Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att köra in oxe  (läst 130865 gånger)

Mata

• Södermanland
SV: Att köra in oxe
« Svar #100 skrivet: 21 apr-11 kl 07:07 »
Jag vet de som har bara ett oxpar och de tycks inte lida av depressioner direkt... Men de har även lite andra djur (getter och annat), fast de går inte tillsammans.

Vill berätta att vårt yngsta oxpar nu klarar fint att dra vagn omkring med lite last på och förare. Det gick snabbt för dem att lära sig. Än går det inte helt friktionsfritt, i korsningar kan de bli stående någon liten stund och fundera, men vid kommando tar de sig vidare efter liten stund. :)       Hade jag kamera skulle jag fotografera och sätta en bild här.

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #101 skrivet: 12 maj-11 kl 08:13 »
Jag känner till oxarna i Brantestad mycket väl och kan också berätta att en elev på SLU gjort ett arbete om tekniken att köra in oxar historiskt sett. De metoder som beskrivs där motsvarar den teknik som Erik Svensson med kollegor använt till oxarna.
Värt att veta är att "körtekniken" har skiftat geografiskt. En smålandsoxe  kördes med tömmen om innerörat, en ostgötaoxe hade den om ytterörat. Även okningen har varierat.
Elevarbetet kanske kan beställas från SLU, den kom någon gång under åren 2002-2004.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Mata

• Södermanland
« Svar #102 skrivet: 13 maj-11 kl 09:19 »
Åh, det vore mycket intressant att läsa!

Dolvis

• Östergötland
« Svar #103 skrivet: 13 maj-11 kl 09:57 »
Jag trodde jag hade svarat i den här tråden förra gången den var igång, men det hade jag visst inte. Jag kan inget om oxkörning, men har en kompis som kört och ridit in sin fjälloxe. Hon bor nära Brantestad och är nog inspirerad av rikskända Lasse och Bosse, men har kört och ridit in Frost på samma sätt som hon gör med sina fjordingar. Nu har hon skaffat egen hemsida, och det finns bild på henne och oxen där:

Han är dessutom till salu, står det på hemsidan. http://www.ekenstam.n.nu/till-salu

woodmant1

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 20 maj-11 kl 04:53 »
Jag trodde jag hade svarat i den här tråden förra gången den var igång, men det hade jag visst inte. Jag kan inget om oxkörning, men har en kompis som kört och ridit in sin fjälloxe. Hon bor nära Brantestad och är nog inspirerad av rikskända Lasse och Bosse, men har kört och ridit in Frost på samma sätt som hon gör med sina fjordingar. Nu har hon skaffat egen hemsida, och det finns bild på henne och oxen där:

Han är dessutom till salu, står det på hemsidan. http://www.ekenstam.n.nu/till-salu

Häftigt med en "ridtjur",måste tipsa bonnen som avvecklat mjölkkorna vad han kan göra nu när han fått såå mycket tid över!

reuben

• Småland
SV: Re:Att köra in oxe
« Svar #105 skrivet: 09 jun-11 kl 20:43 »
Testa att fästa 2 rep i grimman....ett på vardera sidan.Använd dem sedan som tömmar.Stuten kommer  att gå åt det hållet som huvudet styrs åt.Det svåraste blir nog att lära den att dra och stanna på kommando.
Annars brukar man fästa tömmen om hornen, man ska alltså ha en oxe med hornen i behåll. De styrs genom de att går  FRÅN tryck, alltså tvärt emot vad en häst gör, när man med tömmarna "vänder huvudet" i den önskade färdriktningen.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Just_me

• Småland
SV: Re:Att köra in oxe
« Svar #106 skrivet: 09 jun-11 kl 21:46 »
Annars brukar man fästa tömmen om hornen, man ska alltså ha en oxe med hornen i behåll. De styrs genom de att går  FRÅN tryck, alltså tvärt emot vad en häst gör, när man med tömmarna "vänder huvudet" i den önskade färdriktningen.

Jag läste at det också är bra att ha en oxe med horn ifall de backar så de inte backar ur hela utrustningen.
Men hur går de från tryck? Jag förstod inte riktigt?

reuben

• Småland
« Svar #107 skrivet: 09 jun-11 kl 21:53 »
Om du drar i höger töm går oxen till vänster- från trycket om hornet.

Just_me

• Småland
« Svar #108 skrivet: 09 jun-11 kl 22:01 »
Om du drar i höger töm går oxen till vänster- från trycket om hornet.

Aha, okej!

Mata

• Södermanland
« Svar #109 skrivet: 06 jan-12 kl 19:31 »
Letter to Lord Kames [Henry Home]
February 21 1769

My Dear Friend I received your excellent paper on the preferable use of oxen in agriculture and have put it in the way of being communicated to the public here.

... I observed in America that the farmers more thriving in those parts of the where horned cattle are used than in where the labour is done by horses .

The latter are said to require twice the quantity land to maintain them and after all are not goo J to eat at least we don t think them so. [interesting note: during a good part of his life Franklin was a vegetarian.]

Here is a waste of land that might afford subsistence for so many of the human species. Perhaps it was for this reason that the Hebrew lawgiver having promised that the children of Israel should be as numerous as the sands of the sea not only took care to secure the health of individuals by regulating their diet that they might be fitter for producing children but also forbid their using horses as those animals would lessen the quantity of subsistence for men.

Thus we find when they took any horses from their enemies they destroyed them and in the commandments where the labour of the ox and ass is mentioned and forbidden on the Sabbath, there is no mention of the horse, probably because they were to have none. And by the great armies suddenly raised in that small territory they inhabited it appears to have been very full of people.

-- Benjamin Franklin

Mata

• Södermanland
« Svar #111 skrivet: 14 jan-12 kl 15:01 »
Våra oxar! :)

johan smith

• Östergötland
« Svar #112 skrivet: 23 jan-12 kl 22:55 »
ren tjur vet i tusan om det är bra att ha som dragare men oxe däremot... :P nä du vet det säkert redan men det var ju väldigt vanligt att ha oxar som dragare förr... ska man ha en riktig dragare så kan man ha en oxe från rasen chianina. italiensk ras speciellt framavlad som dragare. långbenta lätta kalvningar och stora. den största jag läst om var 198cm hög och vägde 1740-1780kg. jag har skrivit om den på wikipedia. om du ska dressera dem till att dra så kan man först lära dem att gå i grimma. finns ju speciella sådana för kalvar och kor. kör på lite vardag med grimman och när oxen blir större så börja träna med riktiga draganordningar. ialla fall att träna dem att lägga på dem sådana. överansträng inte oxen bara...

Jag har kört häst i jordbruk och för nöjesskull i lite mer än ett år nu. Men sedan jag tycker mycket bättre om kor har jag tänkt pröva köra in en tjur, tids nog.

Är det någon som har någon erfarenhet med att "dressera" kor mer än till mjölkning?

Om jag klarar det vore det bra ekonomiskt sett och det vore intressant ur agrarhistorisk synvinkel också.

/aust
dränga jäveln har talat.

Neiklot

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 23 jan-12 kl 23:07 »

Är det ngn som bor i eller i närheten av Kronoberg och kör med oxe/oxar så får ni hemskt gärna höra av er till mig!

Jag skulle väldigt gärna vilja komma på ett besök isåfall och gärna -praktisera- lite och lära mig!

/Neiklot!
:)

Mata

• Södermanland
« Svar #114 skrivet: 07 feb-12 kl 14:18 »

signe

« Svar #115 skrivet: 11 feb-12 kl 17:58 »
Här en bild från en marknad vi besökte i Rumänien. Där fanns flera par med dragoxar att välja mellan. Ganska enkelt utrustade som ni ser.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #116 skrivet: 11 feb-12 kl 18:01 »
Jag vet att det finns en man utanför Vetlanda som har två par oxar som han kör med. Kan skicka namn om du vill?

Är det ngn som bor i eller i närheten av Kronoberg och kör med oxe/oxar så får ni hemskt gärna höra av er till mig!

Jag skulle väldigt gärna vilja komma på ett besök isåfall och gärna -praktisera- lite och lära mig!

/Neiklot!

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #117 skrivet: 11 feb-12 kl 18:07 »
Här är de oxarna på visning i Åsens By utanför Aneby.
Jag var och tittade på när han körde med dem där. Riktigt intressant.

Mata

• Södermanland
« Svar #118 skrivet: 14 feb-12 kl 16:41 »
Fina bilder! Roligt att se.  :)

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #119 skrivet: 14 feb-12 kl 20:46 »
Roligt och inspererande! Nu vill jag oxå ha ett ox spann  ;D  Mycket bättre gödsel värde oxå !  ;D ;D
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser