Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rak amortering eller annunitet?  (läst 10080 gånger)

tänk_positivt

• Gäst
rak amortering eller annunitet?
« skrivet: 11 sep-07 kl 12:47 »

jag föredrar annunitetslån, dels är det billigare per månad och sedan sjunker ju räntan och amorteringen ökar varefter skulden sjunker.
jag hade ett annunitetslån på CSN.
« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 12:57 av tänk_positivt »

Suresh

• -
Re:rak amortering eller annunitet?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-07 kl 12:54 »
Jag föredrar räntefria lån, som både har stabil amorterings- och månadskostnad

vilde

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 sep-07 kl 13:51 »
För min del har jag tyvärr haft ett lång och otrevligt bråk med JAK för ett antal år sedan så det finns inte längre som alternativ. När jag separerade från min partner för lite färre år sedan blev jag tvungen att ta lån för att lösa ut henne, det blev helt amorteringsfria lån, har inte råd att amortera.

Suresh

• -
« Svar #3 skrivet: 11 sep-07 kl 13:57 »
För min del har jag tyvärr haft ett lång och otrevligt bråk med JAK för ett antal år sedan så det finns inte längre som alternativ. När jag separerade från min partner för lite färre år sedan blev jag tvungen att ta lån för att lösa ut henne, det blev helt amorteringsfria lån, har inte råd att amortera.

Berätta gärna om det i JAK-tråden under ekonomifliken

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 sep-07 kl 14:24 »

va ??? har du ej råd att bli av med ditt lån? själv vill jag ha så hög amorteringstakt som möjligt.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 11 sep-07 kl 14:58 »
Skall man amortera, så är ett annuitetslån ett dåligt val, för om du vill betala av lånet i förväg, så har du i slutändan fått betala en ÄNNU högre ränta.
Annuitet är också känsligare för räntehöjningar eftersom du amorterar så lite till en början.
Bättre då att skulden minskar lite snabbare, och månadskostnaden med den.

Frågar du banken så ställer de sig frågande till om du vill välja ett lån med annuitetsbetalning med ovanstående motivering.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 sep-07 kl 16:17 »
Skall man amortera, så är ett annuitetslån ett dåligt val, för om du vill betala av lånet i förväg, så har du i slutändan fått betala en ÄNNU högre ränta.
Annuitet är också känsligare för räntehöjningar eftersom du amorterar så lite till en början.
Bättre då att skulden minskar lite snabbare, och månadskostnaden med den.

Frågar du banken så ställer de sig frågande till om du vill välja ett lån med annuitetsbetalning med ovanstående motivering.
ja, det klart dem ställer sig frågande till det, det gynnar ju mig och INTE dem. ;D

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 11 sep-07 kl 17:19 »
ja, det klart dem ställer sig frågande till det, det gynnar ju mig och INTE dem. ;D
Nu läser du bakvänt igen. Annuitet gynnar BANKEN/UTLÅNAREN och är så ofördelaktigt för låntagaren att banken undrar vad det är för FEL på den som vill ha ett sådant lån.

(Detta var vi själva med om i somras, då vi av misstag valde annuitet som avbetalningsmodell. Banken ringde upp och frågade om vi VERKLIGEN visste vad annuitet var ::) ;D.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 sep-07 kl 17:31 »
Nu läser du bakvänt igen. Annuitet gynnar BANKEN/UTLÅNAREN och är så ofördelaktigt för låntagaren att banken undrar vad det är för FEL på den som vill ha ett sådant lån.

(Detta var vi själva med om i somras, då vi av misstag valde annuitet som avbetalningsmodell. Banken ringde upp och frågade om vi VERKLIGEN visste vad annuitet var ::) ;D.)

gå gärna in här och jämför får du se vad jag menar,skriv gärna upp siffrorna du får fram! :)

http://www.nordea.se/Privat/L%c3%a5n%2boch%2bkrediter/L%c3%a5n%2butan%2bs%c3%a4kerhet/L%c3%a5nekalkyl/204984.html

« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 17:31 av tänk_positivt »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 sep-07 kl 17:36 »
Med rak amortering betalar du mer i början och mindre i slutet eftersom skulden krymper fortare. Det går inte att säga generellt att det ena är mer förmånligt än det andra, det beror på omständigheterna.

Ett lån till rörlig ränta brukar alltid gå att amortera extra på. Det är mycket lönsamt: enligt Nordeasidan är avkastningen 8.25% på ett sådant sparande, att jämföra med de ca 0% man får på deras personkonto.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 sep-07 kl 17:47 »
nu har jag gjort en uträkning åt dig.

vi börjar med RAK AMORTERING som du tycker är så bra.

önskat lånebelopp: 20.000kr
ränta:  8,25%
antal år: 2år

svar:

amortering 833kr
effektiv ränta:12,53%
total ränta inklusive uppläggningsavgift: 2.419kr.

månad 1:
amortering:833kr
ränta 138kr
totalt 971kr

månad 2:
amortering 833kr
ränta: 132kr
totalt 965

månad 3:
amortering 833
ränta 126kr
totalt  959

-----------------------------------------------------------------------------------

och så tar vi ANNUITET.

önskat lånebelopp: 20.000kr
ränta 8,25%
antal år: 2år

svar:
annuitet 907kr
effektiv ränta 12.43%(10 procentenheter lägre än rak)
total ränta inklusive uppläggningsavgift: 2464kr.

månad 1:
amortering 769kr
ränta 138kr
totalt 907kr

månad 2:
amortering 775kr(ökande amortering)
ränta 132kr (sjunkande ränta)
totalt 907kr

månad 3:
amortering 780kr(ökande amortering)
ränta:127 (sjunkande ränta)
totalt 907kr

du betalar alltså MER per månad med rak amortering!!!!
« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 17:52 av tänk_positivt »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 sep-07 kl 17:53 »
effektiv ränta 12.43%(10 procentenheter lägre än rak)

Nej, det är en tiondels procentenhet lägre effektiv ränta. Skillnaden beror på att du betalar fler kronor ränta (2464 kr mot 2419 kr vid rak amortering), vilket innebär att uppläggningsavgiften är en mindre andel av räntan.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 11 sep-07 kl 17:59 »
Funderar du på att ta lån,Skruvis?
Ta isåfall det som DU tror passar DIG bäst, oavsett vad andra säger. Du kommer ändå aldrig att lyssna på några råd som motsäger det du bestämt dig för är det ENDA SANNA.

(Sedan förstår jag inte hur du kan få 12,43% till att vara 10 %enheter lägre än 12,53%. Men bara du är nöjd så blir det säkert bra. Och ja, man betalar MER vid rak amortering TILL EN BÖRJAN, men mindre per månad allteftersom skulden minskar. Du får ju se till HELA låneperioden.)
« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 18:01 av anette i bugared »

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 sep-07 kl 20:36 »
Funderar du på att ta lån,Skruvis?
Ta isåfall det som DU tror passar DIG bäst, oavsett vad andra säger. Du kommer ändå aldrig att lyssna på några råd som motsäger det du bestämt dig för är det ENDA SANNA.

(Sedan förstår jag inte hur du kan få 12,43% till att vara 10 %enheter lägre än 12,53%. Men bara du är nöjd så blir det säkert bra. Och ja, man betalar MER vid rak amortering TILL EN BÖRJAN, men mindre per månad allteftersom skulden minskar. Du får ju se till HELA låneperioden.)

ursäkta men varför kallar du mig för skruvis??
snacka om att ta efter andra.

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 12 sep-07 kl 21:26 »
ursäkta men varför kallar du mig för skruvis??
snacka om att ta efter andra.
För att ditt förra "nick" var Skruvmejsel, förstås. En gång Skruvis, alltid Skruvis ;).

(Hade faktiskt inte pejling på att nån annan kallade dig Skruvis, där ser man :).)
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 21:29 av anette i bugared »

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser