Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 86443 gånger)

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #180 skrivet: 25 sep-15 kl 11:14 »
Det var intressant, dock kör jag 230V~
Tanken var att jag skulle få ihopa nått med Arduino som kollar LSF temp mot inner temp och styra lite mer intelligent, men termostat får funka så länge..
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

DennisCA

• Finland
« Svar #181 skrivet: 26 sep-15 kl 20:23 »
Såhär ser nu själva nätramen ut

Och monterad igen

Jag har tätat solfångaren med polyuretanskum, föry igenom rör och tätat dom också med samma så nu är det tätt. Allt som behövs är att montera fläkten permanent på ett snyggt vis, och en filterlåda för den inkommande luften.

Nåja, det nedre röret i solfångaren ska modifieras ännu så att luften måste gå igenom nätet. Kanske några strategiskt vinklade bitar för att introducera mera turbulens i luftflödet vore en idé.

DennisCA

• Finland
« Svar #182 skrivet: 27 sep-15 kl 17:24 »
Fläkten installerad.

Gjorde en filterbox så att smutsig luft inte dras in i solfångaren:

Filterboxen monterad:

Såhär ser det ut för tillfället:

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #183 skrivet: 27 sep-15 kl 21:50 »
Stiligt.
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean

DennisCA

• Finland
« Svar #184 skrivet: 04 okt-15 kl 20:40 »
Funkar gör den också, startade i morse automatiskt när jag nyss kommit dit, då var tempen 11 grader i garaget, ner från 14 då jag slutade igår. Solen lyste bra hela dagen och den pumpade stadigt ut 16 graders värme, Garaget i överlag steg till lite över 15 grader över dagen. Ingen värme används i garaget förutom panelen.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #185 skrivet: 04 okt-15 kl 21:11 »
Hej Dennis

Bra...fast lite mera än 16 grader tycker jag borde du ha fått. Fast, det beror jo även hur stort flöde du har.
Själv har jag ca 30 grader mera än utetemperatur för en kollektor på ca 1,5 m2 och ett flöde på ca 1,2 m3/h
Vissa stirrar sig blind på hög temp men tänker inte på luftvolymen.

DennisCA

• Finland
« Svar #186 skrivet: 05 okt-15 kl 05:20 »
Den blev väldigt liten till ytan sist och slutligen räknade jag ut, 0,8m2 endast, kanske är orsaken. Kanske även polykarbonat glaset som var begagnat inte är det bästa. Jag har en stark fläkt som ger 234,9 m³/h

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #187 skrivet: 05 okt-15 kl 09:14 »
Hej Dennis

Ytan plus denna starka fläkt förklarar saken.

Du får varken mera eller mindre energi oberoende, men vill du få in varmare luft är det bara att "bromsa" flödet.
Å andra sidan blir luften i garaget rejält utbytt och torrare.

DennisCA

• Finland
« Svar #188 skrivet: 05 okt-15 kl 10:19 »
Jo jag tror det är lika bra såhär. Lär förså det är bättre verkningsgrad att värma mera luft lite än tvärtom. Luften ska nog röras om så hela verkstan blir varm och gärna att det är torrt också, speciellt då det är en snickeriverkstad. Funderar om jag sdka göra en liten en till och lägga över tilluftsventilen på andra sidan dörren (med självdrag).

kallstrom_74

myggnätet?
« Svar #189 skrivet: 20 dec-15 kl 01:17 »
DennisCA.... hur verkar biltemas myggnät vara??

DennisCA

• Finland
« Svar #190 skrivet: 20 dec-15 kl 09:15 »
Det har jag haft noll problem med. Men som sagt temperaturerna i min solfångare blev aldrig vidare höga tack vare den starka fläkten.

kallstrom_74

« Svar #191 skrivet: 01 jan-16 kl 19:43 »
låter rätt bra det! Jag tänkte mest att det skulle bli så varmt att nätet skulle börja smälta eller något liknande...

då skulle man kunna säga att man i tanken kommit ett steg närmare att kunna bygga en sol-kollektor i huvudet iallfall
funderingarna är så här:

ett dubbelfönster, som jag bygger en ram runt och fäster Biltemas byggnät- hur djup behöver lådan vara?

vilken sorts fläkt kan jag använda? och vart sätter jag den?

ska man driva den med solpanel eller inte? om ja..vilken solpanel ska man använda?

problemet är att man bara har kvälls sol som bokstavligen lyser på väggen innan den går ser

Macrint

• Södermanland
« Svar #192 skrivet: 12 jan-16 kl 18:07 »
Hej och tack för fin info så här långt!

Tänkte bygga en LSF med kanalplast cirka 1,5-2m2 stor med en solpanel på 36w som ligger och skräpar hemma. För enkelhetens skull funderar jag på att koppla den direkt till en fläkt och skippa termostat.

Räcker 36w för en såpass stor lsf eller bör jag investera i en starkare solpanel?

Vad tror ni om nedanstående fläkt för ändamålet? Går det enkelt att koppla elektronisk termostat och starta fläkten om LSF temperaturen överstiger inomhustemperaturen så gör jag förstås gärna det, skulle vara tacksam för länk till en lämplig elektronisk termostat i så fall.

http://www.conrad.se/Axialfl%e4kt-EBM-Papst-4312-NGN-12-V%2fDC-166-m%b3%2fh-%28BxHxD%29-119-x-119-x-32-mm.htm?websale8=conrad-swe&pi=560096&ci=SHOP_AREA_27806_0812013

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #193 skrivet: 12 jan-16 kl 18:50 »
Hej Macrint

36 Watt räcker mera än väl!
Själv har jag en 10 Watts panel.

Tomgångsspänningen ligger antagligen kring 18 V, därför skulle jag välja en fläkt på 18 V och med 1,5 - 2 m2 skulle jag satsa även på lite mera luftvolym...kanske kring 180m3.

Conrad har även en passande termostat http://www.conrad.se/Termostat-f%f6r-inbyggnad-0-%2b50-%b0C-Inbyggnad-0-till-50-%b0C.htm?websale8=conrad-swe&pi=551698&ci=SHOP_AREA_37360_0812041
vilken passar in i en kopplingsdosa från Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Kopplingsdosa-2000034324/

Radar

• Jämtland
« Svar #194 skrivet: 12 jan-16 kl 20:53 »

Tänkte bygga en LSF med kanalplast cirka 1,5-2m2 stor med en solpanel på 36w som ligger och skräpar hemma. För enkelhetens skull funderar jag på att koppla den direkt till en fläkt och skippa termostat.

Jag är inte riktigt med på hur du tänker här.
Tänker du bygga en luftsolfångare med en solpanel inuti. Nog sätter du väl solpanelen bredvid ,va?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Macrint

• Södermanland
« Svar #195 skrivet: 12 jan-16 kl 22:33 »
Jo solpanelen får sitta bredvid, rädd att det blir för varmt annars. Beställde 10w solpanel på cdon för 289kr och nedanstående fläkt på 12v maxeffekt 10w och 238m3/h. 209kr.

http://www.conrad.se/Axialfl%e4kt-%28Industri%29-Sunon-EEC0381B1-000U-A99-12-V%2fDC-234.46-m%b3%2fh.htm?websale8=conrad-swe&pi=183779&ci=SHOP_AREA_27806_0205070

Tillsammans med termostaten som länkades ovan.

Tack för hjälpen så långt, jag återkommer med fler frågor och bilder på bygget när det fortskrider :)

DennisCA

• Finland
« Svar #196 skrivet: 13 feb-16 kl 22:01 »
Nu på vintern har jag kunnat konstatera att kondensen inuti solfångaren har nog varit det största problemet än så länge. När solen lyser och fläkten går så efter en stund är kondensen borta, men annars inte. Vet inte vad som är bästa lösningen.

Jag har tänkt göra en större version nästa höst för denna var i minsta laget, då har jag tänkt göra en med plåt och ett stilla luftlager, frågan är om det blir kondens bakom plåten, speciellt under de mörka månaderna då solfångaren i praktiken inte används.

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #197 skrivet: 15 feb-16 kl 19:17 »
Kondens bakom plåten, kanske, hur kollar jag när den är inbyggd i väggen?

Hur som, tog jag lite data på min anläggning.
Grundvärme i garaget 7-8 grader C
En solig eftermiddag senare 14 grader C
Kommer jag ihåg drar jag ut en ny graf imorgon, nyfiken på avkylningen.

DennisCA

• Finland
« Svar #198 skrivet: 17 feb-16 kl 09:54 »
Det bästa är förmodligen att ha vädringsluckor på varje sida, en lågt och en högt placerad. Så får det dra igenom luften bara. Sen pluggar man ingångarna i väggen ordentligt på vintern. Även en bra idé att ha på sommaren då man inte kanske vill värma något.

Då jag bygger en ny tror jag jag kör med begagnade fönster, mycket billigare än att köpa polykarbonatskivor, ens tunna enkla sådana. Den skulle gärna få vara 2x1m eller högre. Men inte så mycket bredare. Sen måste jag fundera noggrant på hur jag ska bygga kanaler som ska leda luften bakom plåten då jag inte tänker göra nya kanaler genom väggen utan återanvända dom som finns och den nya solfångaren blir mycket större.
« Senast ändrad: 17 feb-16 kl 10:06 av DennisCA »

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #199 skrivet: 20 feb-16 kl 15:09 »
Då jag bygger en ny tror jag jag kör med begagnade fönster, mycket billigare än att köpa polykarbonatskivor, ens tunna enkla sådana.

Undrar om spänd ETFE-folie i dubbla lager skulle fungera tillräckligt bra?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare
Dha87, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser