Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KRAV kaniner?  (läst 8342 gånger)

Charlotte

• -
Re:KRAV kaniner?
« Svar #20 skrivet: 06 sep-07 kl 08:59 »
 Jag har aldrig sagt att jag inte tror på ideén eller inte håller med någon ;) Jag vet ju att det fungerar med betesfållor av egen erfarenhet. Det är lönsamheten jag tvivlar på. För mig som hade kaninerna för husbehov så fungerade det ju bra men om man ska leva på det tror jag det blir svårare. Då får man först hitta köpare som är villiga att betala mer för att få äta lösdriftskaniner.
 Det fungerar också bra att ha honor med kull i betesburar med nätbotten (inga sjukdomar eftersom man flyttar buren ofta). Men det är ett trassel att se till att inga ungar fastnar i nätet när man flyttar burarna, tänk er då om man ska flytta 100 eller 200 burar två ggr per dag... Jag tror det smidigaste och bästa för kaninerna är att få föda inne i lugn och ro.
 Ur mina elnät hände det precis som någon skrev, att det smet någon kanin då och då, det gick bra att fånga in dem och jag hade bara antingen hanar eller honor i fålla så inga "olyckor" hände, men jag tror det kan bli svårare om man skulle ha flera fållor...
 När vi pratade med KRAV la vi fram ideén med ett sånt system som Bondelina beskrev, men enligt dom var det inte ens att fundera på att ta upp ett djur till godkännande som var tvungen att vistas i bur även om det var under vissa perioder, men det kan ju ha ändrats nu...
                                Mvh
                             Charlotte
« Senast ändrad: 06 sep-07 kl 09:02 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gille

• -
« Svar #21 skrivet: 06 sep-07 kl 10:42 »
Citera
Men det är ett trassel att se till att inga ungar fastnar i nätet när man flyttar burarna, tänk er då om man ska flytta 100 eller 200 burar två ggr per dag... Jag tror det smidigaste och bästa för kaninerna är att få föda inne i lugn och ro.
Ungarna skall födas i lådorna till burarna. Man stänger in honan när det är dags o öppna igen när de är 2-3 veckor. Då blir buren som ett vanligt burfack under tiden honan föder.

Håller med om lönsamheten. I mina kalkyler fungerar det aldrig med det låga pris man får samt att slakterierna ligger för långt bort.
Kaninuppfödare och pelargontant.

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 sep-07 kl 01:31 »
Men.. de här betesmodellerna börjar allt mer likna fåruppfödning, och det är helt ok för krav. Lammande tackor stänger man ju in några dagar tillsammans med sina lamm. Är inte det en bur då? Bara för att kaniner är vädligt små så ser deras "lammningsboxar" ut som burar.  Vad tror ni kortaste tiden kan vara för att ha honan instängd? jag vill ju gärna tro att det inte behövs alls..

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 09 sep-07 kl 01:34 »
Just det, påtal om krav. Det här med skinnproduktion börjar göra mig nervös. Tänker föda upp kaniner för kött, men tycker det är slöseri att inte ta tillvara skinnen. Nu har jag surfat runt på djurrättssidor och blivit uppskrämd. vågar man försöka sig på att sälja kaninskinn? Försökt starta den här diskussionen under skinnhantversktråden men ingen nappar.

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 09 sep-07 kl 08:12 »
Men.. de här betesmodellerna börjar allt mer likna fåruppfödning, och det är helt ok för krav. Lammande tackor stänger man ju in några dagar tillsammans med sina lamm. Är inte det en bur då? Bara för att kaniner är vädligt små så ser deras "lammningsboxar" ut som burar.  Vad tror ni kortaste tiden kan vara för att ha honan instängd? jag vill ju gärna tro att det inte behövs alls..
Problemet är nog egentligen inte att fixa bra modeller för uppfödningen, har man några få kaniner så kan man ju bygga och fixa och sköta om hur som helst...
  Men det är när man ska ha en inkomst på det hela som det blir svårare... Oavsett hur mycket pengar man tycker att man kan lägga ner på anläggningen (om man nu skulle vinna pengar på Lotto eller nåt så man kan strunta i alla kalkyler) så måste det ändå funka vettigt ur arbetssynpunkt också.
Om man har stora fållor till honorna som är helt rovdjurssäkrade så behöver man förmodligen inte stänga in dem alls, men vad kostar det att bygga? Och ska de dessutom vara flyttbara också så blir de förmodligen väldigt otympliga att flytta...
 Gilles modell med instängd hona några veckor kan säkert fungera om man har ett fåtal kaniner men om man ska släppa ut ungarna på nätbotten efter 2-3 veckor så är det krångligt att flytta burarna ändå. De vuxna kaninerna lär sig att "ställa sig på nätet" och man kan smidigt flytta buren. Jag tycker att det är svårt att flytta en bur med små ungar utan att de klämmer tassarna... Man får göra det väldigt sakta och försiktigt och skulle man då ha ett antal burar att flytta morgon och kväll så tar det en himla tid...
 OM jag skulle börja med kaninuppfödning i större skala skulle jag strunta i KRAV och ändå ge mina kaniner bästa möjliga foder och livsmiljö.
                              Mvh
                         Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 09 sep-07 kl 08:19 »
Just det, påtal om krav. Det här med skinnproduktion börjar göra mig nervös. Tänker föda upp kaniner för kött, men tycker det är slöseri att inte ta tillvara skinnen. Nu har jag surfat runt på djurrättssidor och blivit uppskrämd. vågar man försöka sig på att sälja kaninskinn? Försökt starta den här diskussionen under skinnhantversktråden men ingen nappar.
Om Djurens Rätt får reda på att du har Kaninproduktion i någon form så skickar de ut ett brev till Djurskyddsinspektören  om att du har olaglig pälsdjursuppfödning (utan tillstånd) i brevet står det att kommunen JOanmäls om de inte inspekterar din gård. Detta hände i alla fall hos mina kompisar i Grannkommunen.
 När inspektionen gjorts så finns det offentliga handlingar på Kommunen som DBF och vem som helst kan läsa, om jag fattat det hela rätt...
 Självklart hade inte mina kompisar någon olaglig uppfödning men likväl finns det "På papper" vilka som har kaniner som slaktas...
                                          Mvh
                                      Charlotte
 Själv

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 sep-07 kl 10:32 »
Min tanke är inte att flytta honornas burar/hagar, utan att ha två permanenta fållor att växla mellan. Tanken är 5 kaniner per hage fast där alla har var sin bur som alltid är öppen.

Kan nån berätta mer om erfarenheter kring att ha dem i grupp? Vad sa ni nu, de blandar ihop sina ungar eller nåt.. Minimiantal dagar som honan isåfall måste vara inlåst i buren?

På papper - det går nog inte att undvika i offentlighetssverige. Är inte kaninuppfödare registrerade hos jordbruksverket? Och om man har ett godkänt slakteri som jag har tänkt så finns man i livsmedelsverkets papper. Och med tanke på att en enskild firma använder ägarens personnummer som organisationsnummer, och det numret ska stå på varenda faktura, ja då är man lätt att kolla upp.

Hellre då en någorlunda dialog med djurrättsrörelsen. Men dödandet kommer man ju aldrig komma överens om. Fast då blir jag förbannad. Isåfall borde de vara på alla djurägare. Och jag har alltid hävdat att mjölkdjur har det sämre än köttdjur. Jaja, det är en annan diskussion.

Men jag får nog också ta och kontakta krav. På era beskrivningar så låter de väldigt oinsatta och ointresserade. Jag vill gärna för egen del basera min djuruppfödning på en ordentlig utredning om vad kaniner behöver och inte. Och det är ju enklare om krav gör den, än att jag försöker mig på ett eget forskningsprojekt. Kan jag ju bara glömma att hinna med.

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 09 sep-07 kl 10:50 »
Så. Nu har jag mejlat KRAV och Smak, de två som har rätt att eko-certifiera i Sverige. Får se om nåt händer.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 12 sep-07 kl 19:34 »
Så. Nu har jag mejlat KRAV och Smak, de två som har rätt att eko-certifiera i Sverige. Får se om nåt händer.

Fått något svar?
Landsflykting i storstan...

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 sep-07 kl 19:47 »

Jajemän! Med risk för att bryta mot upphovsrätten publicerar jag här hela svarsmejlet:

Även om ni inte kan KRAV-certifiera er kaninuppfödning så går det
enligt Jackis Lannek på Jordbruksverket att certifiera
produktionenenligt EU´s förordning 2092/91. Nu finns det inte
några detaljregler kring uppfödningsformer, burar, bete etc. utan
kraven handlar om att foder och bete skall vara ekologiskt och
begränsningar i medicineringen. Sen gäller naturligtvis den
vanliga djurskyddslagstiftningen även för ekologisk produktion.
Enligt Jackis Lannek finns det certifierad ekologisk
kanin-uppfördning i baltstaterna.

Jag förstår att du skulle vilja ha mer restriktioner kring
uppfödningen och då är det en fråga för KRAV och om de vill
engagera sig och "höja ribban". Du kan kontakta Kjell
Sjödahl-Svensson (Kjell.Sjodahl-Svensson@krav.se) eller Johan
Cejie (Johan.Cejie@krav.se) som arbetar med regelfrågor på KRAV.

SMAK arbetar inte med utformning av regler utan är en ren
certifieringsorganisation, dvs vi följer upp att reglerna
efterlevs. Vi certifierar både enligt EU´s och KRAV´s-regler -
det är upp till kunden att välja vilken certifiering man vill ha.

Prisuppgifter om vår certifiering hittar du via länken:
http://www.smak.se/p4982/files/Prislista_f_r_certifiering_av_ekol
ogisk_produktion.pdf

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 13 sep-07 kl 22:46 »
Då är det iaf möjligt... men dyrt  :-\ åtminstonde för mig med liiiiten produktion. Fast ekologiskt foder ska jag väl kunna fixa ändå.

Bondelinda Hur går det med Blåsippa-fodret? Är du nöjd?

Länken till priserna ovan funkade inte, ska vara:
http://www.smak.se/p4982/files/Prislista_f_r_certifiering_av_ekologisk_produktion.pdf

Något svar från krav då?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #31 skrivet: 14 sep-07 kl 06:16 »

Bondelinda Hur går det med Blåsippa-fodret? Är du nöjd?

Så nöjd  ;D

Är lite dålig på att väga djuren bara... men de ser ut att växa bra ;)
Mår bra gör de och köttet smakar fint!

Vad mer kan man begära?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gille

• -
« Svar #32 skrivet: 14 sep-07 kl 11:09 »
Blåsippa-foder?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 14 sep-07 kl 11:19 »
Blåsippa-foder?

Ekologiskt kofoder från lantmännen.

Dandelia

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 14 sep-07 kl 12:54 »
Eko? Mycket intressant. Måste ju bli ännu bättre kvalité på köttet. Dessutom billigare! Hm, fördelar-nackdelar jämfört m Rabbfor?

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 14 sep-07 kl 13:02 »
Eko? Mycket intressant. Måste ju bli ännu bättre kvalité på köttet. Dessutom billigare! Hm, fördelar-nackdelar jämfört m Rabbfor?

/Dandelia

Nä, billigare är det inte när man beställer från Lantmännen direkt fast det var billigare i GG butiken jämfört med Rabbfor.

För och nackdelar får Bondelinda svara på, eftersom hon testar  ;)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #36 skrivet: 16 sep-07 kl 11:30 »
Fördelar : ekologiskt! Djuren mår bra och växer.

Nackdelar: kanske aningen dyrare

Kostar 190 kr för 30 kg hos Granngården och 160 kr om man köper via lantmännen direkt hem i säck.

Huvudingredienser är Havre, ärtor och soja. KRAV-godkänd dvs sojan får inte vara GMO. Vilket jag uppskattar ;D.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 16 sep-07 kl 12:23 »
Jag vill helst inte använda soja, men det finns ju i alla foder. Nån som har en ide om hur man kan sätta samman en foderstat med något annat än soja?
Och ärter och havre, det kanske man kan hitta hos någon lokal ekobonde. Då är det bara lite kvar..

Det finns tre miljöbovar i lantbruket och sojaimporten är en av dem, pga av transporten från andra sidan jorden. (De övriga är dieseln och energiförbrukningen vid skulltorkning).

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #38 skrivet: 16 sep-07 kl 20:19 »
Proteinrikt är linfrömjöl, sojamjöl och baljväxtfrö enl KG Roos. Han nämner även blodmjöl, kött- o fiskmjöl men det är inte aktuellt antar jag.

Klöver o lucern har mycket protein.

Edgar

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #39 skrivet: 16 sep-07 kl 20:30 »
Proteinrikt är linfrömjöl, sojamjöl och baljväxtfrö enl KG Roos. Han nämner även blodmjöl, kött- o fiskmjöl men det är inte aktuellt antar jag.

Klöver o lucern har mycket protein.

Edgar

ska man ge kaniner blodmjöl ??? får man fråga varför ??
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser