Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svarta prickar på halmen.......  (läst 3906 gånger)

MarinaB

svarta prickar på halmen.......
« skrivet: 16 sep-07 kl 18:42 »
har fått halm av bonden som blivit tröskat för en vecka sedan, jag såg strax innan tröskningen att det va svarta prickar på stråna, är det mögel?  Trodde i så fall inte att det möglade när det fortf står upp. Vad jag har förstått så är allt så sent här uppe så att det inte går att tröska tidigare, så det är väl i så fall bara att inse att man inte kan få bra halm här??? eller vad tror ni?
« Senast ändrad: 16 sep-07 kl 18:45 av MarinaB »

Fridolf2

• Gäst
Re:svarta prickar på halmen.......
« Svar #1 skrivet: 16 sep-07 kl 23:53 »
Nej, det är inte mögel, snarare nån form av svampangrepp på strået, så det går säkert bra att använda, såvida du inte ska ha det i champinjonkompost..det är ju lite fel svamp om man säger så.. ;) Det bästa sättet att kolla om den är möglig är ju sen när den är pressad, antingen kolla efter vit beläggning i balen, eller lukta på den, den ska lukta gott, lite svårt att förklara, men när man känt mögeldoft så vet man hur det känns sen...

Gwildr

« Svar #2 skrivet: 24 sep-07 kl 22:38 »
Jag skulle misstänka mögel om det var svarta fläckar på halmstråna. Det kan finnas mycket mögel och bakterier i halm utan att det syns så tydligt.

Jag köpte prover ur två halmpartier för några veckor sedan, båda skördade, som det heter, "utan en droppe regn på sig".

Jag blev misstänksam när jag kollade närmare på halmen, i det ena partiet var det rätt många små svarta fläckar och i det andra partiet lite grann. Dessutom såg man ett moln med fint damm om man drog ur en tuss ur balarna om man tittade ur rätt vinkel.

Jag gjorde hygieniska analyser på båda partierna och det visade sig att båda hade höga väden av mögel och bakterier och de bedömdes ha nedsatt hygienisk kvalitet.

Jag har också funderat om halmen kan ha möglat redan när den stod på fältet, eller om balarna kanske inte var tillräckligt torra när de pressades.

Om man drar ut en tuss och lyser underifrån med en stark ficklampa (och kollar underifrån samtidigt) kan man se om halmen dammar. (Dammet kan vara svårt att se vid fel ljusförhållanden) Det är ofta ett tecken på mögel. Det är så jag har upptäckt misstänkt mögel och jag har (tyvärr) haft  rätt i de fall jag har testat. Jag tycker inte det mögliga grovfoder jag har stött på har luktat så väldigt mycket mögel.

Själv är jag rätt pesimitisk när det gäller chansen att hitta grovfoder och halm av bra kvalitet. Min mamma pratade med lantmännens grovfoderrepresentant och han berättade att de alldra flesta hö som han har analyserat hygieniskt i år har visat sig ha nedsatt kvalitet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 30 sep-07 kl 02:36 »
har fått halm av bonden som blivit tröskat för en vecka sedan, jag såg strax innan tröskningen att det va svarta prickar på stråna, är det mögel?  Trodde i så fall inte att det möglade när det fortf står upp. Vad jag har förstått så är allt så sent här uppe så att det inte går att tröska tidigare, så det är väl i så fall bara att inse att man inte kan få bra halm här??? eller vad tror ni?

Svarta prickar på halmen på växande spannmål är någon sorts rost. Det är en svampsjukdom. Det finns olika sorters rost. Hur nära släkt de är med mögelsvampar vet jag inte.

MarinaB

« Svar #4 skrivet: 05 okt-07 kl 15:29 »
ok till nästa fråga då, eftersom det inte handlar om så stor mängd halm så tänker jag inte analysera det- funderar därför på om det kan duga som skydd efter väggen åt höet eller kan svampsporerna smitta av sig på höet?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 05 okt-07 kl 18:33 »
är det fuktigt i "närmiljön" så ser jag inget hinder i att inte möglet skulle kunna hoppa över i höet med. Mögelsporer sprids ganska lätt har jag för mig(?).

Fridolf2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 okt-07 kl 22:29 »
Men det är ju inte mögel... det är rost..Har svårt att tro att det skulle vara nån fara..

Lubis

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 nov-07 kl 23:59 »
mögel = svamp, rost = svamp så det är väl både rätt och fel att säga att det är mögel. Jag röstar dock för rost =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser