Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pingeluschka  (läst 7131 gånger)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
pingeluschka
« skrivet: 30 aug-07 kl 12:21 »
pingeluschka (hätta med garnbollar ) I vilken teknik är den gjord? Virkad?  Krokning??
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Sirpusbollen

• Hälsingland
Re:pingeluschka
« Svar #1 skrivet: 03 sep-07 kl 21:57 »
Här är en närbild på hur det ser ut..

Så här ser hela hättan ut

Någon som vet vilken teknik den är gjord med?
« Senast ändrad: 24 okt-07 kl 14:21 av Sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

annan

« Svar #2 skrivet: 05 sep-07 kl 10:47 »
hmm tror jag såg nåt liknande i senaste tidningen hemslöjden!  (07/4)

jovisst nu har jag kollat "pingelurska" kallar de den och det står att den är nygjord, skoj liten huvudbonad!
« Senast ändrad: 05 sep-07 kl 12:56 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 05 sep-07 kl 18:40 »
ja skoj är den allt, har en svart också, samt en liknande modell med jättelånga flikar som man kan göra till en halsduk.. Men hur är de gjorda? :) Såg en nygjord på Jamtli som någon från Bäckedal hade gjort.

annan

« Svar #4 skrivet: 07 sep-07 kl 13:48 »
kan själva sjalettdelen vara stickad i denna teknik? "honeycomb" (bikakemönstrat) här har du i så fall även beskrivningen!

http://www.angelhugs.ca/ks12.html

och här finns en ordlista så att man kan förstå vad de menar....

http://www.stickamera.se/
« Senast ändrad: 07 sep-07 kl 13:51 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 sep-07 kl 13:51 »
mycket fin!

Klararara

« Svar #6 skrivet: 07 sep-07 kl 14:21 »
Jag tycker att det ser ut som smygmaskvirkning. Kan det vara det? Jag har aldrig provat tekniken själv, men jag tror nog att det finns andra här på forumet som har det... Pingeluschka eller pingelurska är ju bara ett underbart ord och otroligt söt ser den ut!!!

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 08 sep-07 kl 09:15 »
Tack för alla svar, tycker dock inte det ser ut som smygmaskvirkning eller honeycomb, ska se lite fler på objekt gjorde av de men men..  :)

Våmhuskullan

• -
« Svar #8 skrivet: 08 sep-07 kl 11:31 »
jag tycker mer att det ser ut som...vad det nu heter...tappa ordet...iallafall då man typ stickar alla maskor ena varvet och andra varvet varannan maska...måste kolla upp vad det heter!!

Våmhuskullan

• -
« Svar #9 skrivet: 08 sep-07 kl 11:32 »
kan det heta halvpatent tro? kom på att det heter patent då det bara är räta...fast det ser mer ut som patent med vridna maskor :-\
 ska se om jag hittar min gamla kursbok där alla gamla tekniker finns med,,
väldigt charmig grej det där  ;D
« Senast ändrad: 08 sep-07 kl 11:35 av färnäskullan »

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-07 kl 11:25 »
Vad heter boken?
Vill lära mig om gamla tekniker.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 15 sep-07 kl 16:19 »
allright. patent med vridna maskor finner jag inga bilder på *väntar med spänning!*

Clementine

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 sep-07 kl 21:28 »
kollade lite i en ny virkbok  jag hittade. fanns något som dom kallade variation på halvstolpar. de liknade det på din bild. jag kan inte scanna in bilden eller fotografera den, kameran e sönder. men jag kan skriva av beskrivningen. så kan kanske någon annan testa att göra det o sen fotta o lägga in :)

genom att sticka ner nålen under en slinga på baksidan  av maskorna i föregående varv får man maskbågarna att ligga framåt på arbetet. en enda rad liknar ett vågrätt band i arbetet. virkningen kan också utföras i fasta maskor eller stolpar, men blir då antingen mycket fast eller lös. denna variation på halvstolpar virkas alltid från samma sida.

oki, det va kansker inte så begripligt, men nån kanske vill ge sig på att testa. jag ska nog prova så småningom. på bilden ser det lite ut som att det är stickat.

de liknar visserligen oxå tunisisk virkning som jag hittar i boken. här finns krokning o så tunisisk virkning som en variant. nån variant på krokning. men jag orkar inte läsa de nu. trött o måste gå o hämta lite mer äpplekaka att mumsa på :)
Jag har babylonsjukan!

Clementine

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 24 sep-07 kl 21:39 »
oj, glömde skriva vad boken hette.
Roligt att virka av Vibeke Lind 1974 ICA förlaget
Jag har babylonsjukan!

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 29 sep-07 kl 22:33 »
jag var inne på en hemslöjdbutik och pratade om pingeluschkor men hon visste inte exakt hur man gjorde det, fanns 2 tekniker och en var att man hade en platta med pinnar på som man flyttade trådarna på.. som ngn slags vävning.. hmm, vad är detta??

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 30 sep-07 kl 15:28 »

en till luva som är gjord på samma sätt tror jag..

Clementine

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 01 okt-07 kl 22:53 »
Citera
Skrivet av: Sirpusbollen
jag var inne på en hemslöjdbutik och pratade om pingeluschkor men hon visste inte exakt hur man gjorde det, fanns 2 tekniker och en var att man hade en platta med pinnar på som man flyttade trådarna på.. som ngn slags vävning.. hmm, vad är detta??  
de låter som påtning. samma teknik som fingerstickning eller sånna "korvar" eller band barn gör med hjälp av en grej som ofta e formad som en svamp, köpt i leksaksaffärer. fast påta brukar man göra platt. blir som stickning. men det ser inte ut som om de e den tekniken här, så de e nog inte de hon menade.... o knypling läår det knappast va :)
spännande detta :)
Jag har babylonsjukan!

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 02 okt-07 kl 12:06 »
Jag kan iofs tro att det är påtning, det finns ju flera olika slags tekniker inom påtning.. men iaf så får jag snart svar för jag har funnit en pingelurkakunnig kvinna!  :D

India

« Svar #18 skrivet: 09 okt-07 kl 19:49 »
2001 läste jag etnologi i Gävle.En av mina kurskamrater skrev en uppsats om Pingeluskor. Hon heter Ingela Fredell och var hemslöjds konsulent. Enligt hennes uppsats är det ett ramarbete liksom med "Bollkuddar". I en ram med spikar spänns trådar mellan spikarna och därefter knyts det på lite olika sätt. Det fanns Pingeluskor både i den borgerliga miljön och i allmogen. Materialet var olika och knytningarna varierade något men hon anser att det var ett ramarbete och varken krokning eller stickning som felaktigt nämnts i en del källor. Jag tror att Ingela jobbade i Östersund när vi läste i Gävle men det kan ju ha ändrats sedan dess.

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 10 okt-07 kl 11:05 »
helt OT

hur ser en sådan ut på ?
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, karelo, stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser