raserna?

Ja, det är det. Jag köpte mina från genbank. Fast jag har inte haft några problem med att andra hönor hackar på kycklingar. Mamman går för sig med sina kycklingar och nåde den som kommer nära. Hon passar dem jättebra. Om det är en höna med många kycklingar brukar jag i och för sig sätta dem i en egen bur för att inte skator och annat ska äta upp kycklingarna. Men, sen när de är stora får de gå med flocken igen. Visst hackas det på dem men, för att de ska flytta sig och lära sig sin plats. Gör de bara det så är det inga problem.

Broberg

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 12 jun-12 kl 23:16 »
Ja, det är det. Jag köpte mina från genbank. Fast jag har inte haft några problem med att andra hönor hackar på kycklingar. Mamman går för sig med sina kycklingar och nåde den som kommer nära. Hon passar dem jättebra. Om det är en höna med många kycklingar brukar jag i och för sig sätta dem i en egen bur för att inte skator och annat ska äta upp kycklingarna. Men, sen när de är stora får de gå med flocken igen. Visst hackas det på dem men, för att de ska flytta sig och lära sig sin plats. Gör de bara det så är det inga problem.

Låter bra det. Om 100 år när jag är klar med annat, så tänkte jag mig att skaffa sådana.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #56 skrivet: 12 jun-12 kl 23:32 »
Låter bra det. Om 100 år när jag är klar med annat, så tänkte jag mig att skaffa sådana.

De är väldigt trevliga. Enda nackdelen tycker jag är att de är lite väl ruvvilliga men, jag tror det är värre när de är unga. De äldsta hönorna jag har nu ( 5 år) är inte lika ruvgalna som de unga.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 12 jun-12 kl 23:35 »
Mina Åsbohöns är jätte mysiga kommer springande så fort man visar sej och vill ha ngt gott. De är äldigt bra mödrar och pappor. Ruvar gärna. Lägger ägg där de ska större delen av året nu vill de ruva så då försöker de gömma äggen :) ett sunt beteende enligt mej. Jag har släppt in maskinkläckta kycklingar och det har gått jätte bra. Om tupparna slås? ja det gör väll alla om de inte kan göra upp om rangordningen. Men har inte haft ngt blodvite här.

Är man lugn och pyslar om dem så får man nog bra höns oavsett ras. Men jag gillar Åsbo  :D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #58 skrivet: 13 jun-12 kl 07:33 »
Är man lugn och pyslar om dem så får man nog bra höns oavsett ras.
Jag tror dig att dina åsbo är lugna men måste säga emot här. Jag är lugn och mina höns är väldigt tama och har fullt förtroende för mig, med undantag för araucanan kanske. De är snarare för närgångna, hoppar upp i knät, på armen eller axeln jämt. Har och har haft en massa olika raser tillsammans och alla är trevliga, de enda som inte passade in var åsbohönsen. Jag hade ju andra, tama, förnuftiga samtidigt. Jag säger inte att alla åsbo är sådana och jag avråder inte någon från att skaffa åsbo, men mina var jobbiga och det började smitta av sig på mina andra lugna så därför ville jag inte ha dem kvar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #59 skrivet: 13 jun-12 kl 08:37 »
Oavsett hönsras så kan det finnas mindre roliga linjer. Jag har tex för många år sedan haft skvatt galna blommehöns. Fullständigt hysteriska och trots att jag hade dem redan som små kycklingar och skötte dem på precis samma sätt som alla kycklingar som sedermera växte upp till normala höns så var dessa heltokiga. Dom skrek och flydde i vild panik om man närmade sig och satt mest i träden  :o Att slakta dem var inte en lätt historia för det gick inte att komma nära så man kunde fånga dem  :-\ Jag funderade seriöst på om man kunde skjuta dem under en period  ::)

Efter det så kunde jag inte förstå de tokstollar som ville ha blommehöns och tyckte de var trevliga :P

Men på senare år har jag träffat flera trevliga och normala Blommehöns och är de sådana rasrepresentanter man har eller träffar kan jag definitivt förstå att rasen är populär  :D

Har man otur och får tag i höns av en ras med tråkig mentalitet bör man nog förr testa samma ras igen men med andra linjer.  Om man inte trivs med rasen då kanske det inte är rätt ras att uppfylla de preferenser och önskemål man har i sin hönshållning. Det innebär ju inte nödvändigtvis att det är fel på rasen generellt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser