Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak fönixtupp..  (läst 3799 gånger)

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
Elak fönixtupp..
« skrivet: 28 aug-07 kl 12:01 »
Jag har nyligen införskaffat 1 hedemorahöna+hennes 3 kycklingar (avvanda)  och en ungtupp av samma ras, problemet är min fönixtupp, han är totalt vansinnig på hönan, de andra rör han inte, men om hon kommer inom synhåll så jagar han henne och hoppar på henne och drar henne i fjädrarna, tänkte att det går nog över men han ger sig inte. Det har gått fyra dar nu och hönan får ju bara mindre och mindre fjärdrar och blir ju oxå rätt blodig. Vad tror ni kommer han att ge sig eller ska jag lämna tillbaka hönstackarn ?
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Nypålandet

Re:Elak tupp
« Svar #1 skrivet: 28 aug-07 kl 15:08 »
Isolera tuppen ett tag tror jag på

Sally

« Svar #2 skrivet: 28 aug-07 kl 15:19 »
Ja, isolera tuppen. Gärna i närheten av de andra så att han kan se och höra och därmed vänja sig vid de andra. Det brukar funka!

Sally
Går det...så går det!

Päran

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-07 kl 15:50 »
Tack, jag ska prova det. Men vad tror ni en vecka eller två veckor ?
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.

Nypålandet

« Svar #4 skrivet: 29 aug-07 kl 17:19 »
Prova 2-3 dagar, om han inte uppför sig sedan så isolera honom igen.

Päran

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 29 aug-07 kl 21:57 »
då kör jag på det, känner på mig att det blir ett fasligt liv på honom när de andra går ut men han inte kan, ska han ha de det ;D, man ska va snäll med hönor annars blire isoleringen ;D

Nypålandet

« Svar #6 skrivet: 29 aug-07 kl 22:17 »
Do the crime, do the time  ;)

Päran

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 30 aug-07 kl 10:01 »
 ;D ;D ;D ;D

Nypålandet

« Svar #8 skrivet: 30 aug-07 kl 19:04 »
Berätta hur det går!

Päran

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 31 aug-07 kl 22:20 »
Inte förrän idag har han åkt in i buren, hönan som han gav sig på behvde läka ihop lite innan hon kunde vara med de andra. Men nu ser jag med spänning fram emot de kommande dagarna, jag hoppas att jag lyckats med att stänga ut honom. Uppdatering kommer så fort det händer nått.
Ni är guld värda. Tack . :-*

Bruja

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 sep-07 kl 09:40 »
Jag har nyligen införskaffat 1 hedemorahöna+hennes 3 kycklingar (avvanda)  och en ungtupp av samma ras, problemet är min fönixtupp, han är totalt vansinnig på hönan, de andra rör han inte, men om hon kommer inom synhåll så jagar han henne och hoppar på henne och drar henne i fjädrarna, tänkte att det går nog över men han ger sig inte. Det har gått fyra dar nu och hönan får ju bara mindre och mindre fjärdrar och blir ju oxå rätt blodig. Vad tror ni kommer han att ge sig eller ska jag lämna tillbaka hönstackarn ?
[/quote

Hej!

Jag tar alltid bort de här agressiva tupparna! De blir problem jämt.

mvh Carmen

Nypålandet

« Svar #11 skrivet: 02 sep-07 kl 19:45 »

Jo, det blir ju sista alternativet, men lite tvångsisolering innan kan ju fakriskt lösa problemet.  :-\

Päran

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 03 sep-07 kl 09:42 »
Så här är läget nu, tuppen har varit på isoleringen och kommit ut därifrån, till de andra hönornas stora lycka, men hedemoran är livrädd för honom och springer så fort hon ser honom.  :-\Han brydde sig inte, den första tiden men när hon sprang ifrån honom så var det som han fick vatten på kvarn och började jaga henne igen. Mitt beslut i denna fråga blir nog att hon får komma tillbaka där hon kom ifrån (om det går bra för ägaren) , inget roligt när hon är livrädd för tuppen iaf. och jag tror inte att det kommer att gå över. De andra sover numera på pinnen bredvid de andra så där kommer det nog inte att bli några problem. :)

Tuppjuck

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 sep-07 kl 13:06 »
Hej!
Du bör inte ta bort hönan. Kasta ut tuppen!

Du kan få en Hedemora-tupp av oss istället - gratis. Jag vet ju inte hur dom reagerar i samma situation, men det går ju att försöka.

Ring telefon: 0580-42106
Svarar jag inte så är jag på ute, men ring igen.

Lena Haneskog

Päran

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 03 sep-07 kl 22:30 »
Ja det var ju snällt av er, men för mig är det ju rätt så långt, åsså har jag ju redan en hedemoratupp. Jag har idag varit tillbaka med Helena I och bytt henne mot Helena II,  nu är jag ju ingen kännare av färg men II:an är vit och brun och ljust ansikte, I:an var svart (blå) och det kanske skrämde tuppen. Jag hoppas att det nu ska lösa sig med den här hönan, men fortsättning lär följa.

Nypålandet

« Svar #15 skrivet: 03 sep-07 kl 22:33 »
Lycka till med uppföljaren!

Helenan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 sep-07 kl 08:43 »
Ja det var ju snällt av er, men för mig är det ju rätt så långt, åsså har jag ju redan en hedemoratupp. Jag har idag varit tillbaka med Helena I och bytt henne mot Helena II,  ...
Jag protesterar mot namnvalet!!! ::)  >:( ::) ;)
« Senast ändrad: 04 sep-07 kl 08:43 av Helenan »

Päran

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 04 sep-07 kl 09:18 »
 :D Här hos oss så brukar djuren få namn(om de är namnlösa) från den förra ägaren, hon hette Helena. Tuppen han heter Bengt, gissa varför ? ;) . Kycklingarna har inte fått några namn än, vi vet inte vad det är än ? Men de kommer från en familj med tre barn så man vet ju aldrig. (3 kycklingar) Lite skoj är det, det där med namn.

Iaf så brydde sig inte tuppen nämnvärt när jag släppte ut dem imorse, men man ska inte ropa hej för tidigt.

Helenan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 sep-07 kl 09:25 »
Ha ha. Ja men det kan bli lite fel också med människonamn när man står på trappan och ropar på Kurt så kommer grannen ut och undrar vad det är. Eller vår kanin Sture som hela tiden försökte sätta på hönorna och jag beklagade mig för moster utan att tänka på att hennes ex också hätte Sture :-X :-[
« Senast ändrad: 04 sep-07 kl 09:26 av Helenan »

Nypålandet

« Svar #19 skrivet: 04 sep-07 kl 09:49 »
Ha ha. Ja men det kan bli lite fel också med människonamn när man står på trappan och ropar på Kurt så kommer grannen ut och undrar vad det är. Eller vår kanin Sture som hela tiden försökte sätta på hönorna och jag beklagade mig för moster utan att tänka på att hennes ex också hätte Sture :-X :-[

:D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser