Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAD FÖR RAS?????  (läst 4717 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:VAD FÖR RAS?????
« Svar #20 skrivet: 11 sep-07 kl 18:46 »
Tittade inte ens på hur ullen såg ut.  :P Var fullt upptagen med svansarna. Så jag lutar tillbaka på korsning med gotlandsfår jag också.  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #21 skrivet: 11 sep-07 kl 22:16 »
Skulle ju även kunnat vara någon typ av allmogefår...
tex värmalndsfår... eller åsen...
 de har ju också ibland lite längre svansar , ibland med ull och även endel har pannludd... och många har MYCKET finfibrig lätt klippt ull.

MEn som sagt finns det inga papper så är det kört...med härstamningen...

Men de är ju öron märkta och du vet väl vem du köpte dem av...

Öron märken skall ju vara från födelse besättningen...

det borde ju gå att få tag på vilken gård de är födda på...

och fråga vart fåren kommer ifrån från början och vilken ras de kan vara på dem...
 :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #22 skrivet: 12 sep-07 kl 13:32 »
Tja... problemet är att det är jag som öronmärkt dom. dom hade inget då dom kom, så vi fick hitta på ett individnummer åt dom och prodplatsnr är vårt :-\
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 12 sep-07 kl 18:05 »
Men säljaren måste ju haft ett prodplatsnummer !
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #24 skrivet: 12 sep-07 kl 18:45 »
 Nej... jag tror inte det :-\ dessvärre så är det inte alla som anmäler sina djur till jordbruksverket.
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Martin S

« Svar #25 skrivet: 12 sep-07 kl 19:12 »
Men kan du inte helt enkelt fråga säljaren vad han/hon vet om fåren, kanske de inte vet rasen heller, men de måste ju veta vart fåren härstammer ifrån.

Jag har själv et värmlandsfår (bifogad bild) som påminner om dina, fast jag tror nu ocksa at det mest sannolikt är gotlandskorsningar. Kulliga värmlandsbaggar förekommer, men de brukar ha horn.

Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

birgit

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 sep-07 kl 11:13 »
Det ser klart ut som gotlandsfår - eller korsningar. Men det borde gå att se på ullen.
Angående ullkvalité, så har vi ju hela spektrat av allmogefår, där ursprunget till rya, finull m.m finns. De har fantastisk ull och massor av naturliga färger också, så man inte behöver färga den. Dessutom är de utrotningshotade vilket berättigar till EU-stöd för utrotningshotade raser.
Men även guteull kan vara fantastisk. Har bl.a sett mattor av gute. Snyggare finns inte, både vävda och rya-variant.

456 Rosa

« Svar #27 skrivet: 22 sep-07 kl 13:14 »
Tror inte det är Åsen i varje fall, det har kanske aningens för stora huvuden och långa svansar, dessutom kanske inte Åsenfår är lika vanliga så högt upp i landet?
På ullen är den lik Åsen, men vid en korsning med Gotlandsfår kanske denna effekt kan uppstå?

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser