Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 86442 gånger)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #240 skrivet: 05 okt-16 kl 16:36 »
Hej Putte

All tillskott när det bara är tio grader ute är tillgodo...och om det bara är uppvärmt frisk luft du får in.
Både här hemma och i torpet är detta med en lsf ett mycket bra sätt att förbättra inomhusklimatet!

Putte82

• Uppland
« Svar #241 skrivet: 05 okt-16 kl 19:22 »

All tillskott när det bara är tio grader ute är tillgodo...och om det bara är uppvärmt frisk luft du får in.

Hur menar du? Att jag får övertemperatur inne och att det på så vis tar längre tid innan det behövs värme igen?

Nu när du är tillbaka så frågar jag igen. De 30 grader över utetemperatur du får på vintern är det uppvärmd uteluft eller cirkulerande innerluft? Och ungefär vid vilket effektuttag per m2, dvs luftflödet?

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #242 skrivet: 10 okt-16 kl 20:18 »
Nu kör jag första säsongen med diferentialtermostat, så nu körs fläkten endast när det blir varmare i garaget av att fläkten går.
Så här långt helt klart värt varje krona.

Hur styr ni era LSF?
Några för eller nackdelar?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Putte82

• Uppland
« Svar #243 skrivet: 10 okt-16 kl 23:51 »
Vart köpte du styrningen?

Ska köra min solfångare mot ftx så ingen styrning. Men funderar på att även montera en fläkt som startar när det är över 22 grader. Denna ska då blåsa luften direkt in. Då nyttjas alla temperaturer i solfångaren. Temperatur över innetemperatur är effektivare att blåsa direkt in istället.

Skissar på en ca 58m2 luftsolfångare som kommer täcka en gavel i sydväst läge. Dock lutar det åt att primärt göra den vattenburen då det blir för svårt, dyrt och risk för oljud att distribuera så stort luftflöde.  Tanken är att den ska kunna stå för varmvattnet sommartid, värmetillskott och förvärmning av varmvattnet höst och vår, tillskottsvärme vintertid som då blir luftburet. Tror inte den orkar att värma vattnet i slangarna tillräckligt högt för att kunna bistå radiatorsystemet. Däremot borde luften i solfångaren kunna bli över 22 grader och kommer då ledas in i huset. Hur jag ska få det till tillräckligt många rum har jag dock inte bestämt ännu.

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #244 skrivet: 11 okt-16 kl 10:21 »
Styrningen, som är för 230V kommer från ebay, den specifika jag köpte är inte tillgänglig just idag, men den är av denna typ;
http://www.ebay.com/itm/Differential-Temperature-Controller-Water-Heater-Solar-Panel-Water-Pump-2-Sensor-/121917535737?hash=item1c62d9f5f9

Om du kör 12V kan denna fungera
http://www.ebay.com/itm/SOLAR-PANEL-BOILER-DIFFERENTIAL-THERMOSTAT-HOT-WATER-PUMP-CONTROLLER-12V-10A-/270730730667?hash=item3f08cf1cab

Jag har även en enkel mekanisk termostat kopplat paralellt som redundant lösning, mest för att den fanns.
http://www.ebay.com/itm/250V-380V-16A-0-40C-Temperature-Control-Switch-Capillary-Thermostat-WS-/321743630233?hash=item4ae96a2f99
Funkar även med 12V enligt uppgift, inte provat själv.

Och ett par termometrar, en för loggning via 433HHz och en redundant, för att den fanns.  :)
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean

Putte82

• Uppland
« Svar #245 skrivet: 28 okt-16 kl 19:46 »
Fick upp min lsf på väggen. Inte vackert, bara tillfälligt. Fick lite föraning på prestanda idag när solen tittade fram mellan molnen. Skulle dock vilja mäta luftflödet för att få en bättre uppfattning.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #246 skrivet: 28 okt-16 kl 23:27 »
Hej Putte

Snyggt...och du kommer att uppskatta ditt arbete.
Än har jag inte hörd någon som inte var till freds med en solfångare!!!

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #247 skrivet: 28 okt-16 kl 23:38 »
Min LSF värmde mitt dubbelgarage till +20degC idag, ute tempen var +10degC
("startvärde" innan LSF drog igång låg på ca 12degC)
lite ca värden eftersom mina 433 MHz givare inte mår bra :(

Hur som, lysande dag för LSF :)

trailerprojekt

• Gäst
« Svar #248 skrivet: 29 okt-16 kl 19:07 »
Det känns som en bra effekt ni fått ut även om de kanske är större än den jag köpte till mitt projekt. Ville testa funktionen. Tanken är att bygge en till ett ödehus jag och en vän fixar med i Lappskogen. Fick iallafall dit min LSF idag. Ska bli intressant att se resultatet imorgon.
https://michaelthell.wordpress.com/2016/10/29/projekt-varme-del9-prepperse/

Har någon av er kommit fram till en gångbar kvm/värme/grader som en hemmabyggd modell ger? Vi har ett par väggar med ganska stora ytor med bra solläge utan skugga att nyttja på kåken.

DennisCA

• Finland
« Svar #249 skrivet: 30 okt-16 kl 08:47 »
Min LSF är död, vet inte vad som hänt, förmodligen den billiga $2 kina termostaten som givit upp. Går på självdrag nu

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #250 skrivet: 30 okt-16 kl 09:12 »
Hej

Angående möjlig effekt i Luleå under tex januari ligger på ca 0,5-0,6 kWh/m2 och dygn.
Lite mera om vinkeln är optimal.

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #251 skrivet: 30 okt-16 kl 09:12 »
Min LSF är död, vet inte vad som hänt, förmodligen den billiga $2 kina termostaten som givit upp. Går på självdrag nu

Tråkigt att höra, läge att gå på en differentialtermostat.
Jag funderar på ett 12V bygge med http://www.ebay.com/itm/SOLAR-PANEL-BOILER-DIFFERENTIAL-THERMOSTAT-HOT-WATER-PUMP-CONTROLLER-12V-10A-/270730730667?hash=item3f08cf1cab
Min anläggning blev så mycket effektivare med en differentialtermostat

Putte82

• Uppland
« Svar #252 skrivet: 31 okt-16 kl 18:18 »
20-25 graders höjning verkar vara max i min lsf såhär års med det luftflöde jag har. Dumma är att jag kopplade in lsf i serie med fasadsolfångaren så nu vet jag inte hur mycket höjning själva lsf står för. Får nog sätta en givare mellan. Men å andra sidan har jag nog redan bestämt mig för att bygga den större varianten då fasaden på det huset ändå behöver tilläggsisoleras och då blir det samma kostnad att göra en lsf som att sätta panel. Frågan är bara hur jag ska bygga den. Blir nästan 60m2 så ställer lite andra krav på distributionssystemet.

Hur många watt per grad och m3 luft räknar ni på?

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #253 skrivet: 01 nov-16 kl 10:16 »
Har inte mätt luftflödet, jag kan använda fläktens data men jag nöjer mig (faktiskt) med att en fläkt som drar 58W kan en solig dag värma mitt garage på 60m2 till 20 degC.

Nördar ner mig med aktivitet i garaget för närvarande.

DennisCA

• Finland
« Svar #254 skrivet: 01 nov-16 kl 10:27 »
Tråkigt att höra, läge att gå på en differentialtermostat.
Jag funderar på ett 12V bygge med http://www.ebay.com/itm/SOLAR-PANEL-BOILER-DIFFERENTIAL-THERMOSTAT-HOT-WATER-PUMP-CONTROLLER-12V-10A-/270730730667?hash=item3f08cf1cab
Min anläggning blev så mycket effektivare med en differentialtermostat

Vad gör en differentialtermostat annorlunda som gör den effektivare?

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #255 skrivet: 01 nov-16 kl 10:50 »
Vad gör en differentialtermostat annorlunda som gör den effektivare?

Man mäter differentialen mellan 2 temperaturegivare T1 &T2, då startar fläkten när T1>T2, och med T1 i LSF & T2 i rummet så går fläkten bara när luften som kommer in är värmer.
Ofta kan man ställa hysteres i hur många grader det ska skilja innan fläkten startas.

För mig innebär det att jag har ca 10degC i garaget och när solen kommer till och det blir mer än 12degC i LSF startar fläkten, precis som med en vanlig termostat, sen när jag fått upp tempen i garaget till närmare 20 degC en solig dag och temperaturen i LSF sjunker under temperaturen i garaget så stängs fläkten av.
Med en vanlig termostat börjat LSF  kyla garaget istället för att värma, med 17degC i garaget och 12degC i LSF med en vanlig termostat kyls garaget ner med 5degC.

Med en vanlig termostat var jag tvungen att ställa tempen på över +20degC för att minimera kyleffekten, nu kan jag dra nytta av LSF redan från 2degC i temperaturskillnad och inte riskera utkylning.

Jag har även en backventil för att förhindra att LSG går baklänges, jag har ut-luften högre än in-luften, och drar varm luft ur garaget in i LSF.

DennisCA

• Finland
« Svar #256 skrivet: 07 nov-16 kl 05:51 »
Ja ska väl köpa en såndär nu så ska vi se vad det blir till... Ser inte hur man kan kontrollera den dock.

Jag har även börjat fundera på att tillverka en annan sorts LSF som förvärmer tilluften när solen lyser. Jag tänker ett passivt system där. Men en nackdel jag har är att den existerande tilluftsventilen är ganska långt ner mot marken, syns här på andra sidan dörren
https://c2.staticflickr.com/6/5816/21009281204_7e8453a348_b.jpg

Jag såg en kanadensare som designade en sånhär förvärmare, att bygga den på sidan kunde jag göra, så har jag rum, men inte annars.

Men jag tror denna kräver en fläkt för att funka. Jag vill helst ha en helt passiv förvärmare men då är det ju samma problemen igen, borde byggas vertikalt.

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #257 skrivet: 07 nov-16 kl 09:38 »
När det gäller att ställa in så står det såhär:
Citera
Method of work - Whenever the Probe 2  is measured to be hotter than the Probe 1 , the output NO contact of the relay close and led come on. The output remains on, until the measured temperature difference between the two sensors has fallen depending of the set differential by the trimmer.

Setting differential temperature:

The trimmer need to be at average position initially. Rotate it at left and right precisely until led go off.
In this way thermostat is set at the lowest differential temperature and is ready for work.
When you rotate it counterclockwise - increase differential temperature. Please note that trimmer is not so precise and small rotating make big change of the temperature between two sensors. 

For example - Probe 1 can be located at the output pipe of hot water boiler and Probe 2 - to Output pipe of the solar panel. The output NO contact can be used to drive 12V or 220V up to 10A water pump.
In this way - when solar panel is hotter than boiler - the pump will come on.
When Differential temperature of the two probe come equal to the set by trimmer - the relay will be deactivated.

När det gäller tilluften, är den inte redan aktiv/mekanisk? Räcker det inte då att öka på flödet på den existerande fläkten?
Jag har tilluft som är passiv, men då sitter den högt upp på vägg för att få självdrag in i rummet.

DennisCA

• Finland
« Svar #258 skrivet: 07 nov-16 kl 10:02 »
Jag har passiv ventilation i garaget, en ventil som syns på bilden och på andra sidan (nordsidan) finns en likadan ventil högt uppe på väggen, kallt in lågt placerat, varmt ut högt placerat, så får man ett naturligt självdrag. Detta var då designat utan en tanke på att ev. fästa någon passiv LSF...
LSF'en har fläkt dock, men den cirkulerar bara innerluften.
« Senast ändrad: 07 nov-16 kl 10:16 av DennisCA »

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #259 skrivet: 07 nov-16 kl 10:15 »
Ahh då förstår jag bättre.

Då för det nog bli en fläkt där åxå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
Dha87, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser