Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästhage eller åtling??  (läst 6163 gånger)

Ullisen70

• Gäst
Hästhage eller åtling??
« skrivet: 02 sep-07 kl 13:11 »

Läget:

I vår hästhage som det går hästar i halva året(vintern) så finns hösilage och saltsten för hästarna. Hagen töms emellanåt eftersom vi har otroligt mycket rådjur som äter tillsammans med hästarna. Viss avskjutning sker alltså.

Nu har vi en ny granne som tycker att vi åtlar för rådjuren, och lockar dom från hans mark till vilken hagen gränsar!! Dom tjuväter ju av hästarnas mat!

Visst måste vi väl få utfordra hästarna??

Finns lagskrivet eller bara rekommendation om jakttorn nära gränser?? För att få en bra skottvinkel så har vi ett närmare än 200 meter till hans gräns... Måste vi flytta det?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Hästhage eller åtling??
« Svar #1 skrivet: 02 sep-07 kl 13:34 »
Äter rådjuren av hösilaget då? Eller är det saltstenen han menar? Rådjuren här rör inte hösilage eller hö som jag lagt ut till dem (gjorde det när de for illa förrförra vintern). Däremot blev de glada för de småträd som rensades ut i ena hagen samma vinter.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ullisen70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 sep-07 kl 14:43 »
Jodå, dom äter. Speciellt när det är snö.
Man ser dem stå sida vid sida med hästarna, desstuom ser man ju rådjursbajset i drivor runt rundbalen.

Vi har ett rådjusstråk rakt igenom hästhagen. Däremot har jag aldrig sett dem vid saltstenen!  Saltstenar har jag ju i alla hagar där hästarna är.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 02 sep-07 kl 15:53 »
Jag vet inte om du får ha jakttornet där eller inte ... MEN

Varför måste ni skjuta rådjuren ? Fixa ett bättre stängsel istället så är väl det problemet ur världen !

Eller är det kanske så att ni vill skjuta rådjuren  ::) ( jakttornet tyder ju på viss vilja ! )
Då anser jag att ni i alla fall MORALISKT hänger er åt åteljakt  >:(

RaggarBonden
« Senast ändrad: 02 sep-07 kl 16:42 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 sep-07 kl 16:24 »
men om ni nu inte är ute efter rådjuren egentligen.. Så är det enkelt löst, skjut ihop med grannen så får han sin del o ni slipper rådjuren  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 02 sep-07 kl 17:59 »
Inte behöver man be om ursäkt för att man skjuter ett och annat rådjur.
Det behövs väl bortåt 2 meter högt stängsel för att hålla rådjur utanför, mycket begärt för en hästhage.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 sep-07 kl 20:32 »
Hej!
I 34§ Jaktlagen står det att ; "Det är inte tillåtet att utan lov locka vilt från någon annans jaktområde genom utfodring."

Nu är ju inte avsikten att locka till er rådjuren utan att mata hästarna så frågan är lite knivig.
Rent moraliskt tycker jag att det är helt fel att skjuta rådjuren medan de äter, vi stödutfodrar rådjuren där jag jagar då det är bistra vintrar, men det skulle aldrig falla någon in att skjuta medan de äter.
Mitt råd är att avskjutningen av rådjuren sker utanför hästhagen - genom vanlig jakt  ;). Då kan ju inte grannen klaga!

Ullisen70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 sep-07 kl 08:54 »
Visst, min sambo är jägare. Han jagar på all vår mark. Vi skjuter av 1-2 djur/år för husbehov.  Rådjuren är väldigt orädda och drar sig inte ens från att gå in i ladan och äta av hästfordret.

Så att höja stängslet till viltstängsel är inte aktuellt. Vi förenar nytta med nöje!?!?   Är det alltså åtling att hålla tamdjur?? Ska jag inte få skjuta av då vi har jakträtt bara för att vår mark har häststaket runt om våra marker?? Rådjuren kommer ju och går som dom vill!!

Huvudelen av vår mark är inhängad för att kunna flytta djuren.

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 sep-07 kl 18:25 »
Visst, min sambo är jägare. Han jagar på all vår mark. Vi skjuter av 1-2 djur/år för husbehov.  Rådjuren är väldigt orädda och drar sig inte ens från att gå in i ladan och äta av hästfordret.

Så att höja stängslet till viltstängsel är inte aktuellt. Vi förenar nytta med nöje!?!?   Är det alltså åtling att hålla tamdjur?? Ska jag inte få skjuta av då vi har jakträtt bara för att vår mark har häststaket runt om våra marker?? Rådjuren kommer ju och går som dom vill!!

Huvudelen av vår mark är inhängad för att kunna flytta djuren.

Om ni bara skjuter 1-2 rådjur/år så kan jag inte riktigt förstå varför din granne protesterar...det borde finnas gott om rådjur över till honom också, han kanske tror att det handlar om betydligt fler rådjur? Jag tycker ni ska prata med honom om detta. Rent moraliskt hade jag ändå försökt skjuta de rådjur jag behövde till hushållet på ett mer sportsligt sätt... :-[ vet inte varför jag känner så, det kanske är för att där jag jagar så finns det inte så gott om rådjur. Men på vissa ställen i landet har de blivit en ren plåga.

Ullisen70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 sep-07 kl 21:21 »
Jag vet inte heller varför han har hängt upp sig på vårt lilla hörn! Han har betydligt större mark än vi.

Där vi bor behövs det verkligen skjutas av, det kryllar av rådjur. Skulle tippa på att jag dagligen ser ca 5 stk på utaför kåken.

Jag ser inte det osportsliga i vår hushållsjakt. Dom skiter i alla staket och är otroligt närgångna. Det handlar mest om bra skottvinkel så inte tamboskap kommer till skada. Endst 1 rådjur har skjutits i den hagen. De övriga på annan mark, med eller utan staket.

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 04 sep-07 kl 23:24 »
Det enda fel som ni kan ha begått är om ni skjuter mer än vad marken bär. Då har det ingen betydelse om att ni bara skjuter 1 eller 2.
Så min stilla fråga är. Hur många hektar mark har ni som ni har jakträtt på. Hur många rådjur skjuter ni om året. (1 eller 2 totalt eller i den hagen?)

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 04 sep-07 kl 23:27 »
Då anser jag att ni i alla fall MORALISKT hänger er åt åteljakt  >:(
'
Vad är det för fel på åteljakt? Det måste ju vare en av dom absolut bästa jaktformerna. Själv så sysslar jag nästan bara med åteljakt.

Ullisen70

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 sep-07 kl 07:41 »
Nu har jag pratat med jurist på Sv Jägarförbundet.

Jakttorn får placeras var som helst på vår egen mark.

Att med uppsåt locka vilt från annans mark är inte tillåtet, men att ha tamdjur och utfordra är inte åtling, men det finns inte så många rättspraxis på området. Men om man skjuter av i rimlig mängd så ska det inte vara några problem.

Vi har 20 Ha och skjuter 1-2 djur/år.

Han såg inte problem med detta. Den del av Sörmland där vi bor är mer eller mindre översållat med rådjur.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 05 sep-07 kl 10:09 »
Nu har jag pratat med jurist på Sv Jägarförbundet.

Jakttorn får placeras var som helst på vår egen mark.

Att med uppsåt locka vilt från annans mark är inte tillåtet, men att ha tamdjur och utfordra är inte åtling, men det finns inte så många rättspraxis på området. Men om man skjuter av i rimlig mängd så ska det inte vara några problem.

Vi har 20 Ha och skjuter 1-2 djur/år.

Han såg inte problem med detta. Den del av Sörmland där vi bor är mer eller mindre översållat med rådjur.
Han har helt rätt. Ni har ungefär rätt antal hektar för att skjuta den mängden. Om ni inte har massa lodjur där.
Åtling får ske om den inte finns för närma grannmarken. Utfodring av tamdjur får ske där dom finns. Oavsett hur långt det är till grannmarken. Men att slänga ut massor av mat dagarna innan man skall ta bort tamdjuren för att på så sätt låtsas att man har utfodrat sina djur och det är därför som det ligger en stor hög mat kvar funkar inte. Då är det förtäkt åtling och skall placeras så att man inte lockar djur från grannmarken.
Du har rätt att skjuta vid åtling och är enligt mig en bra typ av urvalsjakt. Då man har gått om tid att studera viltstammen.
Så ni borde ha ert på det torra men sen finns det ju en moralisk del där grannen gör en annan åsikt.
Ibland så består den åsikten av ren avundsjuka.
Då han tycker att ni skjuter för mycket djur på ett för lätt sätt.
Så därför kan han moralisera över erat sätt att jaga. Presis som Raggarbonden gör i sitt inlägg längre upp.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #14 skrivet: 06 okt-07 kl 13:08 »
*skrattar lite tyst* Var går gränsen för åtling ? Jag har frigående höns på min gård.......
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 06 okt-07 kl 22:41 »
*skrattar lite tyst* Var går gränsen för åtling ? Jag har frigående höns på min gård.......
Det finns ingen gräns för åtling . Åtling är nämligen tillåten i dom mesta fall och ett bra sätt att bedriva urvalsjakt på. Då man oftast har gått om tid att bestämma vad man skall skjuta bort och vad man skall spara.

peter

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 nov-07 kl 21:37 »
 ;D ;D ;D
tror inte man åtlar om rådjuren kommer självmant
om inte annat så retar ja upp dessa jägare som jagar innpå husknuten men de skiter ja i  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 19 nov-07 kl 22:32 »
;D ;D ;D
tror inte man åtlar om rådjuren kommer självmant
om inte annat så retar ja upp dessa jägare som jagar innpå husknuten men de skiter ja i  ;D
Djuren kommer alltid självmant till en åtel.  ;)
Om du har jägare med hund i närheten så finns det risk hunden tar för vana att springa till åtelplatsen för att snabbt hitta ett färskt spår.
Om dom jagar inpå din husknut så antar jag att du inte äger marken runt huset.
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 22:34 av Rosten »

peter

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 nov-07 kl 13:00 »
rosten

ja äger 10 ha runt husknuten så ja vet va ja talar om sorry pysen

hönstanten

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 nov-07 kl 13:27 »
Det finns ingen gräns för åtling . Åtling är nämligen tillåten i dom mesta fall och ett bra sätt att bedriva urvalsjakt på. Då man oftast har gått om tid att bestämma vad man skall skjuta bort och vad man skall spara.

Nu vet jag inte om det gäller samma sak för rådjur som gris men där finns det en lag som säger att man inte får mata närmare än 200 meter från grannen.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

1795 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser