Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  har du skulder?  (läst 7391 gånger)

tänk_positivt

• Gäst
har du skulder?
« skrivet: 10 sep-07 kl 19:08 »
har du skulder, då ska du akta dig för att flytta ihop med någon, bo själv!!

citat:
Enligt rättspraxis så är ingen skyldig att betala någon annans skulder. Men om en skuldsatt flyttar ihop med någon så får båda vara med och betala skulderna genom att hushållets gemensamma inkomster läggs ihop.
Ett helt felaktigt system som gör att många måste flytta i sär.
Detta upplyser inte myndigheterna om på ett tydligt sätt.
Vi vill därför här varna alla som har skulder för att flytta ihop!!
/citat från hemsidan www.fattiga .se

läs mer på www.fattiga.se
skrolla neråt så hittar du det på höger sida.
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 19:10 av tänk_positivt »

Mysla

• Norrbotten
Re:har du skulder?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 19:11 »
Finns det ärligt talat människor som bryr sig om eventuella skulder och sånt om man älskar varandra och vill leva ihop?

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 10 sep-07 kl 19:14 »
Jag har varit skyldig staten nästan 200 000 kr. 3 månader till och jag är skuldfri.

Woho! Champagne.

Leve preskriptionstider!

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 10 sep-07 kl 19:25 »
Jag har varit skyldig staten nästan 200 000 kr. 3 månader till och jag är skuldfri.

Woho! Champagne.

Leve preskriptionstider!

Anledning att fira! :D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

SvenS

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 sep-07 kl 19:50 »
Men hallå ?

Det gäller väl bara om man är gift ? Eller har jag missat något ?

Norrgårds Anna

« Svar #5 skrivet: 10 sep-07 kl 19:53 »
Har en massa skulder!!  ;D

Tänk vad min man är modig som både vågade flytta ihop med och gifta sig med mig!  :)

Skojarbråten

« Svar #6 skrivet: 10 sep-07 kl 19:59 »
Eeh... Borde det inte vara: Är du skuldsatt, flytta ihop med någon så får den hjälpa dig att betala dina skulder?

Antar att detta händer först när Kronofogden blivit inblandad?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 sep-07 kl 20:00 »
Eeh... Borde det inte vara: Är du skuldsatt, flytta ihop med någon så får den hjälpa dig att betala dina skulder?

Antar att detta händer först när Kronofogden blivit inblandad?

ja, det gäller när inkasso och KMF är inblandade, annars har du väl inga skulder?
skuld har du först när du har betalningsanmärkning,dvs prick i systemet, att du
ej kunnat/velat betala för dig.

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 10 sep-07 kl 20:06 »
Skulder?? Det har man väl så fort man tagit ett lån? Det kan man betala av prickfritt och slippa allt bängel med KFM
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

SvenS

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 sep-07 kl 20:06 »
ingen aning,men jag tror det, för jag bodde med en kille som hade skulder(700.000 i skulder hos KFM) och jag räknades inte in, varken när vi va sambos eller gifta! så jag hade väl tur ::) ???

KFM brukar ju driva in slulder via löneförättaren på ens arbete ( Jag vet p.g.a. gamla CSN skulder) och lämna allt annat precis som det är. Det är när man har gått och gift sig då ens skulder räknas på hushållets sammanlagda inkomst , har jag för mig.

Och då kan det ju hända att med två inkomster spiller en del över till den andre .

högland

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 sep-07 kl 20:44 »
Men de som gifter sig skriver väl nästan alltid ett juridiskt bindande kontrakt över att deras ekonomi är skild. Är inte det nästan standard, och framförallt om någon av parterna har skulder eller pengar på banken?

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 sep-07 kl 21:47 »
ja, det gäller när inkasso och KMF är inblandade, annars har du väl inga skulder?
skuld har du först när du har betalningsanmärkning,dvs prick i systemet, att du
ej kunnat/velat betala för dig.

"Skuld; belopp som man är skyldig att betala."
Källa: Bonniers Svenska Ordbok

Ibland undrar jag sannerligen hur det skulle vara att leva i din värld.

Moumolia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 sep-07 kl 23:47 »
har skulder över örona och jag njuter varje minut av vetskapen ;D

lupus

« Svar #13 skrivet: 11 sep-07 kl 04:42 »
Var de inte G persson som myntade " den som är satt i skuld är icke fri" vilken jävla typ, racka ner på hela svenska folket ;D
/Mattias

Fridolf2

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 sep-07 kl 08:44 »
Tänk vad många missförstånd som sprids på såna här forum! Din skulder är dina egna och kan aldrig mätas ut på nån annans inkomst. Har just i dagarna kollat detta med jurister, inte ens om man är gift och den skuldfria äger huset, så kan det mätas ut för att betala dina skulder. Vill man vara dubbelt säker så kan man ju skriva äktenskapsförord om att huset ska vara enskild egendom, men om det då blir skilsmässa har man ju förlorat sin giftorätt.  
Det som kan hända är att om du som skuldsatt har en utmätningsbar lön, så slås den ihop med den du lever med och du kan då riskera att hela din lön mäts ut om din partner tjänar bra, så det anses att ni klarar er på dennes lön.  Men det kan aldrig mätas ut nåt av din partners lön eller tillgångar för att täcka dina skulder.

Fancyfia

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 11 sep-07 kl 09:09 »
En till sak som kan vara bra att veta om skulder. (Hos inkassoföretag menar jag då, inte kfm.)
Du kan buda(eller ackord som det så snygt heter tror jag) på dina egna skulder. Oftast är det ränta som är jävligt stor. Men du kan lägga ett bud på kapitalet. Har man då chans att betala det, kan man komma lite billigare undan och bli "friare" lite fortare.
Annars kan du be banken hjälpa dig att skuldsanera dig. Lån på banken är också en skuld, men inte lika hög ränta. Och pricken i protokollet börjar sakta men säkert suddas ut. Vet oxå att det inte är lätt att få lån med skulder. Men har man en sambo som är villig att hjälpa till och ordentliga papper skrivs går det att lösa.
Jag vet att det finns många olika sorters av skulder och storlekar. Men det finns sätt att komma ur det snabbare än vad det kanske känns.

Suresh

• -
« Svar #16 skrivet: 11 sep-07 kl 11:09 »
Det är inte olagligt att låta bli att betala dina skulder, men det är olagligt att inte redovisa sina inkomster.

Dvs supershopparen Rita Trash med 1 000 000 000 kr i obetalda kontokortsskulder är en mer hedervärd samhällsmedborgare än Bosse Gnet som drar in el svart hos grannarna på helgerna...
« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 11:10 av Suresh samsara mem »

Suresh

• -
« Svar #17 skrivet: 11 sep-07 kl 12:31 »
En skuld är en skuld oavsett om du kan betala den eller inte.

Om du inte kan betala dina skulder befinner du dig på obestånd.

Saknar du tillgångar är din solitidet liten, har du tillgångar , men saknar möjlighet att omsätta dem är din likviditet låg.

Om någon fordringsägare ställer krav på betalning som du inte kan fullfölja får du betalningsanmärkningar  som privatperson och hamnar i konkurs som företagare.

Privatpersoner som begärs i konkurs blir inte fria från sina skulder om de överstiger värdet på tillgångarna, men det blir ett företag.

Privatpersoner med större skulder än tillgångar kan dock begära skuldsanering för att få skulderna avskrivna.
« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 12:34 av Suresh samsara mem »

Suresh

• -
« Svar #18 skrivet: 11 sep-07 kl 12:49 »
där håller jag inte riktigt med dig. :-[
ett LÅN är ett LÅN så länge du har förmåga att betala tillbaka.
det är först när du inte kan betala som det blir en skuld.

Nix. Du har fel vad gäller den ekonomiska terminologin. Alla dina tillgångar balanseras av skulder och eget kapital. Det du kallar för "skuld" är när det egna kapitalet är negativt och skulderna är större än tillgångarna.

Sen får du tycka vad du vill.

Och på sätt och vis har du rätt. För att ha skulder, det är inget märkvärdigt, det har varenda människa. Men att ha skulder hos kronofogdemyndigheten är graverande.

« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 12:51 av Suresh samsara mem »

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #19 skrivet: 16 sep-07 kl 19:55 »
Till Sven S som tror att citatet bara gällde de som var gifta.
Jag kan av egen erfarenhet garantera att det även gäller sambopar.

Givetvis skall man betala sina skulder, men så som lagarna ser ut så kan man hamna i ett läge när det blir omöjligt att bli skuldfri trots att man betalar.

Här finns en bakgrund.

http://fattiga.se/page.php?2

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare
eriksjos, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser