Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extra svänghjul för lågvarvskörning, få-cylindrig motor  (läst 13111 gånger)

GTA

• CorvetteGTA
Re:Extra svänghjul för lågvarvskörning, få-cylindrig motor
« Svar #20 skrivet: 17 okt-07 kl 10:41 »
& vad händer med lagren om man inte har oljetryck Tompas 11

Tompas11

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 17 okt-07 kl 17:55 »
När en axel roterar med tillräcklig hastighet i ett glidlager fyllt med olja lyfts den upp av oljan så att den inte längre har direktkontakt med lagret. Hur tjock den bärande oljekilen (oljefilmen) blir beror på oljans viskositet, axelns rotationshastighet och den belastning som axeln bär. Om inte denna bärande oljekil (oljefilm) bildas så skadas lager och axel.

Om oljetrycket försvinner eller uteblir försvinner alltså denna bärande oljefilm och vi får skador på både lager och axeltappar. Trycksmörjning fungerar som så att en pump suger upp olja genom en sil från oljetråget och pressar ut oljan genom ett filter till ramlager, vevlager och kamaxellager med ett tryck av 0,2-0,6 MPa (2-6 bar).

Oljan i ottomotorn ska inte bara smörja genom att minska friktion och slitage. Oljan hjälper också till med tätningen samt avleder värme från motorns hetaste delar. Den begränsar också rostbildningen genom att uppta vissa skadliga avfallsprodukter från förbränningsprocessen. Oljan renar eller tvättar dessutom motorn genom att lösa upp och hålla sotet flytande tills det är dags för oljebyte. Oljan förhindrar också koksbildning i turboaggregat och kolvringsspår. Dessutom ska oljan smörja effektivt både vid kallstart i sträng kyla och vid höga temperaturer.
If it doesn't work, chrome it!

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #22 skrivet: 18 okt-07 kl 07:33 »
japp.. som jag misstänkte då.

Misse

• nr 9424
« Svar #23 skrivet: 27 dec-07 kl 21:33 »
För längesen hade jag en volvo 142:a -68 som bruksbil. då denvar rätt törstig gjorde jag vissa experiment. provade först med bara en kolv, pluggade oljekanaler och borttagna stötstänger. blev alldeles för slö men hade ett underbart ljud :)
satte dit en kolv till, planade och portade toppen, statiskt kompressionsförhållande 12:1, grovt avgassystem, och svänghjulet lättat 6 kg.  kördes på e85. toppfart ca 120-130. lät ungefär som en hd!!!
har för mig att den drog ca 0.7 liter milen vid jämn körning i 90 km/h hade 5-6 kg luft i däcken.
läste tidigare inlägg idag och tänkte att detta kunde vara intressant att veta.
har för övrigt gjort en massa ''knäppa'' experiment liknande detta. varför??? för att ingen har haft svar när jag frågat ::)  
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #24 skrivet: 01 jan-08 kl 19:10 »
Härligt att läsa ditt inlägg Misse! -Och dessutom (åtminstone tills vidare) väldigt arbetsbesparande!  ;) Suzuki Swiften jag funderade på att halveringsstympa fick gå till skrot. Förgasaren var en katastrof och inspirationen till mekandet på noll. Hur en fyrcylindrig bilmotor med tändfel låter på en, två och tre cylindrar vet jag redan men det är knappast representativt för en riktigt stympad motor. Jag har kört mycket med Fiat 126 som har en tvåcylindrig radmotor och det är ett väldigt trevligt ljud som jag gissar att Misse-volvon lät ganska likt.

Men hur var det med vibrationerna Misse? Pluggade du "spruthålen" i vevaxeln eller lät du nedre vevstaksöverfallen sitta kvar som tätning och motvikt? Får man bara till balanseringen optimalt borde konceptet att halvera en vanlig fyra vara den optimala ekonomitrimningen men jag tror aldrig en tvåcylindrig motor (utan balansaxel) kan bli lika välbalanserad som en fyra. Men lite mjukare motorkuddar kan man ju kosta på sig. Moderna bilar är i allmänhet löjligt övermotoriserade. En 600-kilos Fiat 126 kommer upp i 100km/h med sin lilla 23-hästarsmotor och min 1900-kilos volvovalp (1967, B18-motor) kommer upp i samma fart med en 65-hästarsmotor.

Tänk om bilfabrikanterna kunde använda den moderna produktionstekniken till att bygga lättare och motorsvagare bilar istället för att använda viktminskningarna till att stoppa in mer servostyrningar, ABS-bromsar, fönsterhissar och annat krims-krams! -Och tänk om bilköparna kunde lära sig att uppskatta vad det skulle göra både för privatekonomin och miljön!!!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

• nr 9424
« Svar #25 skrivet: 03 jan-08 kl 15:46 »
Ska skriva mer snart såden friskt intressant tänkande mannen i storvreta får läsa nåt nytt ;)
Kör just nu en slut micra, från -90 tror jag, har endast 3 cyl numera i funktion då jag svetsade igen oljehålet i veven och svetsade staken i cylinderväggen.
Intressant att läsa om er som så säkert vet att såna här åsanisse-klåperier inte funkar...
En sak har jag lärt mig i livet och det är att bara lyssna med ett 3/4 öra på alla fakta i världen och sen ALLTID testa själv. Med tiden har jag fått en inre bild, som naturligtvis är lika begränsad och fördomsfull som alla andras, som jag kan använda att bolla emot här i världen.  Oavsett om det gäller psykiska problem, lufttryck i bildäck, eller hur mycket man kan plana en topp och ett block på en mazda 323 för att få optimal komp för e85-drift.
Mer experiment, för sverige,i tiden   ;D8)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #26 skrivet: 04 jan-08 kl 16:34 »
När jag för kanske ett halvår sedan själv kläckte idén om motorhalvering kastade jag mig ut på ett community som heter Garaget.org. Där tycks det vara gott om småkillar som diskuterar kolfiberlook på luftrenaren och liknande... Men där finns också en del klart seriösa och kunniga teknikpillare. Hursom så blev jag snudd på utskrattad för min vilda idé. Några trodde att jag skämtade men de flesta var bara vanliga skeptiska glädjedödare. Men sådan är nog människans mentalitet, -majoriteten står och tittar på när några av oss vilda upptäckare provar det omöjliga, varav några lyckas. Sedan dröjer det inte länge innan den gnälliga skeptikerna vänder kappan efter vinden...

Jag är fortfarande väldigt sugen på att testa halveringskonceptet. Detta trots att det uppenbarligen gjorts förut i vårt land, innebär en massa arbete och troligen resulterar i en bil med ganska mycket vibrationer. Jag vill känna och höra med egna sinnen helt enkelt!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Extra svänghjul för lågvarvskörning, få-cylindrig motor
« Svar #27 skrivet: 06 maj-09 kl 22:16 »
Bla. bla. bla.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 06 maj-09 kl 22:25 »
Min dieselmotor med en cylinder, brukar på lägsta varv ha kolven absolut stilla och hela motorn med bilen hoppar ;D
Då det är variator, så är det i princip samma varv, när man trycker gasen till högsta  hastighet. Motorn går bäst på 3000-3600 varv.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #29 skrivet: 06 maj-09 kl 22:40 »
Min dieselmotor med en cylinder, brukar på lägsta varv ha kolven absolut stilla och hela motorn med bilen hoppar ;D
Då det är variator, så är det i princip samma varv, när man trycker gasen till högsta  hastighet. Motorn går bäst på 3000-3600 varv.

:)

Vilket påminner mig om vad som står i ett uthus vid morsans föräldrahem: En båtmotor av märke Wickström. Encylindrig fyrtakts fotogenmotor, ca 1,5 l cylindervolym. Kolven är av gjutjärn och det finns inte en tillstymmelse till motvikter på vevaxeln. Den lär ha använts för att driva ett sågverk men det gick inte i längden, träkonstruktionen som användes som motorbädd skakade sönder hela tiden. Om någon är intresserad av den där motorn finns det för övrigt mycket goda möjligheter till ett ägarbyte.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #30 skrivet: 19 maj-09 kl 00:45 »
Torbjörn, jag är intresserad av bizzarra motorer (försöker begränsa skrotsamlandet men det går inge bra... ;D) Vore intressant att försöka göra något galet och udda med en sådan best! Var finns motorn, hur stor/tung är den och hur startar man den? Är den i funktionsdugligt skick?

Beträffande trådens huvudämne hade det gått så lång tid sedan mitt förra inlägg att jag glömt att jag över huvud taget yrat om detta med motorstympning tidigare. -Så det råkade bli en ny tråd om ämnet...  :-[

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 19 maj-09 kl 00:56 »
En annan best, kanske mest för båtar men en dunkdunk-bil vore trevligt:

Citera
Dieselmotor Calmo oanvänd!
Unikt tillfälle!
En av de sist tillverkade dieselmotorerna från Calmoverken i Målilla till salu. Oanvänd och förvarad inomhus hela tiden.
Calmo Typ D nr 6089, 10 hkr vid 1000 rpm.
Komplett med instruktionsbok.

Klicka på bilden för att se den i större format.

Pris 20000:- inkl. moms (16000:- exkl. moms)

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 19 maj-09 kl 08:34 »
Ovanstående motor väger multom, inget för en bil, men väl stationärt.  I Indien tillverkas fortfarande liknande motorer av lister och pettertyp. De kan gå på rå beg vegolja dygnet runt i åravis, lämpligt för att göra egen ström och samtidigt värma upp ett mindre hus.

http://video.google.com/videoplay?docid=-7483674349519873944

Misse

• nr 9424
« Svar #33 skrivet: 19 maj-09 kl 10:42 »
Vilken fantastiskt härligt lågvarvig arbetshäst, kan ana irl-skönheten i ljudet! Slamret i ventilmekanismen....Basen i avgasröret...Mums!! :D

Och vilket ventilspel, syns klart och tydligt i videons början trots halvtaskig bildkvalite ;D

Nån som har ungefärlig viktfakta??

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 19 maj-09 kl 17:32 »
200 till 300 kg gjutjärn, härliga skapelser.

Googla Lister, petter, India och du får många träffar, de säljs även på export, kolla t.ex på alibaba.com.
« Senast ändrad: 19 maj-09 kl 17:34 av Skytten »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #35 skrivet: 19 maj-09 kl 18:08 »
Torbjörn, jag är intresserad av bizzarra motorer (försöker begränsa skrotsamlandet men det går inge bra... ;D) Vore intressant att försöka göra något galet och udda med en sådan best! Var finns motorn, hur stor/tung är den och hur startar man den? Är den i funktionsdugligt skick?

Beträffande trådens huvudämne hade det gått så lång tid sedan mitt förra inlägg att jag glömt att jag över huvud taget yrat om detta med motorstympning tidigare. -Så det råkade bli en ny tråd om ämnet...  :-[

Den finns i Västerbotten (ca 8 mil norr om Umeå). När det gäller storleken så bör den gå in på en lastpall, möjligen kommer änden av backslaget att sticka ut utanför. Det sägs att man startar den med pinne instucken i hål i svänghjulet som vev.
Den lär vara i funktionsdugligt skick så när som att tändmagneten saknas. Historien lär vara den att tändmagneten ska drivas av en vinkelväxel, men ett kugghjul i den hade blivit "renrakat". Motorn hade sedan körts provisoriskt med tändmagneten driven med kedja från vevaxeln, och efter att den hade kasserats som sågverkskraftkälla lämnades tändmagneten in till en verkstad som skulle tillverka ett nytt vinkelkugghjul. Tyvärr blev det hela bortglömt och när någon började tänka på saken 20 år senare fanns verkstaden inte kvar.
Men det finns andra tändmagneter av snarlik typ "på lager".

ollebolle

« Svar #36 skrivet: 19 maj-09 kl 21:17 »
Vad ska tändmagneten ha för funkton på en dieselmotor? Har den gått på bensin ett tag?

Skytten

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 19 maj-09 kl 21:37 »
Vissa motorer enligt dieselprincipen, har svårt att kallstarta utan "glödstift".

torbjorn

• Medelpad
« Svar #38 skrivet: 19 maj-09 kl 22:15 »
Vad ska tändmagneten ha för funkton på en dieselmotor? Har den gått på bensin ett tag?

Wickström-motorn är inte en dieselmotor utan en ottomotor för fotogendrift (alltså samma grundkonstruktion som en bensinmotor men med lägre kompressionsförhållande och kraftig förvärmning av insugningsröret).

torbjorn

• Medelpad
« Svar #39 skrivet: 20 jun-09 kl 23:36 »
Här är en färsk bild på Wickströmmotorn. Beträffande mått så är total längd (svänghjul - axelkoppling) ca 950 mm och största bredd (lika med svänghjulets diameter) 460 mm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 4 användare
Carolina, simon.arvestrand, peterm, Maycandra

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser