Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskällingar och coccidios  (läst 1252 gånger)

Tuve

• Skåne
Myskällingar och coccidios
« skrivet: 15 sep-07 kl 22:04 »
Jag har esbetre hemma, som jag gett hönsen när en dog av förmodad coccidios. I den vevan lärde jag mig att kycklingar ska ha det vid 3 veckors ålder. Nu är mina myskällingar snart 3 veckor, är det nån som vet om de också skulle må bra av en dos Esbetre?

Dollar

• Västerbotten
Re:Myskällingar och coccidios
« Svar #1 skrivet: 16 sep-07 kl 08:50 »
Va? Det ska man väl inte ge om de inte har symptom av coccidios. Första året jag hade kycklingar fick jag det på mina med, behandlade då med Esbetree men sedan har jag aldrig haft det och då behandlar jag ju dom inte heller. Ska man verkligen ge i förebyggande syfte? Det kan jag väl inte tro?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 17 sep-07 kl 09:11 »
Du ska nog inte ge dina myskällingar Esbetre. Vet inte hur det är med myskankan men andra ankor tål inte Esbetre. Har själv aldrig haft nån anka som drabbats av cocidios.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 17 sep-07 kl 09:26 »
Hej!

Större fjäderfäbesättningar kan ha medicin i fodret (koccidiostat).  

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19680517000014&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Länken ovan är till esbetre, djurfass.

Esbetre ges till fjäderfä, höns kalkoner gäss och exotiska fåglar står det.  Används även till kaniner, finns annnan tråd om det.

Vi har haft många myskänder med ungar och aldrig koccidiosproblem.

Edgar, som tycker myskankor är mysankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 2 användare
Naturliv, lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser