Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovdjuren ofta oskyldiga till död  (läst 4453 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Rovdjuren ofta oskyldiga till död
« skrivet: 01 sep-07 kl 14:04 »
Rovdjuren ofta oskyldiga

I drygt hälften av de anmälda rovdjursangreppen på tamdjur i år, finns en annan förklaring till skadorna.
Nu satsas på DNA-analyser.

Det är viltskadecentret på Grimsö forskningsstation som kommit fram till att rovdjuren varit oskyldiga i mer än hälften av årets 145 anmälda rovdjursskador, skriver Svenska Dagbladet.

Ofta har det istället varit angrepp av hundar eller att djuren självdött och sedan tuggats av till exempel räv eller grävling.

- Det är svårt att avgöra dödsorsaken hos ett tamdjur.
Många vet inte alls hur rovdjursskador ser ut och finns det en varg i trakten är det lätt att vargen får skulden för alla döda djur som hittas, säger Jens Karlsson på Grimsö viltskadecenter till tidningen.

Nu ska utredarna börja använda DNA-analyser vid oklara fall. Det räcker med lite saliv från en bitskada för att till exempel avgöra om det är hund eller varg som varit framme.
källa:ATL
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

• Västergötland
Re:Rovdjuren ofta oskyldiga till död
« Svar #1 skrivet: 02 sep-07 kl 10:18 »
Jo, jag läste det där. De fick det att låta som om vi fårägare misstänkliggör rovdjur alldeles i onödan.

Men visst anmäler man om man hittar ett djur som är ätet på i hagen. Jag vill veta OM det var ett rovdjur så att jag kan skydda resten av fåren! Var det inte ett rovdjur så är det ju bra! Men att anmäla är ju naturligt. 50% av djuren rovdjursangripna... det är rätt mycket!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 02 sep-07 kl 11:59 »
Vart anmäler man om ett djur blivit rovdjursangripet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 02 sep-07 kl 12:13 »
Man anmäler till Länsstyrelsen. Dom har besiktningsmän som man ska kontakta.
Är det skador från varg, lodjur, björn, järv och kungsörn SKA man anmäla till Besiktningsmaninom ett dygn om jag fattat rätt..
 I "min" lokaltidning fanns en liten förklarande artikel angående "Oskyldigt anklagade Rovdjur". Som jag fattat det så var det hälften av anmälningarna till Besiktningsmännen som var orsakade av annat än de anmälningspliktiga Rovdjuren. Och det är ju inte SÅ konstigt, vi "Lekmän" träffar ju (förhoppningsvis) inte på dödade tamdjur så ofta att vi kan med säkerhet avgöra vad som dödat dem. Besiktningsmännen däremot hade bättre träffsäkerhet när de avgjorde dödsorsaken. Media har ju en förmåga att vränga till allt en smula... Jag kände också lite att det var som om tamdjurägarna "hittade på" för att få ut pengar. Vi är ju skyldiga att anmäla om vi tror att ett djur blivit dödat av rovdjur och kan ju knappast avgöra med säkerhet VAD som dödat det, därmed blir det ju en hel del Falsklarm antar jag.
                         Mvh
                     Charlotte
« Senast ändrad: 02 sep-07 kl 12:16 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 04 sep-07 kl 10:06 »
Naturligt vis så dör ju djuren ibland av olika orsaker...

Men att rovdjuren inte är problem skall man ju inte sopa under mattan...

Här i Hälsingland är ju inte problemen så stora ännu...

Men de som bor i skogsbygderna i dalarna har det inte så lätt...
Värst är ju att deras egen länstyrelsen inte tar deras problem på allvar... och att när de ringer och har fått varg attacker så är tjänstemännen på semester...

Har ni kollat denna tråd?
fast dessa artiklar blev ju inga TTnyheter :-\

nedanstående atacker är DNA bevisade...

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=31;action=display;threadid=24134
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 04 sep-07 kl 10:54 »
HMMMM
jag är ingen data expert...
men går man in på Värmlandsfolkblad
www.vf.se  och klickar på nyheter , måndag så hittar man rätt..
 :-\

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 04 sep-07 kl 19:54 »
Ja, jag miste 2 lamm i förra veckan. Fast det var nog 2-benta rovdjur...
Inte en ulltuss kvar efter dom... (svordom)

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 05 sep-07 kl 11:49 »
Här verkar dödsorsaken vara först korp (när tackan lammar) sedan människa (när lammen är slaktfärdiga).  >:(
« Senast ändrad: 05 sep-07 kl 11:49 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

ledup

« Svar #10 skrivet: 05 sep-07 kl 21:39 »
Jag har får i Dalarna, har aldrig sett skymten av vare sig lo,björn eller varg hos mina får.
Grannen som är fäbodbrukare han ser däremot varg i varenda buske.....
Tänk vad olika det kan vara hur man ser på saker och ting....

Ull

« Svar #11 skrivet: 08 sep-07 kl 10:27 »
Vi bor i Uppland och i år tog räven två lammungar. Jag trodde inte räven kunde ta lamm, men spåren gick inte att ta miste på. Det var släpspår ut ur hagen och upp i skogen. Där var det fullt med blod och ull. Det första lammet var en vecka. Vi stängde sedan in tackor med nyfödda lamm, och släppte ut dem först när de var tre veckor, men ändå tog räven ett lamm till.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 08 sep-07 kl 12:32 »
Jag trodde inte räven kunde ta lamm, men spåren gick inte att ta miste på. Det första lammet var en vecka.

Rödrävar är allätare. Födan är huvudsakligen gnagare men de äter även växter och as. Rävar jagar möss, harar, höns och fiskar och äter ägg av olika fåglar. Ibland tar de rådjurskid. I nödsituationer äter de till och med grodor.

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Quiz

« Svar #13 skrivet: 08 sep-07 kl 20:48 »
Rovdjursspårarna från länstyrelsen är oerhört skickliga på att se vad det är för djur som varit framme. Blev drabbad av vargattack för drygt ett år sedan. I en flock på 30 djur, strök 21 med. De ser dels på hur bitskadorna är, tittar och mäter spår samt letar spillning.

birgit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 sep-07 kl 07:53 »
Det är helt klart vanligare med hundangrepp än rovdjursangrepp. Dessutom gör hundarna oftast större skada, då detta ju är en lek för dom. Vi har därför börjat med boskapsvaktande hundar. Tycker fler borde göra det. De fungerar dygnet runt och skyddar även mot korp, örn, räv och tjuvar. Dessutom kan man då också ha en naturlig lammning utomhus, med friskare lamm.
Vi föder dessutom upp hundar och samarbetar med Viltskadecenter.

Fåraherden

• -
« Svar #15 skrivet: 30 sep-07 kl 20:58 »
Visserligen tror jag att vargen kan vara skitjobbig om man bor i vargområdena. Men det är nog rätt att man skyller varg för en del hund-problem. Har märkt att folk har dålig styrning på sina hundar och vad som gälller lagligt. Har ett hägn bredvid ett promenadstråk. En kvinna berättade att hon tyckte det var "jättejobbigt" när jag hade fåren där för att hennes hund då alltid springer in och jagar dem när hon går förbi. Jag förklarade, med uppbringande av all tillgänglig självkontroll att det faktiskt är hennes förbannade lagliga skyldighet att hålla hunden kopplad och förklarade vad hundens små besök orsakade för mig i form av stressade djur, stukade tackben etc.
Inom mig ville jag strypa henne.
Nu har jag satt upp en skylt att lösa hundar i fårhagen kommer att avlivas på plats >:(
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

klorofyll

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 sep-07 kl 21:35 »
Margit! Vad har ni för ras på de boskapsvaktande hundarna?

birgit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 okt-07 kl 07:44 »
Vem av oss är Margit????
Själv har jag en estrela, en pyrrenéer och deras barn, varav en kastrerad hane på två år. De växer upp bland våra gutar och är alltid ute med djuren.
Efter att vi börjat med hundar har vi inte ens förlorat självdöda djur till räv o korp.
Har också placerat två valpar ur förra kullen hos en fäbodbrukare i Dalarna. Pratade med honom igår. Han var supernöjd med tjejerna, som just avslutat första fäbod-säsongen. Året innan hade han förlorat 15 djur till varg o björn. I år inget. Han har både får o kor. Han samarbetar också med Viltskadecenter. Tycker fler borde intressera sig för att skydda sina djur mot angrepp. Det är också djurägarens ansvar.
Dessutom tycker jag att rovdjuren ska finnas. De befolkade landet innan oss och det finns inget som säger att människan har någon ensamrätt på planeten.
Däremot finns många "korkade" hundägare, som inte ens begriper att deras små gullegrisar faktiskt kan stressa ihjäl får m.m. De fattar väl bitvis inte ens att de också är levande väsen. Har hört såna skräckberättelser där, men de skulle ta för stor plats här.
Har själv blivet av med ett antal djur till jakthundar och två-beningar. Det var detta som fick oss att satsa på boskapsvaktare.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #18 skrivet: 06 okt-07 kl 19:38 »
Har ni läst detta?
http://www.nwt.se/ArticlePages/200709/02/20070902161452_NWT432/20070902161452_NWT432.dbp.asp

trotts rovdjursstängsel kom vargen in o bet ihjäl 5 av 27 får.. ianna man sköt den.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #19 skrivet: 06 okt-07 kl 19:40 »
på vagobs kan man läsa vad dwetår om rovdjursangrepp.
bl a har örnar tagit lamm på gotland..

http://www.lammproducenterna.org/VargObs/tabid/574/Default.aspx

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare (1 dolda)
Michaelarids

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser