Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vävskedar  (läst 2956 gånger)

manna

• -
vävskedar
« skrivet: 27 aug-07 kl 09:30 »
Har i mitt hem ett gäng semiantika vävskedar i trä. Vad kan jag göra med dessa förutom att använda dem som tändved? Att använda dem i vävstolen är väl inte att tänka på? De verkar väldigt sköra.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Filip Skräplund

Re:vävskedar
« Svar #1 skrivet: 27 aug-07 kl 10:07 »
Är det tillräckligt många kan man göra en golvlampa eller kanske bordslampa,
genom att binda ihop sidorna så det bildas en stående cylinder.
Det kan rentav vara snyggt om skedarna är olika långa, man låter alla stå på golvet så blir ovansidan varierad i höjd.
Lampan inuti kommer att lysa bara rakt upp och horisontellt åt sidorna.
Man ska alltså helst inte ha glödlampan i ögonhöjd.
Har man (-na) ganska få skedar kanske de räcker till en hörnlampa, där skärmen har vinkel- eller bågform.
« Senast ändrad: 27 aug-07 kl 13:58 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 27 aug-07 kl 15:02 »
Av 18 vävskedar kan det nog bli mer än en lampa. De luktar ganska illa, så jag antar att god ventilation är en bra idé vid de första "ljusa stunderna". Misstänker att det kan bli lite som när man drar på full värme i bilen på hösten och allt gammalt sommardamm värms upp.

Kanske skulle vävskedarna även kunna bli minivikväggar att ställa i fönsterna som solskydd?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 27 aug-07 kl 16:17 »
Av 18 vävskedar kan det nog bli mer än en lampa. De luktar ganska illa, så jag antar att god ventilation är en bra idé vid de första "ljusa stunderna". Misstänker att det kan bli lite som när man drar på full värme i bilen på hösten och allt gammalt sommardamm värms upp.

Kanske skulle vävskedarna även kunna bli minivikväggar att ställa i fönsterna som solskydd?

Det där med solskydd var faktiskt det första som föll mej in.
Sen kollade jag på en träsked som jag själv har, och blev tveksam.
Det är nog inget jag skulle vilja ha i fönstret.
kanske skulle funka i gavelfönster på "kattvindar" som används som garderober.
Jag tror man kan tvätta dom genom att typ spraya över såpvatten å sen skölja och torka snabbt,
så dom inte blir genomsura.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 27 aug-07 kl 21:34 »
Hade ingen riktig koll på hur en vävsked ser ut.  :-[ Så jag googlade lite. Det var inte det tillbehöret till en vävstol jag tänkte på. Inte undra på att  era lampförslag såg helt bisarra ut i min fantasi.  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

twinkygoes

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-07 kl 00:26 »
Vilka bra förslag! Jag har ju också massor av gamla vävskedar i trä liggandes. Ska nog försöka mig på en lampa, för det är jag ju faktiskt i behov av.  :)

India

« Svar #6 skrivet: 24 okt-07 kl 21:02 »
Såg för länge sedan någon som gjort ett skåp med vävskedar i trä som dörr, sammanfogade med en ram runt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser