Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det nån sjukpensionär här som har fått bolån?  (läst 6949 gånger)

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Hur tänker banker när det gäller bolån till sjukpensionärer? Jag riskerar att få min tidsbegränsade sjukpension omgjord till varaktig sjukpension o kommer isåfall att bli av med min anställning oxå. Har nu försökt på flera banker men fått avslag o känner att det kanske är lika bra att ge upp det här med lånandet eftersom det förmodligen kommer bli ännu svårare för mig att låna när jag inte ens har en anställning längre. Försöker att tänka på andra alternativ, tex kollektiv men problemet är ju att jag inte kan bidra särskilt mkt med arbetskraft då. Nån som har nåt kreativt förslag? Känner att det står helt still i huvudknoppen just nu :-\
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
Re:Finns det nån sjukpensionär här som har fått bolån?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-07 kl 22:07 »
Jag har fått banklån till mitt hus, men har även ett borgenslån. Proportionerna är 3 delar banklån, 2 delar borgen. Men det är inga
'stora' pengar. Jag hade också bra kontakt med denna bank redan innan, och så är det en liten bank i en håla, mitt ute i ingenstans. Då är det nog lättare att få lån.

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-07 kl 00:24 »
Det låter ju hoppingivande Seiram :)  Har sökt lånelöfte nyligen i en liten bank på mindre ort men det blev tyvärr avslag. Banktjänstekvinnan höll verkligen helt stenhårt på att jag skulle ha 7000:- kvar efter att boendet var betalt, jag som aldrig har såna summor kvar kände mig rätt frustrerad o försökte förklara att jag inte har utgifter som bil för flera tusen/månad eller lunch ute varje dag typ. Skönt att höra att nån annan i liknande situation har fått lån iaf. Jag fortsätter o försöka men måste nog ta det lite lugnare, det blir för mkt för min kropp som har börjat värka mer på senaste tiden.
Jag har förresten sett ett hus som verkar intressant i dina krokar. :)
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #3 skrivet: 28 aug-07 kl 08:10 »
Ja välkommen hit, det behövs fler här  :) Lycka till med letande o lånande!

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 sep-07 kl 16:59 »
Det låter ju hoppingivande Seiram :)  Har sökt lånelöfte nyligen i en liten bank på mindre ort men det blev tyvärr avslag. Banktjänstekvinnan höll verkligen helt stenhårt på att jag skulle ha 7000:- kvar efter att boendet var betalt, jag som aldrig har såna summor kvar kände mig rätt frustrerad o försökte förklara att jag inte har utgifter som bil för flera tusen/månad eller lunch ute varje dag typ. Skönt att höra att nån annan i liknande situation har fått lån iaf. Jag fortsätter o försöka men måste nog ta det lite lugnare, det blir för mkt för min kropp som har börjat värka mer på senaste tiden.
Jag har förresten sett ett hus som verkar intressant i dina krokar. :)

åh, jag blir så arg! kan banken inte titta på individens situation istället för att gå efter en chablon?

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #5 skrivet: 07 sep-07 kl 19:42 »
Ja det kan man undra...jag lyckades iallafall få banken att förstå att jag lever SÅ mycket billigare än Medel Svensson eftersom jag t ex inte har behov av nya kök, ny tv o nya kläder hela tiden. Till slut fattade dom att jag är van vid en helt annan levnadsnivå, men man får förklara mycket tydligt o lirka med dom eftersom dom är helt inne i normer o siffror för 'normala' levnadsförhållanden.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 sep-07 kl 20:23 »
Ja det kan man undra...jag lyckades iallafall få banken att förstå att jag lever SÅ mycket billigare än Medel Svensson eftersom jag t ex inte har behov av nya kök, ny tv o nya kläder hela tiden. Till slut fattade dom att jag är van vid en helt annan levnadsnivå, men man får förklara mycket tydligt o lirka med dom eftersom dom är helt inne i normer o siffror för 'normala' levnadsförhållanden.

och då kommer följdfrågan:
-vad är normalt i deras ögon?

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #7 skrivet: 07 sep-07 kl 21:09 »
En 'vanlig' Svensson som 'måste ha' en massa onödigt skräp för att överleva, typ nyaste tv-modellen etc som jag skrev tidigare. Det är ju mer el mindre norm i samhället att man har en viss standard: köper nya möbler 'hela tiden', tapetserar o målar om en gång/år osv. Jag vet en hel del folk som lever så. Och det har hänt att 'vanlig' Svensson som besökt mej kastat ur sej saker som 'men såhär kan du inte ha det, du kan få ett köksbord av mej'---'du borde verkligen köpa ett nytt kök' osv. Då brukar jag svara att jag lever ett liv i lyx: jag har tak över huvudet, värme om jag eldar, rinnande vatten ur kran o mat i magen, medan världen av full av folk som bor i ett skjul, får gå miltals för att få tag i friskt vatten o inte vet från dag till dag vad dom ska ge sina barn att äta. Svenskar i allmänhet är ett bortskämt, omedvetet släkte av fullfjädrade välfärdsmissbrukare.
Nöjd så?  ;)

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #8 skrivet: 07 sep-07 kl 21:19 »
Glömde tillägga att detta välfärdsmissbruk räknas som norm, medan vi som lever lite 'lugnare' räknas till avvikarna. Nog har det blivit märkligt i världen Sverige...

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 sep-07 kl 21:54 »

då är jag åxå en "avvikare"  :) jag behöver inte ny tv,flat screen,ny bil,nya kläder varannan dag, fint vin,ny bil,båt,lyxvilla osv.
jag klarar mig jättebra om jag har tak över huvudet,kan betala mina räkningar och har mat i magen! :D :D

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-07 kl 19:21 »
För en budget under ett år tex. Skriv upp allt!!! Så tar du med dina papper till den lilla banken (förhoppningsvis känner de igen dig) och visar dina utgifter. Då bör de kunna se bortom schablonen  ;)
Landsflykting i storstan...

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 sep-07 kl 19:55 »
För en budget under ett år tex. Skriv upp allt!!! Så tar du med dina papper till den lilla banken (förhoppningsvis känner de igen dig) och visar dina utgifter. Då bör de kunna se bortom schablonen  ;)
jag skriver redan upp allt.tänkte precis så.
för att kunna visa att man inte lever som alla andra. :)

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 sep-07 kl 20:06 »
varför ska man förresten behöva bevisa att man inte konsumerar?
jo, därför att konsumtion har blivit någon slags "standard" nu för tiden.
folk har blivit påverkade av all reklam och babbel.
man"måste" ha ny bil, man "måste ha plattv"osv.
NÄ, det behöver man verkligen INTE! :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser