Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysa råa rotsaker, går det?  (läst 3118 gånger)

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Frysa råa rotsaker, går det?
« skrivet: 10 sep-07 kl 16:47 »
Jag gillar pytt-i-panna, men hacka grönsaker tar en sån himla tid och färdigköpta pyttar är äckliga och tokdyra, så jag funderar lite på om man skulle kunna hacka färdigt massa grönsaker nån dag när man har tid och ork och frysa in i färdiga mixpåsar. Kan man det? Potatis lär ju bli äcklig av att frysas, men det kanske går över när den tinar igen? Eller? Och egna wokmixer, kan man förhacka och frysa vitkål och sånt också? Eller måste allt förvällas/tillagas innan frysning?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Frysa råa rotsaker, går det?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 18:43 »
De flesta grönsaker går att frysa in om man förväller dem. I min kokbok står det att morötter t ex ska kylas ner efter förvällningen och sedan svalna innan de läggs in i frysen.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #2 skrivet: 10 sep-07 kl 19:19 »
De flesta grönsaker går att frysa in om man förväller dem. I min kokbok står det att morötter t ex ska kylas ner efter förvällningen och sedan svalna innan de läggs in i frysen.

Så det är förvälla innan som gäller alltså?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 10 sep-07 kl 20:49 »
Så det är förvälla innan som gäller alltså?

Ja, det tror jag också. Lite knepigt med potatisen men det brukar ju vara potatis i typ Dafgårds färdigrätter... Jag skulle frysa in potatisen separat för säkerhetsskull  :)
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 6 användare
Ellbell, Pasi, javill, skibber, beekeepern, fredrikbertilsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser