Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 86445 gånger)

ca

SV: ang luftsolfångare
« Svar #160 skrivet: 16 aug-15 kl 19:29 »
Finns väl ingen anledning att ha 70-100 grader i solfångarn. Då är flödet på tok för lågt.  Kvaddade 2 fläktar på det viset innan de ersattes med en fläkt på kalla sidan. Tex de vanliga kanalfläktar från ca-östberg el systemair är gjorda för max 50 grader

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #161 skrivet: 16 aug-15 kl 19:45 »
Nej det finns ingen anledning att ha för varmt i LSF, men det är bra att materialet klarar de temperaturer som kan uppnås, OM fläkten inte skulle fungera, vid ett strömavbrott te.x eller om man bygger för självdrag.

Min fläkt klarar 75 grader C enligt leverantören & jag ligger under det när den går.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

DennisCA

• Finland
« Svar #162 skrivet: 18 sep-15 kl 20:18 »
Nu har jag äntligen börjat på luftsolfångaren. Gjort en ram som håller kanalplasten:

Sedan själva solfångaren, planen är att skruva fast den i väggen med de tre balkarna går tvärst över och styvar upp ramen:

Isolering på sidorna ditlagt och limmat med sikaflex. Ska lägga mera isolering efter den är uppe på väggen och hålerna genom väggen gjorda:

Kvar är väl själva nätramen, hålen genom väggen och fläkten. Ja och några småsaker som excenterlås att spänna fast fönsterramen i solfångaren med. Ska också täta med en list där. Och allt ska målas, mattsvart på insidan och vitt utanpå.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #163 skrivet: 18 sep-15 kl 20:49 »
Hej Dennis

Roligt att du har kommit i gång...och när den väl är på plats, så kommer du att ha ännu "roligare" när du märker hur en sådan enkel låda ger ett fint värmetillskott!

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #164 skrivet: 19 sep-15 kl 10:42 »
Ser bra ut Dennis.
Ser fram emot fortsättningen.
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean

DennisCA

• Finland
« Svar #165 skrivet: 20 sep-15 kl 11:34 »
Målat den igår och idag, och insidan spraylackade jag mattsvart. Hittade några gångjärn så ramen blev som en dörr man kan öppna, vilket blir bra för service och modifikationer.

Kom dock just på en tankevurpa, jag måste ju göra nätet så att inkommande luft kommer in under eller "framför" nätet, så då måste jag offra en viss yta på nätet genom att placera det högre upp, kan inte bli lika stor som insidan på kollektorn...

Ja eller så drar jag röret rakt igenom nätet. Tror det blir bäst så.

En sak jag funderar på också är om jag lägger intaget i det nedre hörnet och uttaget i det övre motsatta hörnet, istället för i mitten, känns som det introducera mera turbulens, vilket man ju vill ha så luften mixas bäst.

DennisCA

• Finland
« Svar #166 skrivet: 22 sep-15 kl 11:04 »
Monterade den igår och märkte att fasiken vad tjock den blev, säkert 20cm, använder 14cm bräder till ramen och sedan kommer fönsterramen ovanpå det.

Tänker jag plockar ner den igen och tar ner ramens tjocklek till 10cm istället. Nätet behöver ju inte vinklas mycket, snarare bättre med minimal vinkel känns det som.

Jag började också fundera på om jag borde trycka in luften ovanifrån och ha utloppen på botten, då går ju värmen i motsatt riktning än vad den vill och det känns som det blir mera turbulens på det viset, så att luften mixar sig bättre genom nätet. Och så får man in luften där man vill ha den, mot golvet.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #167 skrivet: 22 sep-15 kl 11:09 »
Hej Dennis

Min första modell blev rätt "Tjock" den också.
Nu är jag nere på 9 cm. Där går för mig gränsen så att jag får in ramen (vinklat).

Själv skulle jag inte trycker in luften eftersom jag inte får en kollektor så tät så att jag trycker ut luften och därmed får förluster.
Vid sug så gör en springa inte mycket, för luften skall jo in ändå.

Jag har även en modell med insug på toppen och det fungerar alldeles utmärkt.

DennisCA

• Finland
« Svar #168 skrivet: 22 sep-15 kl 20:55 »
Jag lät tjockleken vara, hade ju redan satt dit en isoleringslist och ville inte slösa den. Får vara såhär tillsvidare. Nätet är på plats, allt som behövs är fläkten.

Till ytan blev den ganska liten, ska se hur den funkar i vinter dock, se om det är värt att göra en större modell eller ej.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #169 skrivet: 22 sep-15 kl 21:03 »
Hej Dennis

Snyggt jobbat...du kommer att se: det är värt det!
« Senast ändrad: 22 sep-15 kl 22:00 av Kap Horn »

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #170 skrivet: 22 sep-15 kl 21:31 »
Ser bra ut, så bra att jag skulle vilja ha några mer detaljbilder, har lösa fönster som ska bli LSF och behöver lite inspiration.
Den jag byggde är ju inbyggd i väggen och nu ska jag göra lösa lådor.

DennisCA

• Finland
« Svar #171 skrivet: 23 sep-15 kl 08:01 »
Ska försöka ta mera bilder sen, inte så mycket att se egentligen.

Vitis

• Skåne
« Svar #172 skrivet: 23 sep-15 kl 11:17 »
Bra jobbat Dennis!

Här är det mycket tänkande och lite verkstad... bra med lite inspiration.

Hoppas få tummarna ur och komma igång med ett (två) bygge. Eftersom jag håller på med både fasad och innerväggar i två rum just nu så kanske jag borde förbereda för genomföringar av luftkanalerna och lägga in rör för el innan jag putsar väggen. Så slipper jag riva i de nya fina väggarna sen.

Funderar på att använda ett par gamla duschdörrar som glas till lådorna. Glaset är inte plant och jag funderar på om/hur det påverkar instrålning/reflektion av solen.

Glasen ser ut som på denna bild:

Låter bra att det funkar att suga in luften nere, vill gärna ha varmluften vid golvet istf. uppe i taket.

@KapHorn: Tycker du att det påverkar fläkteffekten mycket att suga nere istf. där uppe?

@Alla: Teorier ang. de buktiga glasen? För och nackdelar. Den uppenbara nackdelen är att dom är tunga.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #173 skrivet: 23 sep-15 kl 11:37 »
Hej Vitis
Vilken originell idé! :D

Det kan funkar har jag en spontan känsla av fast volymen kan bli rätt stor kanske?

Själv har jag en kollektor där jag tar in luften uppe och in i huset nere. Kunde inte märka några direkta nackdelar.
Den lilla "uppvinden" som varm luft ger upphov till klarar en fläkt lätt av.

Vitis

• Skåne
« Svar #174 skrivet: 23 sep-15 kl 11:51 »
Hej Vitis
Vilken originell idé! :D

Det kan funkar har jag en spontan känsla av fast volymen kan bli rätt stor kanske?

Själv har jag en kollektor där jag tar in luften uppe och in i huset nere. Kunde inte märka några direkta nackdelar.
Den lilla "uppvinden" som varm luft ger upphov till klarar en fläkt lätt av.

Ok, låter bra med fläkten. Draget av värmen borde inte bli så stor och lite överdimensionerad fläkt är ju inte hela världen.

Glasen är inte mycket böjda som man kan tro (bilden visar ju två dörrar). Blir kanske 5cm högre än med en plan skiva.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #175 skrivet: 23 sep-15 kl 11:55 »
Vitis

Sätt i gång vet jag!

Jag har sett böjda kollektorer förr och det just med tanke på reflektionen som antagligen tom minskar!

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #176 skrivet: 23 sep-15 kl 13:49 »
Denna http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/ har ett vält glas.
Go for it!

DennisCA

• Finland
« Svar #177 skrivet: 25 sep-15 kl 08:00 »
Jag undrar om det är någon större skillnad med sådant glas som inte har några isolerande kanaler? Det verkar ju lättare att jobba med än kanalplast och mera genomskinligt.

Annars börjat på elektroniken och den funkar fint, fläkten känns stark:

Funkar fint men temp-sensorns sladd är för kort, jag undrar om det går att skarva i den eller om man kommer att sabba den om man prövar.

Försökte ta några bilder på insidan av solfångaren i morse men det var för mörkt ute så det blev inte till nånting.

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #178 skrivet: 25 sep-15 kl 08:40 »
Styrningen väcker mitt intresse, vad använder du? Jag är lite för dålig för att identifiera.

Själv kör jag med termostat från Conrad som styrning, men har några ebay fynd(?) på väg hem som är tänkt bli en Arduino baserad styrning.
Får se om jag lyckas.

DennisCA

• Finland
« Svar #179 skrivet: 25 sep-15 kl 08:48 »
Det var en riktig billig sak från ebay, köpte redan förra vintern, liknande till denna, om inte samma sak:
http://www.ebay.co.uk/itm/W1209-Digital-thermostat-Temperature-Controler-50-110-C-12V-sensor-/141699942800?hash=item20fdf98990

Helst skulle jag vilja ha så att fläkten slår på när det är varma i solfångaren än inomhus men det går inte med denna så den slår nu på om tempen är 15+ i solfångaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser