Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta Smutsiga ägg?  (läst 4492 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Tvätta Smutsiga ägg?
« skrivet: 16 sep-07 kl 19:34 »
Jag har hört sägas att man inte ska tvätta av ägg som är smutsiga/bajsiga.
Men visst kan man väl torka av dem med en fuktig trasa.
Jag brukar använda en bara lätt fuktad mirakeltrasa. Det kan väl inte var skadligt. Jag antar att det rör sig om att det kan komma in bakterier genom skalet och att det blir porösare om det blir vått....
Hur gör ni? //Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Smutsiga ägg
« Svar #1 skrivet: 16 sep-07 kl 19:36 »
Sköljer av äggen och torkar med en duk. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #2 skrivet: 16 sep-07 kl 21:23 »
Sköljer av ägget med vatten som är lite varmare än ägget och låter lufttorka.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 16 sep-07 kl 21:25 »
Våra ägg är sällan smutsiga, någon enstaka gång bara, då har jag torkat med lätt fuktad trasa för jag har hört att de inte håller sig lika länge om man tvättar dem.

Däremot har jag funderat på hur man ska göra när man ska kläcka ägg, då är det ju så noga att de är rena, samtidigt är det ju inte bra att tvätta dem? Hur gör man?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #4 skrivet: 16 sep-07 kl 22:11 »
Når man skal klekke, så trenger man jo ikke å bruke de som er alt for skittene... ellers så er det lurt å "skrape" av det værste...  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Bruja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 sep-07 kl 08:39 »
Hej

De få äggen som är skitiga dem sköljer jag av och torkar dem.
De hinner inte bli liggande ändå...

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 17 sep-07 kl 08:39 av Carmencha »

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 sep-07 kl 21:55 »
Sköljer, torkar och skriver ett frågetecken på så använder jag det fort. (utan att äta rått)

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser