Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAD FÖR RAS?????  (läst 4735 gånger)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
VAD FÖR RAS?????
« skrivet: 09 sep-07 kl 21:55 »
   Halloj!!

Nu vänder jag mig till er där ute :) Jag har nämligen ett får och en bagge som jag fick från en familj som inte kunde ha dem kvar. Av nån anledning så blev det aldrig att fråga dom själva om rasen, och sedan så har det liksom bara runnit ut i sanden. Men jag har alltid funderat på vad det kan vara för ras. Är det möjligen någon som har någon anning eller gissning på vad det kan vara för ras.
   Killen som klippte dom i våras visste inte rasen men sa att det var bland det finaste ull han stött på :D lite kul faktiskt! Jag har en dröm att få utöka min lilla grupp ;) Men det vore först så himmlade kul att veta vad för ras det kan röra sig om.... Tro mig, jag är verkligen ingen fårexpert själv :P men jag charmas så av dessa djur... så om nån.....
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:VAD FÖR RAS?????
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 08:05 »
Av nån anledning så blev det aldrig att fråga dom själva om rasen, och sedan så har det liksom bara runnit ut i sanden. Men jag har alltid funderat på vad det kan vara för ras.
Ring dom och fråga  ;) ;)

Har dom pannlugg ??  (kanske bara sudd på bilden)

Men GotlandsfårsMIX kan vara ett tips..
eller vad säger ni som har Gotlandsfår ?
« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 18:08 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 10 sep-07 kl 13:04 »
Jo, de kan säkert ha gotlandsfår i sig. Deras huvuden ser ganska breda ut, vilka raser har det?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

« Svar #3 skrivet: 10 sep-07 kl 13:42 »
Det kan mycket väl vara gotlandsfår. Utseendemässigt ligger dom inom rasens gränser. Klipparna brukar gilla ullen för att den är silkig och lätt att klippa. Vilken ras som har finast ull beror dock på vad man ska använda den till. Finull, rya och leicester har också finast ull.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 10 sep-07 kl 14:27 »
Jag tycker också att det ser ut som gotlandsfårskorsningar. De har lite långa o pälsiga svansar för att vara rensrasiga, eller?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Henning

« Svar #5 skrivet: 10 sep-07 kl 15:55 »
Jag tycker också att det ser ut som gotlandsfårskorsningar. De har lite långa o pälsiga svansar för att vara rensrasiga, eller?

Svanslängden är det inget fel på men ullig svanspets vill man inte ha. Det förekommer dock en hel del inom rasen.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 10 sep-07 kl 16:31 »
Ok, jag trodde att ullig topp var ett tecken på att de inte var renrasiga. Då har jag lärt mig nåt nytt idag!  :D

Våra gotlänningar har mycket kortare svansar, medan korsningarna har svansar som ser ut som på bilden (de har en oxfoddown-korsningspappa).
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 10 sep-07 kl 16:43 »
Ja, tycker nog också att svansen var lång. Betydligt längre än vad mina har. Eller så är det ullen som är lång och gör att svansen ser längre ut kanske?

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #8 skrivet: 10 sep-07 kl 17:36 »
Himmel... TACK SÅ HEMSKT MYCKET för alla era svar... Jag ska ut och fota dom nu och så lägger jag in bilden under kvällen. Tyvärr så har jag ingen bild då de är kortare i pälsen... hmm, och jag måste kolla deras svans... har aldrig tänkt på att den kan tala om så mkt :D  Jag kommer snart tebax.... och Hörni...TACK!!!!!! :-*
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #9 skrivet: 10 sep-07 kl 18:27 »
Här kommer nu en ny bild.... hoppas att den kan ge er en klarare aning... :)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #10 skrivet: 10 sep-07 kl 18:28 »
Och en till....... :D

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #11 skrivet: 10 sep-07 kl 18:29 »
Ehh, en sista...  ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 10 sep-07 kl 18:36 »
Hårlockar i pannan på båda ?

Mätte du svansarna ?
är de kortare än 17-18 cm eller längre?
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 18:56 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #13 skrivet: 10 sep-07 kl 18:37 »
jajjamensan! Har nyss tagit bilderna  :D Men svansarna glömde jag att mäta :-\
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 20:43 av moaoliver »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 10 sep-07 kl 20:49 »
Jo, det skulle nog kunna vara gotlandsfår. Ser ju ut som den ena har päls längst ut på sin svans. Sen är det ju lång ull på svansarna så det är svårt att se. Huvudena var inte så breda på nära håll det var nog ullen som förvillade där också.  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 11 sep-07 kl 00:01 »
Men Gotlandsfår har väl aldrig pannlugg eller  ???

Trodde dom alltid hade ullfria huvuden.

Henning

« Svar #16 skrivet: 11 sep-07 kl 15:21 »
Men Gotlandsfår har väl aldrig pannlugg eller  ???
Trodde dom alltid hade ullfria huvuden.

Det förekommer, liksom ulliga svansar men det är inget man vill ha.
Jag blev lite tveksam om rasrenheten efter att ha sett närbilden på den ljusa av de två. Ullen verkar inte typisk för gotlandsfår och därmed byter jag sida och sällar mig till dom som tvekar om rasrenheten.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #17 skrivet: 11 sep-07 kl 16:15 »
Okej... så det kan vara blandras, men om det ena, låt oss säga, är gotlandsfår.... Hmm, hur vet man vad det andra är :-\ Usch, detta blir krångligt :P

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #18 skrivet: 11 sep-07 kl 16:21 »
Jo förresten... jag hade en man faktiskt som trodde att de kunde vara någon sorts Norsk lantras  ??? Men det rimmar kanske illa ??? ???

Henning

« Svar #19 skrivet: 11 sep-07 kl 16:34 »
Det går ju inte att veta säkert utan att det finns härstamningsuppgifter.

Får utan härstamning som inte hela tiden går tillbaka till renrasiga djur kan inte komma in i registerna som renrasiga. De förblir utanför även om de skulle vara aldrig så rasrena.

Efter EU-inträdet gäller inte det med tre - fyra genenrationer längre som grund för att få kallas t.ex finull. (Något bra är det iaf med EU.) Den tidigare politiken från SLU som styrde fårkontrollen är grunden till att vi har så stora variationer i många av raserna. Rasföreningarna bildades just för att det höll på att gå överstyr med flera av våra fina svenska raser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
Be, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser