Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk bock.....  (läst 1584 gånger)

Lollo_Hunneberga

Sjuk bock.....
« skrivet: 09 sep-07 kl 22:23 »
Jag har en kastrerad bock som är ca 1år. Går i hage med en get och en annan kastrerad bock som han kommer bra överrens med! Idag på förmiddagen när jag släppte ut dom upptäckte jag att han inte åt något, han verkar allmänt slö. Det går inte ens att locka honom med bröd eller äpplen som han annars älskar. Ligger mycket. Är det någon som varit med om detta??? Han verkar inte ha ont någonstans. Getterna har plommon i hagen är detta farligt för dom??
Väldigt orolig matte tacksam för svar!!

hönstanten

• Gäst
Re:Sjuk bock.....
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 12:45 »
Hur går det med bocken? Äter han fortfarande inte?
Har du pratat med veterinär? Fungerar magarna?

Lollo_Hunneberga

« Svar #2 skrivet: 10 sep-07 kl 22:15 »
Tack och lov så verkar han må bättre!! Så kanske jag kan sova lite mer i natt  :-[ Han har börjat äta lite hö och så. Nu när jag har tänkt på det lite så tror jag faktist att han har ont i munnen. Han kan fortfarande inte äta bröd och äpple som e hårt men hö går bra. Jag upptäckte i går att dom har börjat äta lite på brädväggen till logen som angränsar till hagen så jag vet inte riktigt om det kan vara det?! Han är blå i gommen liksom precis som att det är blåmärke. Får väl avvakta till i morgon och se om han äter lite till då! Jag har sett honom både kissa och bajsa idag så magarna verkar ju vara i gång som dom ska. Väggen är i alla fall övertäckt om det nu skulle vara det!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 11 sep-07 kl 00:16 »
Kanske skulle han in ett tag och bara få torrt hö och vatten. Kan bli för mycket av det goda.

Bara en spontan tanke. Mina getter kan vara så ibland. prova. Men ring också veterinären. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Annett

• Hejsan!
« Svar #4 skrivet: 13 sep-07 kl 11:32 »
Hej! Har lite erfarenhet av läkeörter och har varit med om samma sak. Antagligen har han kolik pga. foderbyte att han har ätit något olämpligt eller liknande. När min bock visade samma symptom pga att han hade fått grannens gräsklipp som antagligen var för ihoppressat, gav jag honom några droppar koncentrerat pepparmyntsolja (som jag köpte i Tyskland). Nästa morgon var han pigg och kry igen och hotade hundarna :D Så om du köper pepparmynta i tepåsar, gör ett rätt så starkt avkok och ger honom ev. spruta in i munnen med en liten spruta då de oftast varken vill äta eller dricka när de har ont, då kanske det går över.
Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 18 sep-07 kl 22:01 »
Vill bara tipsa alla getägare om Biltemas utmärkta stetoskop (eg för felsökning av motorer) som är både billigt och bra. Det har en " barnmoske-tratt" med i satsen. Med den på och metalsonden borta går det bra att höra både de ofödda killingarnas hjärtljud och om magen jobbar som den skall.
Lyssna på friska djur först och vänj alla vid att bli lyssnade på så blir det lättare när det inträffar något!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 19 sep-07 kl 12:58 »
Bra idé.  Och så en febertermometer.  Det brukar vara vetr:s första fråga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1717 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser