Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kapa taktegel  (läst 16826 gånger)

Lotta, Göteborg

• Gäst
kapa taktegel
« skrivet: 14 sep-07 kl 20:19 »
Vi har fått tag på begagnat tvåkupigt taktegel till vår lilla kolonistuga. Trodde att det bara var att slänga upp lite läkt och sen på med pannorna. Men icke...  Vi har klarat av många prövningar men nu har vi kört fast. Det går ju inte jämt ut!

Någon som vet hur man kapar taktegel? Antar att man behöver nån sorts maskin, kan man hyra en sån? Var?  

Andra tips, förutom att kapa mottages också tacksamt!!!

tack på förhand
/Lotta

tänk_positivt

• Gäst
Re:kapa taktegel
« Svar #1 skrivet: 14 sep-07 kl 20:29 »
Vi har fått tag på begagnat tvåkupigt taktegel till vår lilla kolonistuga. Trodde att det bara var att slänga upp lite läkt och sen på med pannorna. Men icke...  Vi har klarat av många prövningar men nu har vi kört fast. Det går ju inte jämt ut!

Någon som vet hur man kapar taktegel? Antar att man behöver nån sorts maskin, kan man hyra en sån? Var?  

Andra tips, förutom att kapa mottages också tacksamt!!!

tack på förhand
/Lotta

här kommer en läggningsanvisning på både en och tvåkupigt tegel.

http://www.randerstegl.dk/filebank/L%E4ggningsanvisning.pdf?PHPSESSID=5e466c4c62e0cc0cbc7055e16f909e41

Lotta, Göteborg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 sep-07 kl 22:27 »
hej och tack

själva läggningen har vi som sagt listat ut, det är ju det där med att kapa som gör mig frustrerad. I varenda läggningsbeskrivning så står det bara kapa teglet om det inte går jämnt upp.  Inget om HUR man gör det. Jag fattar faktiskt inte....  

Kanske någon därute vet...

Hoppas!

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 14 sep-07 kl 22:31 »
Köp den billigaste vinkelslip du hittar på Rusta eller liknade firma. Sen köper du stenskivor till den. Använd munskydd, skyddsglasögon och hörselskydd.
http://www.rusta.se/product.asp?produkt=VINKELSLIP&kategori=Slipmaskiner+Elverktyg+Elverktyg+%26+tillbeh%F6r&p=31201044
« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 22:38 av Rosten »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 sep-07 kl 09:17 »
Den billigaste vinkelslip man hittar på Rusta är skit, upptäckte jag när vi skulle kapa ner oljetanken. Däremot har jag hittat en DeWalt på K-Rauta för 595 kronor, vilket känns som en rimlig kompromiss mellan pris och kvalitet. Den är bra på riktigt också, inte bara till namnet.

Det går att kapa takpannor med en tång. Nyp av en bit i taget. Det är mest aktuellt när man skall göra oregelbundna kapningar, t.ex. vid  takgenomgångar.

När det gäller att få pannorna att gå jämnt ut: planera läggningen! Det finns någon centimeter sömsmån för varje panna. På ett helt tak ger det ganska stor möjlighet att anpassa höjd och bredd.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 15 sep-07 kl 10:42 »
Den billigaste vinkelslip man hittar på Rusta är skit, upptäckte jag när vi skulle kapa ner oljetanken. Däremot har jag hittat en DeWalt på K-Rauta för 595 kronor, vilket känns som en rimlig kompromiss mellan pris och kvalitet. Den är bra på riktigt också, inte bara till namnet.

Det går att kapa takpannor med en tång. Nyp av en bit i taget. Det är mest aktuellt när man skall göra oregelbundna kapningar, t.ex. vid  takgenomgångar.

När det gäller att få pannorna att gå jämnt ut: planera läggningen! Det finns någon centimeter sömsmån för varje panna. På ett helt tak ger det ganska stor möjlighet att anpassa höjd och bredd.
Visst är den billigaste vinkelslipen skit. Men när man kapar tegel så rycker det tegeldamm som far in i lagrena på vinkelslipen och då blir den kass. Oavsett om den kostade 299:- eller 595:-
Att du sedan upptäckte det när du skulle kapa ner oljetanken kan jag också förstå.. Det är ju ett stort jobb som en industrimaskin funkar bättre till. Själv så hyrde jag en tigersåg. Kostade ett par hundra spänn över en helj. Då var det snart gjort och man slapp vara rädd för alla gnistor.
Jag har en dyr Bosch "blå" industrimaskin och jag skulle aldrig kapa tegel eller sten med den.

Visst kan man planera läggningen och skjuta ihop eller isär teglet. Men jag tror inte att det blir så många centimeter på deras kolonistuga. ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 sep-07 kl 11:56 »
Att du sedan upptäckte det när du skulle kapa ner oljetanken kan jag också förstå.. Det är ju ett stort jobb som en industrimaskin funkar bättre till.

Se den här tråden. Vi talar om verktyg som går sönder omedelbart. Inget jobb är litet nog för att det skall vara försvarbart.

Citera
Visst kan man planera läggningen och skjuta ihop eller isär teglet. Men jag tror inte att det blir så många centimeter på deras kolonistuga. ;)

Värt att ha i åtanke oavsett takets storlek. Planera lär man ju behöva göra ändå.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 15 sep-07 kl 20:09 »
Se den här tråden. Vi talar om verktyg som går sönder omedelbart.

Men man har ju garanti. ;)
Själv så skulle jag använda det billigaste som fanns. Då behöver man inte vara rädd för att det skall komma in damm i lagren.
Alla andra maskiner som jag har är av proffskvalite. Typ Bosch Blå, Metabo och Flex.
« Senast ändrad: 15 sep-07 kl 20:13 av Rosten »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 sep-07 kl 21:20 »
Men man har ju garanti. ;)

Precis vad jag tänkte, men jag fick ju bara sitta och åka fram och tillbaka till Eskilstuna.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 15 sep-07 kl 23:14 »
Precis vad jag tänkte, men jag fick ju bara sitta och åka fram och tillbaka till Eskilstuna.
Tjejen jobbar 200 meter från Rusta. ;)

Så för mig skulle det funka klockrent. Men jag har bra tak på alla husen så jag behöver ingen Rustamaskin.

Stallbacka gård

« Svar #10 skrivet: 17 sep-07 kl 12:28 »
Köp eller hyr en vinkelslip med stenklinga, det använder vi till tegelpannor när vi lägger tak. maskinen går inte sönder på grund av att det dammar. Den vinkelslipen jag har på jobbet är nog 10 år gammal och har kapat många pannor, funkar perfekt fortfarande. Jag håller med om att en dewalt vinkelslip är en lagen och billig vinkelslip till detta och till allt hemma fixande. Köp inte det billigaste ni hittar. För det är skit.
« Senast ändrad: 17 sep-07 kl 12:29 av Stallbacka gård »

trädman

« Svar #11 skrivet: 17 sep-07 kl 19:43 »
Det KAN också gå att justera så det går "jämt ut" med läktavståndet. Det brukar finnas någon millimeter att justera på, utan att klippa på pannorna. Det förutsätter dock att det inte är allt för få tegelrader (vilket jag gissar att det är på en kolonistuga)

Det går också att klippa av pannans redan fasade hörn ytterligare och på så sätt göra det möjligt att skjuta ihop pannraderna mer än normalt. Är inte taket allt för stort fungerar det. Det brukar gå bra att använda en vanlig hovtång eller skiftnyckel. Kanske ett alternativ till vinkelslip och stympad pannrad

Rödskägg

• Småland
« Svar #12 skrivet: 17 sep-07 kl 19:51 »
Jo men om man ska kapa några pannor till en kolonistuga och aldrig mer använda en vinkelslip så köp billigaste skiten.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser