Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur göra sockerlösning?  (läst 27534 gånger)

Holmén

Re:hur göra sockerlösning?
« Svar #20 skrivet: 06 sep-07 kl 16:46 »
Hej, han som hjälper mej med mina bin säger att han alltid gjorde som hans far gjorde : 3kg socker, 2l vatten, 1 kork ättika och 1tsk salt. jag har inte provat det själv för jag köpte färdigt Bifor. Alla sätt är bra utom dom dåliga. ;) ;

wictor

« Svar #21 skrivet: 06 sep-07 kl 19:33 »
Ja, det går säkert bra att göra som far gjorde. Och även som farfar gjorde. Men de hade ju inte varroa, så vad skall vi då göra? Likadant?

Eller skall vi försöka ta till oss att det finns ny forskning som har lett oss framåt i de flesta områden.

På fars och farfars tid var det mycket som var totalt annorlunda jämfört med idag. Åkrarna gav bara cirka 20% av dagens skördar. Vi äter trots allt mat, och alltihop kommer upp från marken.
I Sverige har befolkningen vuxit från cirka en miljon för drygt 100 år sedan, till dagens nästan 9 miljoner.
Då går det inte att fortsätta göra som far och farfar gjorde. Maten räckte inte förr, idag räcker den och blir över...

Ibland får jag en känsla av att allt går framåt - förutom biodling. En jordbrukare som levde för 100 år sedan skulle inte känna igen mycket om han fick återvända idag. Men en biodlare skulle direkt känna igen allt. Varför?
Jag tror att detta beror på att vi i Sverige och svensk biodling plaskar runt i ankdammen. Asien har jag varit i och tittat på biodling. Snacka om mycket nyttiga nyheter. Östeuropa likaså, vilken forskning och vilka framsteg. Varför lär vi inte av detta, eller vill vi inte lära? Är vi i Sverige bara så BÄST? Och om denna regel inte gäller, så gäller den nog i alla fall ändå...??

Dock vill jag ge Holmén en eloge för receptet, det verkar vettigt. Men öppna Bifor-hinken och häll i ättika, salt som du skriver. Häll i en tesked Atamonpulver också, ny forskning! Och vispa om lite, sedan kan du fodra in bina för vintern. Den enda tanken jag har är att det skadar definitivt inte att hälla i mer ättika. Å andra sidan så är det inte vetenskapligt bevisat att det är nyttigt. Att Atamonpulver är nyttigt är bevisat.

Holmén, lycka till! Sverige behöver fler biodlare, men för att det skall bli fler som verkligen fortsätter - år efter år - och inte bara provar på nåt enstaka år, så måste alla ta till sig av all ny kunskap som presenteras.

Den som VERKLIGEN behöver skärpa sig är ju husorganet SBR, som med sin tidskrift skulle kunna delge oss enormt mycket ny kunskap.

Grisfarmarna läser inte böcker från 1800-talet, deras representanter presenterar i sina skrifter det allra nyaste, och det finns ständigt tillgång till avelsmaterial i form av gyltor och sperma.
Nötbönderna likaså, oavsett detta gäller mjölk eller kött.
Spannmålsodlarna har fått otroligt fina sorter att odla, även alla andra odlare inom vitt skilda områden som potatis, morötter, lök, sallad och så vidare...

Varför finns inte detta vad gäller bin?
SBR-s representanter har lön, vi betalar deras lön. Vad gör de för pengarna? Kliar varandra på ryggen?

Holmén

« Svar #22 skrivet: 07 sep-07 kl 09:52 »
TACK Wiktor !!!! Jag ska göra som du säger. Just nu känns det som man kan lura i mej vad som helst när det gäller bin. Man snappar upp lite här och lite där. I den biodlarföreningen jag är med i går det några yngre killar och de är inte rädda att prova nytt och har många egna idéer som de provar. Kul... Tycker jag, själv litar jag på vad andra säger än så länge. :

anette i bugared

• -
« Svar #23 skrivet: 07 sep-07 kl 10:07 »
TACK Wiktor !!!! Jag ska göra som du säger. Just nu känns det som man kan lura i mej vad som helst när det gäller bin.
På pricken som jag känner det ;D ;D ;D.
Den egna magkänslan för vad som är riktigt och vettigt har ännu inte infunnit sig, inte helt i alla fall.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
SV: Re:hur göra sockerlösning?
« Svar #24 skrivet: 27 jul-08 kl 00:55 »
...de kör på med den dödliga myrsyran och den ännu mer dödliga oxalsyran år efter år. Då går det som det går.
Det finns bättre metoder att behandla varroa.

utveckla det där lite
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

wictor

SV: hur göra sockerlösning?
« Svar #25 skrivet: 27 jul-08 kl 02:20 »
att utveckla tankarna kring oxalsyra är enkelt;

Oxalsyra är ett dödligt gift. Såväl för varroa som bin men även människor. (en framsynt firma som säljer biodlingsprodukter strax utanför Ängelholm har för flera år sedan fattat det korrekta beslutet att upphöra med försäljning av just oxalsyra - heder åt ett sådant företag som väljer att inte sälja dödliga preparat)

Vill man inte ha så stor biodling, med få bin och lite honung, då kan man använda oxalsyra.

Vill man ha en välfungerande biodling, men mycket bin per samhälle och mycket honung, då väljer man andra metoder.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
SV: hur göra sockerlösning?
« Svar #26 skrivet: 27 jul-08 kl 08:16 »
ja, vad som är giftigt för bin och människor har jag klart för mig
(koffeinmissbrukare som jag är. Som dessutom blir mkt sjuk av kolsyra)

Men det var mest alternativa behandlingsformer av Varroa som intresserade mig

Som Du säger så måste vi lyssna på andras kunskaper och eventuellt ta till oss av dem.

Svensk Biodlarlitteratur är ju som sagt stenålder frånsett vad Ingemar Fries skriver.
Som då kan vara fruktansvärt tungläst för en ickeprofessor ;)
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, -kaja-

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser