Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkställning  (läst 5452 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Torkställning
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:48 »
Anna Hagström
 Ti 30 Jul, 2002 - 12:38
--------------------------------------------------------------------------------
Jag vill snickra ihop en enkel torkställning att torka höstens skörd på, men jag vet inte vad för typ av nät jag ska använda i ollorna. I byggvaruhandel har jag bara hittat plastnät (myggnät) och jättedyrt aluminiumnät. Vad använder ni? Typiskt nog har just det nummer av Åter som tar upp torkning försvunnit i flytten...

Monica
 Må 5 Aug, 2002 - 09:10
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Anna!

Jag har för mig att jag köpte billiga gamla gardiner av glest tyg på loppis. Det funkade OK, förutom att de töjde sig och svankade på mitten om jag lade på för tungt. Det där plastnätet du nämner funkar nog bättre - mer styrsel i det! Kan du tänka dig att lägga ner lite pilljobb kan du ju fläta ihop något enkelt nät av vass, gräs, pilkvist eller liknande. Det behöver inte vara så vackert, bara det funkar.
Lycka till med skörden!

Ulrika
 Sö 11 Aug, 2002 - 10:57
Jag har snickrat i hop en ram som ser ut som en bår, alltså med två små handtag på varje sida och anpassat storleken efter matsalsstolarna som jag inte använder så ofta. Jag har använt myggnät och det fungerar väldigt bra. Bomullsgardiner funkar väl också men behåller fukten.
///Ulrika

Milos

• Södermanland
SV: Torkställning
« Svar #1 skrivet: 06 sep-12 kl 08:35 »
Hej.
Angående tork, efter letande på internet har jag kommit fram att det finns inte nåt dugligt att köpa så fixade jag en riktigt själv. Först efter testperioden tänkte jag patentera den, men avsteg ifrån.
Den är väldigt enkel att göra själv plus att det är mycket effektiv, samt går det att styra effekten.
Jag torkar mycket i den,mest svamp och äpple,men också lingon,persilja och andra kryddor. Åt gången kan den rymma c:a 15 kg svamp och torktid är c:a 24 timmar..
Om nån vill ha råd hur man gör en sån själv,det är bara att höra av sig.
slabinja@hotmail.com

Vitis

• Skåne
SV: Torkställning
« Svar #2 skrivet: 06 sep-12 kl 11:04 »
....

Om nån vill ha råd hur man gör en sån själv,det är bara att höra av sig.
slabinja@hotmail.com

Berätta gärna och lägg med lite bilder!

Garanterat uppskattat.  :)

Välkommen till Alternativ.nu förresten!   :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 2 användare
alfhild, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser