Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bröd utan vetemjöl  (läst 45382 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Bröd utan vetemjöl
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:52 »
Gittan
 Lö 25 Jan, 2003 - 16:53
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag tål inte vetemjöl längre och söke recept på bröd, det vore bra om det innehöll jäst.
Tack.  

Ebba

• Småland
Re:Bröd utan vetemjöl
« Svar #1 skrivet: 25 jul-04 kl 20:38 »
Hej Gittan,

det var ett tag sedan du gjorde din efterlysning. Hoppas att du hittat något recept.

Är dock lite fundersam vad du menar. Är det bara vetemjöl du inte tål? Alltså raffinerat mjöl eller har man konstaterat att du är glutenintolernat dvs har celiaki?

Är du glutenintolernat måste du utesluta vete, råg, korn och eventuellt havre ur din kost. Havre hävdar de lärde att glutenintolernta tål i måttliga mängder.

Som glutenintolerant är det en fördel att kunna baka sitt eget bröd. Det som finns på handeln är tämligen enahanda och blir dyrbart.

I handeln finns mjölmixer som saluförs av Finax www.finax.se Likaså finns olika blandingar av Jytte-mjöl. PÅ Finax sida finns även recept.

Min erfarenhet av att baka glutenfritt är att det gärna blir torrt och smuligt snabbt. Därför är det bäst att baka "limpor" som man skivar efter brödet svalnat, fryser in och plockar fram varje dag.

/Ebba

yvonn

« Svar #2 skrivet: 22 feb-05 kl 18:14 »
har inga recept just nu. men använd bovetemjöl så slipper du färdiga mjölmixer. Skadar nog inte att ha i russin och annat för bröden blir lätta trista. skall försöka att komma ihåg att återkomma med recept.

solskensbarn

• -
Dinkel
« Svar #3 skrivet: 03 mar-05 kl 08:15 »
Jag har stött på människor som inte har tålt vetemjöl men som mått bra på dinkel. Det ska vara ett "urvete" som inte är förädlat och raffinerat som vanligt vetemjöl. Jag använder uteslutande det i all min matlagning där jag förut hade vetemjöl och det känns bra.
Annars kan du ju prova att baka på både bovetemjöl, sojamjöl, majsmjöl etc. Det finns en hel del att prova om du kollar in hälsokostens utbud.

MikaelaL

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-05 kl 18:46 »
Hej Gittan!

Jag hoppas att du har hittat ett bra recept för brödbak. Jag äter inte heller vetemjöl, utan använder istället spält. Spält är en form av vete det också, men är lätt för kroppen att ta hand om. Mitt bästa recept för spältbröd är utan jäst i, men jag lovar att det smakar kanongott ändå.

450 gr grovt spältmjöl
2 tsk ekologiskt bakpulver
300 ml naturell joghurt
150 ml varmt vatten
(lite frön är gott som variation ta en handfull ungefär, även gott att blanda i soltorkade tomater, olika örter osv.)

Värm ugnen till 220. Blanda de torra ingredienserna, rör därefter ned joghurt och sist vatten. Det blir ganska kladdigt, men det är så det ska vara. Sleva över degen i en limpform som är smörad och bröad.

Ställ in i mitten av ugnen och baka i 30 minuter. Sänk därefter värmen till 180 och baka i ytterligare 25. Du vet att brödet är färdigt genom att knacka på det och du hör hur det liksom ekar innuti.

Mums blir det

Helios

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 aug-05 kl 21:28 »
det klart att (kommersiell) vetemjöl är giftig!

Har du prövat Essene-brödet, dvs. groddat spelt t.ex med fröer???
det är ett mycket rikt bröd med massor av emzymer efter brödet är bakad el. torkad vid låg temperatur (<43grader).

Målle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 sep-05 kl 15:07 »
Speltvete och dinkelvete är väl samma sak?
Själv har jag bakat bröd på rågvete men det är förmodligen inte glutenfritt. Gott blev det iaf.

hönstanten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 okt-05 kl 16:28 »
Spelt/Dinkel är inte glutenfritt, inte heller råg eller korn. Däremot är havregryn numera klassat som naturligt glutenfritt om det inte är skördat tillsammans med andra sädesslag.

glutenfria mjöler är bovete, majsena och potatismjöl. Sen finns det ju även färdiga glutenfria mjölmixer i alla mataffärer.

/HT

LadyBeatrice

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 dec-06 kl 12:50 »
Tja, något recept med jäst och utan vetemjöl har jag inte....

Vet inte om detta faller dej i smaken men jag brukar baka ett rågbröd med enbart rågmjöl, vatten, salt och surdeg. Det blir inte så högt och ganska kompakt men helt underbart gott, gärna med färskost och tomat på.

Jag brukar baka på känn så jag har inga mängder på hur mycket jag tar av varje ingrediens. Men jag hittade ett recept på nätet som känns som det är ungefär som jag brukar baka mitt. Men jag har alltså även i salt, ungefär 1 tsk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Surdeg - skrolla ner till recept.

LadyBeatrice

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 dec-06 kl 13:14 »
Öh...

Här var ett ännu utförligare recept på likn bröd.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=8;action=display;threadid=627

lite_av_varje

• Gäst
Re:Dinkel
« Svar #10 skrivet: 03 jan-07 kl 15:18 »
Jag har stött på människor som inte har tålt vetemjöl men som mått bra på dinkel. Det ska vara ett "urvete" som inte är förädlat och raffinerat som vanligt vetemjöl. Jag använder uteslutande det i all min matlagning där jag förut hade vetemjöl och det känns bra.
Annars kan du ju prova att baka på både bovetemjöl, sojamjöl, majsmjöl etc. Det finns en hel del att prova om du kollar in hälsokostens utbud.

ja, men det är ju så förbenat dyrt med dinkelmjölet!

pinkyton

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 okt-07 kl 16:50 »
Hej Gittan,

det var ett tag sedan du gjorde din efterlysning. Hoppas att du hittat något recept.

Är dock lite fundersam vad du menar. Är det bara vetemjöl du inte tål? Alltså raffinerat mjöl eller har man konstaterat att du är glutenintolernat dvs har celiaki?

Är du glutenintolernat måste du utesluta vete, råg, korn och eventuellt havre ur din kost. Havre hävdar de lärde att glutenintolernta tål i måttliga mängder.

Som glutenintolerant är det en fördel att kunna baka sitt eget bröd. Det som finns på handeln är tämligen enahanda och blir dyrbart.

I handeln finns mjölmixer som saluförs av Finax www.finax.se Likaså finns olika blandingar av Jytte-mjöl. PÅ Finax sida finns även recept.

Min erfarenhet av att baka glutenfritt är att det gärna blir torrt och smuligt snabbt. Därför är det bäst att baka "limpor" som man skivar efter brödet svalnat, fryser in och plockar fram varje dag.

/Ebba

Hej!
Det går att vara överkänslig mot bara vete. Jag äter inte heller vete längre pga väldiga smärtor i magen. Men jag äter fortfarande råg, havre etc. Testade med dinkel, men det gick inte heller i större mängder, för det är ju trots allt vete (urvete). Har blivit mycket bättre sen jag slutade med vete (och vissa mjölkprodukter) och har nu inte alls ont i magen. Tänk att det kunde vara så enkelt att bli av med magont som du gått med ständigt i flera år!! Så skönt =)

Hagen

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 14 nov-07 kl 12:38 »
Hej!
Klart man kan vara allergisk mot bara vete och då är det veteproteinet man är allergisk emot. Det har absolut inget med gluten att göra. Prova att söka efter recept på siten allergimat.
Hälsningar H

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser