Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en nybörjare!  (läst 3780 gånger)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Ännu en nybörjare!
« skrivet: 12 sep-07 kl 18:05 »
Kan ni rekomendera en riktigt bra bok när det gäller biodling. Känner för att skaffa mig ett bisamhälle för eget hobbybruk! :D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

anette i bugared

• -
Re:Ännu en nybörjare!
« Svar #1 skrivet: 12 sep-07 kl 18:19 »
Bin till nytta och nöje, av Carl Otto Mattson och Johann Lang hade vi som kurslitteratur, och den tycker jag är bra.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 12 sep-07 kl 18:29 »
Bin och biodling av Åke Hansson är en tjock o bra bok om det mesta. Dock skriven före varroans tid, så det får man läsa på annat håll.

Kul att du vill börja med bin o välkommen hit!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 18:40 »
Det finns många innehållsrika sidor på nätet också. Här är en länk till en som jag tycker är bra;
http://www.quicknet.se/home/q-119076/BNB/1-bnb.html
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 21:27 »
Bin till nytta och nöje, av Carl Otto Mattson och Johann Lang hade vi som kurslitteratur, och den tycker jag är bra.
Tack alla, var finner jag kurser?

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 12 sep-07 kl 21:49 »
Tack alla, var finner jag kurser?

Här finner du din lokala biodlarförening. http://www.biodlarna.se/
Kolla med dem om de har planerat nån kurs, eller om de kan tänka sig att anordna en.
Annars kan tänkas att de vet någon som kan bli din mentor, i väntan på att en kurs kommer till stånd.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 sep-07 kl 16:43 »
Tack så jättemycket för all info jag fått. Ser fram mot att börja samla fakta! :D

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 13 sep-07 kl 19:54 »
Annars finns ju alltid några gamla bi-uvar här på forumet att fråga ;).

wictor

« Svar #8 skrivet: 13 sep-07 kl 21:20 »
Sverige behöver fler bisamhällen.
En biodlare som lägger av och säljer sina samhällen gav ju inget tillskott, det bytte ju bara ägare.

Därför trevligt med någon ny som vill börja, men skall det bli fler samhällen vill det till att nybörjaren köper en avläggare (samhälle) och sedan utökar med ytterligare avläggare (2-3 samhälle till nästa år)

Att utöka med biodling är inte svårare än att utöka hönsfarm. Vill man ha fler höns krävs ruvning. Vill man ha fler bisamhällen krävs avläggare.
Det är upp till oss som har bin att producera avläggare, dels till eget bruk, men även till nästa generation biodlare.

Hör gärna av dig till mig.

Men till alla er andra, producera avläggare så att det totala antalet bisamhällen ökar i Sverige. Endera för eget bruk, eller för avsalu.

Ett avläggarsamhälle bör betinga ett värde av 1000:-/st exklusive kupan. Så visst finns det lite pengar att hämta även här.
Varför ta betalt för bina?
En fårfarmare tar betalt för lammen, en grisbonde tar betalt för kultingarna.
Och då ingår inte stallen dessa skall bo i...

Vi biodlare lever i exakt samma värld.

Enkelt att sälja ett paket bi med drottning, om köparen har egen kupa med vaxmellanväggar i ramar. Bara att hälla in bina så är det klart. Inget rammått behövs, alla kupformat passar, inga sjukdomar följer med eftersom de oftast finns i vaxet.

Nästa år, producera såväl honung som nya samhällen!!!

Mer honung, mer pollinering, mer njutning för många som kan se bin flyga...

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 sep-07 kl 21:39 »
Javisst! Utöka om jag känner att det är min grej! Dock tror jag det är det! Min farfar la av när han och farmor blev illa stuckna. Likväl min farbror som var tvungen, läkarens råd, bi allergiker! Det var nog lite slarv i båda fallen men det är klart man måste vara försiktig! När man väl har sammhällen och man fått honung - vad är slunga? Jag vet vad det är men hur går det till? :-[

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 16 sep-07 kl 21:52 »
att slunga är att man stoppar ner de avtäckta ramarna i en centrifug, ungefär som en tvättmaskin ;) och slungar ut honungen ur ramarna, tänk på att en ram har två sidor och att man inte kan köra på högsta direkt eftersom honungen på "baksidan"trycker på, först kör jag på ena sidan lite långsamt sen är det vändning, sen kör jag fortare och sen ytterligare vändning.
är Återprenumerant såklart.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 16 sep-07 kl 21:53 »
Vad är priset på en sådan?

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 16 sep-07 kl 21:58 »
jag har lånat min, men jag tror att man kan komma undan med några tusenlappar för en mindre slunga, man får det man betalar för, så är det ju alltid.
är Återprenumerant såklart.

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 16 sep-07 kl 22:22 »
Jag har en som jag skall sälja, du kan få den billigt ;).

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 sep-07 kl 21:35 »
 ;)Gulligt av dig men jag vill nog köpa bin först! Tack ändå för vänligheten! :D

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 sep-07 kl 13:35 »
Jag har en som jag skall sälja, du kan få den billigt ;).

och jag vill ha den, men du bor för långt bort   ::)
Jag har fått halft löfte om att låna en slunga som inte har nån specifierad ägare..den är ingens o allas mer eller mindre.
Ville lägga tjing på den men ännu en tjej som började biodla i år dök upp o bad att få låna den

Några större nackdelar med att dela på slunga? Jag tänker då på sjukdommar osv?

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 19 sep-07 kl 17:01 »
Det är nog väldigt vanligt att man delar slunga, som tex att det finns en på föreningens bigård för medlemmarna att låna.
Har inte hört något om risk för sjukdomsspridning, en slunga är ju lätt att göra ren.
« Senast ändrad: 19 sep-07 kl 17:01 av anette i bugared »

Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser