Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kusligt ljud  (läst 2656 gånger)

Vildrosen.

Kusligt ljud
« skrivet: 06 sep-07 kl 19:06 »
Satt med svärföräldrarna och fikade (hemma gjord äpplekaka  :P ) då jag plötsligt hörde ett kusligt skrikande. Ser upp på himlen och ser 4 rovfåglar ciklande över mina hönor  :o Säger till hunden att nu är det jaga på g. Ner till hönorna och visar att HÄR blir det ingen mat. Fåglarna försvinner, jag går nöjd hem... och ser att de kommer tillbaka  >:( . Ner med mig och hunden igen - en bra stund denna gången. Sedan hem och gräver fram X-antal CD-skivor som jag hänger i träden. Har hört att ljusreflexerna förvillar rovfåglarna. Inte vet jag om det hjälper men det känns bra att GÖRA NÅGOT (och tro på att det hjälper), rovfåglarna har inte kommit tillbaka ... ännu  ;D

Är det någon annan som har fler tips jag kan göra. Har mina hönor frittgående och vill fortsätta med detta, men vill samtidigt skydda dem. Tips någon??
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Nypålandet

Re:Kusligt ljud
« Svar #1 skrivet: 06 sep-07 kl 21:11 »
Skjut alla fåglar som flyger! Alltså... rovfåglar. N B Det får inte vara en kungsörn eller annan hotad art...

Sally

« Svar #2 skrivet: 06 sep-07 kl 21:37 »
Ingen bra idé...det kommer bara nya! Sen har jag svårt att tro att man får skjuta rovfåglar lite som man vill  ::)

Nä, CD-skivor är bra!

Sally
Går det...så går det!

8zw

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 sep-07 kl 22:44 »
Har rovfåglarna ens tagit någon höna än? Om inte är det bara dumt att skjuta dem och det är olagligt att skjuta rovfåglar i sverige utan tillstånd.
Ska man skjuta alla fåglar man ser bara för att de 'kanske' kommer äta nån höna eller stjäla ägg så bör man kanske sluta ha höns istället.
Påfågelduvor.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 07 sep-07 kl 00:13 »
Har rovfåglarna ens tagit någon höna än? Om inte är det bara dumt att skjuta dem och det är olagligt att skjuta rovfåglar i sverige utan tillstånd.
Ska man skjuta alla fåglar man ser bara för att de 'kanske' kommer äta nån höna eller stjäla ägg så bör man kanske sluta ha höns istället.

Instämmer. Lite svinn får man räkna med. Men gör vad du kan för att skrämma rovfåglarna t ex med blänkande föremål. Eller ha dom i hönsgård.

Nu på höstkanten är det mycket unga rovfåglar i farten. Jag har massor här hemma, sparvhökar, ormvråk osv. Ser dom varje dag nu. Men nu är det också mycket sork i landet så chansen är nog liten att en höna stryker med. :-\
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 sep-07 kl 00:19 »
staniolpapper låter ju rätt häftigt när vinden drar i dem..
det är sånt där metalliskt blänkande material som låter som storm när man skakar lite på det...hänger man upp lite sånt här o där så...och hoppas på vindpustar..

Elektra

« Svar #6 skrivet: 07 sep-07 kl 01:07 »
Skjut alla fåglar som flyger! Alltså... rovfåglar. N B Det får inte vara en kungsörn eller annan hotad art...
Det var det absolut mest dumma jag har hört och/eller läst idag! >:( Hur F*N kan man uppmuntra till jaktbrott mot våra svenska rovfåglar? ??? :o Nä, inför skottpengar på rovdjurshatare, boplundrare och jaktbrottsutövare. Jag ställer gärna upp med saltskott. ;D Själv har jag sprungit omkring nyduschad på gräsmattan med badlakanet runt mig och med kikaren i högsta hugg för att få se mer av kungsörnen som håller till i omgivningarna. :D Vackra djur rovfåglar. 8)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Nypålandet

« Svar #7 skrivet: 07 sep-07 kl 08:18 »
Det var det absolut mest dumma jag har hört och/eller läst idag! >:( Hur F*N kan man uppmuntra till jaktbrott mot våra svenska rovfåglar? ??? :o Nä, inför skottpengar på rovdjurshatare, boplundrare och jaktbrottsutövare. Jag ställer gärna upp med saltskott. ;D Själv har jag sprungit omkring nyduschad på gräsmattan med badlakanet runt mig och med kikaren i högsta hugg för att få se mer av kungsörnen som håller till i omgivningarna. :D Vackra djur rovfåglar. 8)

Så det är bättre att skjuta folk än fåglar? Hur skev kan man vara...  ::)

Det var förstås inte allvarligt menat att skuta ner fåglarna, men det är faktiskt inte dumt att skjuta upp i luften. Det skapar iaf en obehaglig vistelse för fåglarna & med lite tur så tar dom sig till andra jaktmarker.

CD-skivor däremot är helt meningslöst... En naken kropp kan iofs vara aldrig så skrämmande...

Sally

« Svar #8 skrivet: 07 sep-07 kl 10:10 »
Har du provat CD-skivor? Här funkar det utmärkt...Men kanske är skånska rovfåglar mer lättskrämda  ;D!

Vi har rätt mycket rovfågel här- av alla sorter. Öppna fält och vattenriket runt knuten drar hit en hel del och liksom Elektra gör jag vad jag kan  ;) för att få syn på dem...

Sally
Går det...så går det!

winn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 sep-07 kl 15:31 »
Jag tycker inte man ska skjuta rovfåglar, dom är vackra djur som man ska vara rädd om.
Det är klart det är jobbigt att dom dödar hönor, men det kan inte rovfågeln hjälpa det är mat för dom.
Alla rovfåglar tar heller inte hönor det är mest duvhöken som tar

Gessie

• Björkbygdens
« Svar #10 skrivet: 09 sep-07 kl 11:39 »
Hej!

Ett litet tips som har fungerat utmärkt i min trädgård;
ta breda plastband (finns bl.a på Granngården) i ljusa färger. Spänn upp dem i ex träd eller annat, och då nära där hönsen brukar gå. Se till att banden är lite slaka så att de rör sig i vinden. Dessa gör det svårare för rovfågeln att slå.

Det har fungerat kanonbra för mig, hoppas det kan hjälpa någon annan också!!!!!
Lycka till!
Vänliga hälsningar
Annika
Föder upp dvärg kochin (gul columbia) och myskankor.
Har Björkbygdens kennel - Fransk Bulldogg.

Gräbban

• -
« Svar #11 skrivet: 10 sep-07 kl 07:38 »
Har du tillräckligt med skydd för hönsen? Annars kan du ju sätta upp små bord, granruskor och annat som dom kan dyka in under när rovfåglarna syns eller hörs. Det gör mina. Dom e väldigt snabba på att gömma sig, och rovfåglarna slösar inte energi på att dyka mot marken på vinst och förlust om dom inte SER sitt byte! :)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser