Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjording eller nordsvensk?  (läst 4648 gånger)

miar70

• 6-barnsmamma och djurälskare!
Fjording eller nordsvensk?
« skrivet: 31 aug-07 kl 21:42 »
Hej!

Vi ska köpa häst, förmodligen nästa år! Vi har haft en shettis, sålde honom för 4 år sen, och nu har tonårstösen gått ridskola i två år och nu vill vi ha en mamma-dotter häst! Men även en häst som vi kan använda att köra ved osv med - och nu står valet mellan nordis eller fjording!

När man pratar runt lite, så får man ofta höra att fjordingarna är SÅ ensvisa, och nordisarna SÅ heta... Ni som har mer erfarenhet av dessa raser, vilka är för-och nackdelarna?

Tack på förhand!
Vi har får, hedemorahöns, hundar, katt och kanin!

kelp

Re:Fjording eller nordsvensk?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-07 kl 22:04 »
Vad menas med envisa? Det kan nog stämma att fjordingar snarare löser problem med otydliga människor (ryttare, kuskar, och övriga som hanterar dem) med att trubba av, inte bry sig och i stället stå still när de inte förstår vad man vill av dem.
Ja och en hel del nordsvenskar kanske skulle lösa samma problem med att bli nervösa och "heta".
Men här har vi både nordsvenskar och fjordingar som är både lugna, pigga och följsamma bara man kan få dem att förstå vad man vill av dem  :)

miar70

« Svar #2 skrivet: 01 sep-07 kl 08:54 »
Tack snälla ni för era funderingar!

Självklart är det så, att man inte kan säga att "alla fjoringar ä..." det är lika knasigt som att säga att alla svenskar är långsamma ::)
Men liiite brukar temperament och ras höra ihop, jag har haft mycket hund genom tiderna, och nu har jag för första gången en terrier, och det ÄR skillnad! Jag får tänka lite annorlunda när jag fostrar honom än när jag fostrar mina collier ;)

Saken är den, att jag verkligen gillar båda raserna - alltså nordis och fjording! Den fjording jag hade kontakt med när jag var tonåring, var jättemysig, om än lite tjurig ;), men orädd och säker. Och det är väl mest det jag vill åt, en lugn orädd häst, då vi har sex barn! Men det har nog mer med en specifik häst att göra, än med rasen, som ni säger!

Men ni som har nån av raserna, berätta gärna :)

Tack o kram!!!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 sep-07 kl 11:18 »
Det viktigaste är nog att hitta rätt individ.

Leta efter en äldre, trygg, välhanterad häst som varit med om det mesta så blir det säkert jättebra oavsett ras!

Lycka till  :D

Självhushåll till nytta och nöje

buschiq

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-07 kl 13:51 »
Om jag var som ni skulle jag åka och titta på både nsv och fjordingar när det blir dags, och sen välja den individ ni känner mest för. Tänk på att det kan vara stor skillnad på ston och valacker med, oftast är valacker mer lätthanterliga.

Sen är det ju lämpligare att köpa en nordsvensk brukshäst än en kallblodstravare, men det är du förstås redan införstådd med antar jag. Många kallar fortfarande kallblodstravaren för nordsvensk travare, lätt nordsvensk el. liknande och då är det ju lätt att det blir tokigt om man inte är så kunnig. De har ju lite mer temperament, fart och fläkt än vad brukshästarna har.

Om man bortser från renodlade kapplöpningshästar/travhästar är det mindre skillnad på hästraser än vad det är på olika hundraser, hästar är mer lika varandra. De flesta hästar idag avlas ju för ridning, bara ett mindre antal avlas för brukskörning etc. Skillnaden är snarast om hästen har hopp eller dressyrstam.
Hundar däremot har ju lite mer spridda användningsområden...  ;)

Lycka till! Oavsett vad ni väljer hoppas jag att ni får en underbar kompis och många fina ridturer!!!  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 01 sep-07 kl 13:52 »
Fjordingar har vi, nordsvenskar har vi aldrig haft, men har bekanta som har.
Det vi ser är att fjordingar kan vara svåra om man själv är det minsta osäker eller rädd. Det är svårt att få en fjording att sluta ifrågasätta ledarskapet, de tar gärna över, eller VILL gärna försöka ta över den rollen.
Det är som att jämföra med brukshundar, det finns något i deras gener som gör att de alltid är beredda att ta över och leda flocken, inklusive människorna.

Detta behöver inte vara något negativt, dessa hästar är i gengäld starka och arbetsvilliga. Är man bara medveten om hur de är så att man alltid tydliggör vem som har befälet, så är det inga problem.

Hos de nordsvenskar jag träffat så ser jag en stor likhet med mina fjordingar. Kallblodshästar är troligen lika där. Jag ser även samma drag hos mina shettisar och det fanns hos min ardenner.

Min islänning, däremot skiljer sig totalt från de övriga i detta avseende. Han är trygg i sin vetskap att han är snyggast, bäst och trevligast utan att för den skull behöva demonstrera sin överlägsenhet. Han är mysig, krånglar aldrig, visar sin motvilja, självklart, men försöker aldrig ta över.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

februaribarn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 sep-07 kl 15:50 »
Man ska nog inte haka upp sig så mkt på ras, utan titta mer på individen. Visst, är det något form av rejälare häst man vill ha, så begränsar det ju urvalet lite :).

Själv har jag en nordsvensk. En pigg & envis herre, som dessutom är ganska nervös av sig, något som förvånar många, tydligen är han ganska unik som nordis på den fronten. Vad man ska tänka på, när det gäller båda raser är att dom kräver sin ledare.

Har pysslat en del med fjordingar också, då min häst har haft hela 4 st såna kompisar i hagen, och mitt intryck av alla dom fyra (med olika stam) är att dom är fullkomligt kolugna, i alla situationer! Och envisa. Den ena var väldigt slö, och en annan jättepigg! Som sagt, mkt beror nog på individen.

Lycka till med hästletandet :), ta er tid! Titta på många olika, fråga uppfödaren/ägaren om precis allting som går att fråga om! Provrid flera gånger, lägg märke till hur hästen reagerar i olika situationer, mm.

miar70

« Svar #7 skrivet: 01 sep-07 kl 20:14 »
Tack för gensvaret!
Härligt med ett forum där man kan lära sig en massa av andra erfarna :)
Hmmm, nu har jag läst en hel del, och känner att jag är "med" men nu gäller det sto eller valack... Shettisen vi hade var en valack, underbart temperament (men tjurig, såklart ;)) och när jag tänker på hur det är i stallet är det nästan övervägande valacker... "surston" verkar vara ett begrepp!

Nåja, eftersom vi har plats så vill vi såklart ha två hästar, sist vi hade häst hade vi bara en, och nu dit han flyttade så fick han kompis! Han blev SÅ lycklig!!!
Och då tänker jag mig en liten häst, typ shettis eller russ, som sällskap till den stora!
Kan man förutsätta att hästar trivs ihop, som aldrig träffats? Eller måste man testa sånt också först?

Ska fortsätta läsa på sidan nu, här finns massor ju :)

Kram Mia

buschiq

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 02 sep-07 kl 12:39 »
De allra flesta hästar trivs ihop, bara man tar det lite varligt med ihopsläppet.

Det som däremot kan vara knepigt är att de får svårt att vara ifrån varandra, så pass mycket att det kan vara svårt att få ridhästen att gå ifrån sällskapshästen då det är dags för ridtur. Se till att sära på dem en stund varje dag, så förebygger du problemet.  ;) Ju längre tid de går ihop utan att vara ifrån varandra desto större bekymmer får du antagligen. Men, ingen regel utan undantag, vissa hästar är jättecoola på det här. Även om det inte varit något problem hos förre ägaren kan det uppstå när hästen flyttar. Räkna med att det tar tid att få hästarna trygga i det nya hemmet.

Överlag tycker jag att det är ston som oftast har det här problemet, kanske för att det är deras uppgift att se efter flocken och sköta "de inre relationerna". Ledarhingsten ( i det fria då ) ska ju i första hand skydda flocken från angrepp och mot andra hingstar som vill ta över ledarskapet.
Därför föredrar jag valacker, de är oftast - men alltid med undantag förstås - lugnare då man särar på hästarna.

Men, eftersom du haft häst tidigare upprepar jag säkert vad du redan vet. Du får ursäkta i så fall  :-[

En tanke kan ju vara att skaffa två  lite större hästar så ni kan rida ut tillsammans eller så dottern kan ta med en kompis. Både säkrare och roligare...
Om inköpet blir lite för dyrt kan ni ju leta foderhäst till att börja med, jag har sett flera fjordingar utannonserade på foder så de finns.
Eller, en vagn till den mindre ponnyn så blir det också roligt sällskap ute på grusvägarna.  ;D  Här finns också möjligheten att söka medryttare i form av mor/barn som kan ta hästarna någon dag i veckan så ni får avlastning och lite extra pengar. Det hade jag när jag hade fjording och shettis, en jättegullig mamma med sin dottern kom och red ut ibland.

Ni har mycket roligt att se fram emot! Lycka till!!!  ;D

miar70

« Svar #9 skrivet: 02 sep-07 kl 21:52 »
Tack för svar!
Mycket tänkvärt, både om ihopsläpp och val av sto/valack! Är det nån av er som köpt begagnad ridskolehäst? Här säljs med jämna mellanrum ut hästar, dels pga ålder och dels pga att de inte passar i verksamheten... Fördelen måste ju vara att de är bra skolade, eller?
Å, vad det är kul att kolla runt och planera och fundera - den här gången så vill vi verkligen ha en häst som passar oss och som blir kvar! Men inte är det lätt, inte!

Tack alla å kram!

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 03 sep-07 kl 05:28 »
Jag köpte i våras en fd ridskolehäst. Man får ha i åtanke att de ofta förändras när de kommer från ridskolan, dels på grund av den nya omgivningen och dels eftersom de ofta gått 2-3 lektioner om dagen. I det nya hemmet blir det kanske "bara" någon timmes ridning varje dag, och ibland flera vilodagar i veckan.
Min dam testar just nu var gränserna går, i dagsläget vill hon inte bli fångad i hagen, samt bockar friskt i galoppen....  ;D Hon är också lite fundersam över att gå på uteritt helt själv.

Jag kan dock inte påstå att hon är så väl skolad, och det är också anledningen till att hon såldes; hon kräver mycket ridning för att gå i form. Går hon inte i form blir hon väldigt lång, seg och obekväm.

Trots allt är jag mycket nöjd med mitt köp, jag tror hon kommer att överraska i ridningen så småningom. Men det är inte samma häst idag som jag köpte i våras.  ;)

Elektra

« Svar #11 skrivet: 04 sep-07 kl 18:11 »
Vad man aldrig får glömma bort när man köper en häst är att det kan vara en mycket stor omställning för individen att byta stall, rutiner och människor omkring sig. Den snälla häst man tittade på hos köparen liknar inte alls monstret som inte går att fånga i hagen, som vägrar att lämna stallplanen eller som knappt går att leda när man väl fått hem den. Alla blir inte personlighetsförändrade, men personligen föredrar jag att ta det lugnt den första tiden och lära känna varandra, bygga rutiner och inte ställa för stora krav även om det inte betyder att jag är slapphänt och låter dem stövla över mig. Konsekvent och tydlig hantering är A och O, precis som med hundar.

När det gäller sto eller valack så välj inte bort ngn pga kön utan välj individen. Det finns bra och mindre bra individer helt enkelt. Som någon skrev tidigare, välj en äldre läromästare som är snäll att hantera och förlåtande när man gör misstag. 8)

Samtliga mina hästar har varit ston och en del av dem har varit med om hårda tag och varit felhanterade, men ingen av dem har varit dum eller svår utan alltid gjort vad jag bett dem om, även om de misshandlade behövt lite tid på sig att landa och inse att jag inte slår dem. Inte någon av dem har haft "sina dar" då de inte velat jobba, så jag har faktiskt aldrig haft ett "stoigt" sto utan alla har gjort det de ska oavsett om det varit brunstperioder eller inte. Jag föredrar ston, tycker de är mer personliga än valacker, men det är min uppfattning. "Trots" det höll vi på att nyss bli med valack och i hagen har jag en liten hingstunge som ska på lösdrift i vinter. ;D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

donderboss

• -
« Svar #12 skrivet: 13 sep-07 kl 11:20 »
Hejsa!
Jeg er ikke sikker på at det med en gammel rideskole hest ar et bra valg , de er vant til mange ryttere ,men de er også vant til at det er berideren der har komandoen ,så det ville jeg ikke gøre.
Men jeg ville vælge en vallak ,som er omkring 10 år ,som er indkørt og redet ,når du er uerfaren ,det vil være størst chance forat det bliver lykkeligt for alle.
Og det er som andre har skrevet ,det er den første betingelse at hesten forstår hvad du vil have den til ,give sig godt tid ,og lade være at begynde på noget som du ikk har tid at gøre færdigt , det skal være en god oplevelse for hasten alt du gør ,så vil du kunne få den til alt.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

miar70

« Svar #13 skrivet: 29 sep-07 kl 09:02 »
Tack för era svar och tankar kring det här :)
Har tyvärr inte blivit underrättad om att jag fått svar i tråden, så har missat det här... men jag tar till mig allt ni skriver och funderar mer!
Vi  har beslutat att vänta till sommare åtminstone, under tiden kollar jag runt och läser det jag kommer över!

En fjordisfråga: finns det två olika "typer"av fjordisar, precis som det gör med nordisar? En tyngre och en lättare modell? Eller är det bara olika individer? jag tänkte om det kanske är avlade efter olika önskemål - en bruksfjording och en ridfjording...

tack igen, kram Mia

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 29 sep-07 kl 10:03 »
En fjordisfråga: finns det två olika "typer"av fjordisar, precis som det gör med nordisar? En tyngre och en lättare modell? Eller är det bara olika individer? jag tänkte om det kanske är avlade efter olika önskemål - en bruksfjording och en ridfjording...

tack igen, kram Mia
Jo,du har rätt i det, det finns två olika varianter, en kraftigare och en lättare.Den lättare lär vara den ursprungliga. Det var säkerligen enklare får en lätt och smidig häst att ta sig fram på branterna i fjordarnas fjällsidor.

Skillnaden i övrigt, eller rättare sagt om något annat skiljer de bägge varianterna åt, tex i temperament, om det vet jag inte.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser