Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som inte vill resa sig  (läst 6201 gånger)

Urban

• Gäst
Lamm som inte vill resa sig
« skrivet: 31 aug-07 kl 21:28 »
Jag har ett tacklamm som är ca 4 månader, som vi på gården nu är väldigt bekymrade över. Vi upptäckte förra veckan att hon började gå för sig själv (inte orkade hänga med de andra) samt att hon var "kladdig" i baken, en lätt sötsur lukt på avföringen.
Avmasknings behov!
För 7 dagar sedan hämtade vi in henne, vilket inte var något problem med infågning då hon låg stilla utan att försöka flytta på sig.

Det blev ett veterinär besök som föranledde Selen, Avmaskning och medicin mot Coccidier. Efter detta har avföringen blivit sedvanliga "kulor", hon äter och dricker bra men orkar inte resa sig eller stå på benen då jag lyfter upp henne.

Var hos veterinären återigen efter 5 dagar då hon fick Selen, E-vitamin, B-vitamin och Penicillin. Men hon orkar fortfarande inte stå.

Tankarna har gått kring lammförlamning, men bristerna borde vara balanserade efter besöken hos veterinären. Ger henne extra tillskott i form av lammfor då hon är ganska mager.

Jag skulle vara tacksam för tankar/erfarenheter kring vad detta kan vara för blir det ingen bättring inom 1 vecka så känns det mer rätt att ta bort henne än att "pumpa" i mer medicin.

MVH

Urban

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lamm som inte vill resa sig
« Svar #1 skrivet: 31 aug-07 kl 22:01 »
Vi upptäckte förra veckan att hon började gå för sig själv (inte orkade hänga med de andra) samt att hon var "kladdig" i baken, en lätt sötsur lukt på avföringen.

Tydliga Coccidios symptom.
Har dom blivit så illa däran att dom är väldigt magra och så svaga, så brukar det vara svårt att få ordning på dem.
Tillväxten brukar också stanna upp efter en så allvarlig störning.

Mvh
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Urban

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 sep-07 kl 10:05 »
Det var troligen Coccidios, men just detta att hon efter en vecka fortfarande inte orkar resa sig själv, trots att hon äter bra och dricker gör ju att jag funderar på om det nu skulle kunna vara något mer?

Och vad kan jag försöka göra för att om möjligt få henne till att komma igång igen?

MVH

Urban

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 01 sep-07 kl 10:41 »
Jag hade ju ett bagglamm som var klent men, blev bättre igen. Jag gav honom Energibalans och han blev märkbart piggare. La också i lite druvsocker i allt vatten jag gav honom för att han skulle få extra energi.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 sep-07 kl 10:09 »
Hej!
Antagligen har hennes mage kommit i totalt olag - våmmar är känsliga historier!

Skiter hon? Hon kan vara förstoppad, då är det 0,5 dl matolja som gäller i starten. Oljan kan också ha effekten att det rensar ut det dåliga som ligger och pyr i magen.  
Sedan energibalans och våmstart (finns på Granngården) i 2-3 dagar morgon och kväll. Jag skulle absolut ta bort allt kraftfoder, möjligtvis en näve betfor bara några gånger om dagen. (Kraftfoder förstärker foderledan och är bara av ondo i detta stadie! )
Ge endast gott grovfoder i minst 3-4 dagar tills magen börjar funka igen. Försiktig introduktion till kraftfoder som stegras sakta... Detta brukar funka på de djur som jag har fått som drabbas av foderleda.

En injektion av B-vitamin (20ml) intramuskulärt har en förvånanade effekt på magar!!! Har botat trumsjuka med det och även foderleda. Av någon anledning så sätter det fart på magen igen. Komplettera ovanstående med B-vitamin om du har möljighet!

Lycka till!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-07 kl 12:11 »
Har tänkt lite till...

Med "Gott grovfoder" menar jag: handrivet gräs av olika sorter. Ta med olika örter, rölleka, maskros allt möjligt även lite kvistar att plocka löv av. Se efter vad hon gillar och ge henne lite mer av det.
Får äter inte gräs från gräsklippare eller röjsåg, de är finsmakare (i alla fall mina).

Våmmen är som sagt en mycket känslig historia. Den är byggd för att bryta ner grovfoder och kraftfoder är vårt påfund. Det är mycket viktigt att de har tillräcklig mängd grovfoder i våmmen för att den ska fungera. Hur ser man att den fungerar? Jo, de idisslar.

När får blir sjuka, har man 2 uppgifter:
1. bota sjukan
2. hålla våmmen igång!

Våmstörningar kan bero på en massa saker:
fel balans mellan grovfoder och kraftfoder
för snabb introduktion av kraftfoder
för lite fibrer i fodret
kraftfoderförätning
smutsigt vatten, smutsiga fodertråg
Kalkbrist ger alltid våmstörningar (rättare sagt behandlingen)
uppehåll i ätandet
Acidos
diarré

Ni kan säkert fylla på denna lista.
Det viktiga är att om ett får inte äter - Ge det aldrig kraftfoder! Bort med kraftfodret och se till att grovfoderkonsumtionen hålls igång.

Jag har med åren fått en väldig respekt för fårmagar ;-)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Urban

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 sep-07 kl 17:56 »
Tack för tankarna om våmstörning, jag får fundera på om det kan vara detta eller inte.

Men då hon både äter,dricker idisslar, skiter bra (runda pluttar) och att jag tycker att magen kurrar, burpar, så undrar jag om det finns något sätt att "diagnostisera" våmstörning på utöver ett dåligt nedsatt allmäntillstånd?

Just nu går hon bara på hö från en gammal vall med bara gräs i samt att jag började ge henne lammfor efter 4-5 dagar från det att vi var hos veterinären första gången.

B-vitamin fick hon vid det andra besöket hos veterinären

MVH

Urban

annan

« Svar #7 skrivet: 04 sep-07 kl 13:20 »
hur går det?

(ps hej granne!)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Urban

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 sep-07 kl 14:26 »
Hej, tack för att du undrar "annan".

Tyvärr så är det ingen större förändring på vårt tacklamm, vi har dock påbörjat en kur med energibalans som förhoppningsvis även förbättrar våmbalansen. För tillfället har hon även sällskap i boxen bredvid av vår bagge Bulo och två årsbaggar som vi har stallat upp då de skall på resa till ny ägare om någon vecka.

Hon bräker lite och gör ibland försök att resa sig lite men kommer inte särskilt långt.

MVH

Urban

(ps hmm, Edared där är ni ju inte så många som bor.... själv så finns jag på Gångemad i Höga på andra sidan Fotskäl)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 sep-07 kl 19:52 »
Det är inget annat fel på henne? Något brutet? Revben, bäcken eller ben? Diarre etc kan ju vara en följd av skadan...

Själv finns jag i Skene ;-)

Urban

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 sep-07 kl 09:28 »
Hej,

Hon har ingen diarre, det är fasta pluttar som kommer ut.
Då jag var hos den lokala veterinären (i Skene...) så kände vi på benen och det verkar inte vara något ur led eller brutet, hon blev ju som sagt långsamt sämre tills hon la sig.

När jag nu försöker att "motionera" henne lite så stödjer hon faktiskt på bakbenen men frambenen vill hon inte använda. Så jag skulle kunna inbilla mig att hon blir lite bättre för varje dag.

Hon äter med glupsk aptit och bräker när jag kommer in till henne.
Hon gör även vissa försök att resa sig upp.

Om det är någon som har vägarna förbi så sätter jag gärna på en kopp kaffe eller så.

MVH

Urban

annan

« Svar #11 skrivet: 05 sep-07 kl 10:30 »
låter ju som hon är på bättringsvägen, bra! men det vore intressant att säkert veta vad som var felet,
ps:här finns också alltid kaffe att tillgå!

redigerade bort min okunskap :-[
« Senast ändrad: 05 sep-07 kl 13:01 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 05 sep-07 kl 10:43 »
Coccidier är INTE mask dom dör alltså inte utav avmaskningsmedel.

Coccidier är protozoner (encelliga djur) som måste dödas med ett Sulfapreparat !

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

« Svar #13 skrivet: 05 sep-07 kl 11:52 »
Skall inte göra mig klok på lammet, som redan har fått behandling mot coccidios, eller hur?
Hittade däremot denna bra information från jordbruksverket
om parasiter, symptom, förebyggande och bekämpning inom ekologisk fårhållning.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN98-03/JIN98-03.HTM
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Urban

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 sep-07 kl 20:22 »
En liten uppdatering om tacklammets, Lillemor, status.

Hon har nu börjat att förflytta sig själv vilket hon först gjorde genom att stödja på bakbenen och gå på knä på frambenen, detta gör ju att jag tror att allmäntillståndet förbättras, om än väldigt sakta.

När det gäller en troliga sjukdommen coccidios som botas med sulfa så har denna angripit tarmarnas slemmhinnor och där förstört tarmluddet som tar upp näringen. Hur allvarligt detta angrepp har varit och hur bestående detta kommer att vara kommer framtiden att utvisa. Troligen så kommer hon inte att bli en livtacka, iallafall inte i år.

I de flesta referenser kring coccidier så står det att lamm drabbas under de första veckorna på betet och då genom att de får i sig dessa encelliga coccidier som kommer från de äldre djuren. Alltså borde denna sjukdom vara vanligast bland små lamm.

Vår Lillemor var ca 3,5 månader när hon uppvisade allvarliga symptom så som diarré och försvagat allmäntillstånd. Om vi hade följt lammens tillväxt bättre genom hull kontroll och eventuell vägning så kanske sjukdommen kunnats upptäckas tidigar.....

Hur som helst nu rör hon på sig och det är glädjande och vi får hoppas att hennes näringsupptagningsförmåga kommer att bli tillräcklig.

Tack för råd och tankar kring detta ämne.
Tänk vad mycket kunskap vi faktiskt besitter tillsammans, vi kanske skulle skapa ett gemensamt uppslagsverk på alternativ......

MVH

Urban

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 3 användare
Berberis, Nataks, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser