Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det som kryper...?  (läst 13669 gånger)

Margit

• Gäst
Re:Hjälp! Vad är det som kryper...?
« Svar #20 skrivet: 05 sep-07 kl 20:25 »
Margit, jag tycker inte det låter som om hönorna har löss.  ::) Borde man inte kunna se dem i så fall?  ??? Vore jag som du skulle jag avvakta och se vad som händer. OBS. Detta säger jag som en icke-expert på området.  :)

Jag tycker fortfarande det låter konstigt att, om de har löss, att hönorna skulle haft dem redan när du köpte dem.

Jag läste annars här på forumet att man skulle sätta en droppe Frontline på ryggen och en  längre bak på ryggen. Om det var mot löss, vill jag ha osagt. OBS. Detta är jag osäker på också.  Som sagt, jag tycker du ska vänta och se vad som händer. Det är onödigt att behandla om det inte behövs.

Dessutom kanske någon bättre vetande ger dig ett svar här.  ;)

Berätta hur det går.

PS Kolla mitt inlägg under "tuppen gal" förresten.  ;D Vad tycker du? Ska jag flytta detta mycket viktiga inlägg till bättre plats? ??? ;D :-[

Jag tror att jag vågar avvakta tills det blir mer uppenbart att det är löss, det kan ju ha varit några tillfälliga "gäster"  ;), hoppas det...
Tack för support, skönt att ni finns!!  ;D

Lena A; Jag tycker Frasse är värd en helt egen tråd!!  ;D ;D ;) med en bild så fort det går att lägga in!

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #21 skrivet: 06 sep-07 kl 16:06 »
Undrar om det inte kan vara s.k "dammlöss" du har eftersom du inte hittar några på hönsen ???
Har haft invasion av dom i år i bl.a dynorna till utemöblerna när dom låg i en låda. Hade t.o.m ett gäng i ett av rummen och naturligtvis i hönshuset. Dom trivs när det är fuktigt och varmt ( och dammigt, jag är ingen pedant)
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Margit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 06 sep-07 kl 17:26 »
Ja, jag hoppas att det inte var riktiga hönslöss...idag fick jag ingen på mig och hönorna verkar som vanligt igen, de är ute och njuter av solen och det gröna gräset  ;D. Jag tänkte ett tag att Ingela "hässjade" för att det var dags att lägga ägg... :-\ men än har det inte kommit några. Ska försöka undersöka dem en gång till i kväll, det var väldigt enkelt att plocka ner dem i från sittpinnen - bara att sätta tillbaka efter uträttat ärende! Nu gick det att sätta in bilder! Här är bilden där Ingela hässjar...och det riktigt väste om henne och tungan stack liksom ut...
« Senast ändrad: 06 sep-07 kl 17:31 av Margit »

Margit

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 sep-07 kl 17:28 »
...här är krypen på min arm, säkert suddigt...det är de två lite avlånga beiga prickarna överst.. :-\ det finns ju lite "normala" prickar med  ::)
« Senast ändrad: 06 sep-07 kl 17:28 av Margit »

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #24 skrivet: 06 sep-07 kl 22:56 »
Är du säker på att det inte är hönskvalster? Jag hade det i mitt hönshus. Jag hade kollat flera gånger på hönorna så att de inte fått löss utan att hitta något på dem.  ::) Kvalsterna sitter ju inte på hönorna annat än när de äter och det gör de på natten om jag förstått det rätt.
På SVAs hemsida hade de tips på en kvalsterfälla. Man satte in en bit wellpapp i hönshuset i två dygn och öppnade sedan upp pappen. Har det krypit in massa odjur där då så är det troligen kvalster.
Om det är kvalster så är det jätteviktigt att få bort dem enligt Rosas metoder. Om man kan flytta hönorna så länge kan man nog också använda etotal (men det är ett amatörtips). Jag använde i alla fall etotal och då dog de (kvalsterna alltså), men det är inte nyttigt för hönsen.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Margit

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 07 sep-07 kl 07:38 »
Ja, jag är säker på att de krypen på armen inte var kvalster, dessa var lätt att se med blotta ögat och liknade mer en avlång mjuk skalbagge - inte alls lik kvalstren på SVA:ssida som tur är  :), men tack för omtanken! Det ska ändå bli storstädning i hönsgården under helgen, med något bra medel!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #26 skrivet: 07 sep-07 kl 08:42 »
Ja, jag är säker på att de krypen på armen inte var kvalster, dessa var lätt att se med blotta ögat

Men...... "Blodsugande hönskvalster" är ju 5-8 mm långa och 4 mm breda,
nog ser man dem på en arm....

Hoppsan det ska ju vara 0,5-0,8 mm och 0,4 mm breda men man ser dem i alla fall på en arm t.ex
http://www.cdfound.to.it/img/gallinae3.jpg

När dom sugit blod och blivit röda så är dom upp till 2 mm i storlek.
« Senast ändrad: 07 sep-07 kl 10:57 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Margit

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 07 sep-07 kl 09:52 »
Men...... "Blodsugande hönskvalster" är ju 5-8 mm långa och 4 mm breda,
nog ser man dem på en arm....

Himmel och pannkaka - bilderna på SVA:s sida var ju sådana där mikroskopbilder och de såg ju fruktansvärda ut, 8 ben och kloliknade framtill. Usch, nu blir jag nervös - dags att läsa på lite mer...

Påläst nu - det står att de röda hönskvalstren blir upp till en (1) mm stora och ses som små röda prickar. Puh! Så det är i alla fall inte röda hönskvalster  ;D
« Senast ändrad: 07 sep-07 kl 09:55 av Margit »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #28 skrivet: 07 sep-07 kl 10:48 »
Röda blir dom först när dom sugit blod.

Innan är de gråvita/grågula..
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #29 skrivet: 07 sep-07 kl 10:50 »
Jag citerar här en text från stackmurs gårds hemsida:

"Kvalsterkontroll: Hämta in en höna i ljuset, då det är mörkt i hönshuset, och borsta henne grundligt över ett stycke vitt papper. Om hon har kvalster på sig syns små svarta eller grå prickar som rör sig på papperet.
Man kan även råka hitta små genomskinliga kryp på äggen och som kryper på armarna då man själv varit i hönshuset dagtid och då är det dags att mistänka att kvalster invaderat hönshuset"

Jag tror nog tyvärr att det kan vara kvalster. De sitter inte på hönan dagtid och är precis som Rosa skriver inte alltid röda. Jag skulle kontrollera saken om jag var du.
« Senast ändrad: 07 sep-07 kl 10:51 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Margit

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 07 sep-07 kl 17:43 »
Jag citerar här en text från stackmurs gårds hemsida:

"Kvalsterkontroll: Hämta in en höna i ljuset, då det är mörkt i hönshuset, och borsta henne grundligt över ett stycke vitt papper. Om hon har kvalster på sig syns små svarta eller grå prickar som rör sig på papperet.
Man kan även råka hitta små genomskinliga kryp på äggen och som kryper på armarna då man själv varit i hönshuset dagtid och då är det dags att mistänka att kvalster invaderat hönshuset"

Jag tror nog tyvärr att det kan vara kvalster. De sitter inte på hönan dagtid och är precis som Rosa skriver inte alltid röda. Jag skulle kontrollera saken om jag var du.

Yes! Jag ska kontrollera enligt tipset ovan, tack.
En tanke jag fick är att OM det är kvalster så borde de nästan vara mycket sjuka/döda vid det här laget för i så fall har de fått med sig ohyran från inköpsstället, jag har aldrig haft hönor förut.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #31 skrivet: 07 sep-07 kl 17:47 »
En tanke jag fick är att OM det är kvalster så borde de nästan vara mycket sjuka/döda vid det här laget för i så fall har de fått med sig ohyran från inköpsstället,

Vilka borde vara döda hönsen  ??? kvalstren  ???

Margit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 07 sep-07 kl 17:48 »
Vilka borde vara döda hönsen  ??? kvalstren  ???

...hönorna, syftningsfel. Ha ha skulle vilja se mycket sjuka kvalster  ;D ;D undrar hur det skulle se ut ! ::)
« Senast ändrad: 07 sep-07 kl 17:49 av Margit »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #33 skrivet: 07 sep-07 kl 17:55 »
(Vet du, dom där kvalstren kan bli 2 år gamla  :-\
det kan man inte tro om såna där små odjur... hör till lite kul att veta avdelningen  ;)
Men om hönsen, de dör inte av kvalstren.
Om det inte är ruvande hönor som attakerats av stor mängd kvalster när de ligger stilla på äggen i 3 veckor. Då "kan" det inträffa enstaka dödsfall.

Mvh Rosa

Margit

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 07 sep-07 kl 18:17 »
(Vet du, dom där kvalstren kan bli 2 år gamla  :-\
det kan man inte tro om såna där små odjur... hör till lite kul att veta avdelningen  ;)
Men om hönsen, de dör inte av kvalstren.
Om det inte är ruvande hönor som attakerats av stor mängd kvalster när de ligger stilla på äggen i 3 veckor. Då "kan" det inträffa enstaka dödsfall.

Mvh Rosa
Vid kraftiga angrepp kan hönsen drabbas av blodbrist och äggproduktionen minskar. Dödsfall till följd av angrepp med röda honskvalster förekommer hos höns, särskilt under varm och fuktig årstid (sensommar till tidig höst).

Helt ofarliga är de i alla fall inte!  ;)

Helenan

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 sep-07 kl 21:21 »
Men de kan ju ha fått de från andra fåglar. Mina fick det första sommaren jag hade höns också. Då var de små kycklingar :-\

Fast det var nog löss av något slag. De hade sandbadat i samma sand som vilda gäss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
Lugnt vatten, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser