Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavel, linjeavel  (läst 3059 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Inavel, linjeavel
« skrivet: 24 aug-07 kl 22:57 »
Var går gränsen? Är det inavel att betäcka tacka med bagge om de är släkt i andra generationen? Tredje generationen? Tänker på en sida då.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Martin S

Re:Inavel, linjeavel
« Svar #1 skrivet: 24 aug-07 kl 23:18 »
Föreningen gutefåret (har för mig, at det är gutefår du har) har följande information tilgänglig

http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2017-18.pdf

interessant läsning även för andra raser.

Inavel blir ett problem om det byggs up genom flera generationer. En enstaka slägtförbindelse er inget problem i sig.
« Senast ändrad: 25 aug-07 kl 12:16 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 26 aug-07 kl 10:52 »
Tack för länken Martin. Där stod det ju om inavel. Det kan kanske vara så att linjeavel blir det när släktskapet ligger några generationer bakåt? Jag har ett bagglamm som jag skulle vilja spara och han är släkt med några av tackorna i tredje generation. Frågan är om jag kan använda honom till dem ändå eller inte?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Martin S

« Svar #3 skrivet: 26 aug-07 kl 11:17 »
Det skulle jag inte tycka var något bekymmer, om inte linjen redan är inavlat. Det är inte så nära släkt at det är riskabelt i sig. Sedan ser du ju till at få nyt blod nästa gång.
- men annars fråga för en säkerhets skull din förening, om du är ansluten.
« Senast ändrad: 26 aug-07 kl 11:35 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 26 aug-07 kl 11:38 »
Det kan kanske vara så att linjeavel blir det när släktskapet ligger några generationer bakåt?
Linjeavel är t.ex när djuret har samma FF som MF. Eller samma MM son FM.
Eller samma något annat. (Helsyskonparning är inte Linjeavel, det är bara obegåvat)
Alltså samma djur i både F o M sidan.

Eller så här:

Är man avelsintresserad och vill dubbla en bra egenskap så lägger man djuret på båda sidor i stamtavlan och då säger man Linjeavel.
Är man uppfylld av "männskliga tabun" så kallar man samma sak inavel.

Lingeavel ger mycket bra resultat om man har koll på de linjer man använder.

Mvh Rosa
som funderar på hur låååång den här tråden kommer att bli   ;D ;D
« Senast ändrad: 26 aug-07 kl 12:12 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 26 aug-07 kl 20:28 »
Jag har funderat en del över det här med linjeavel, fast främst på hund och häst. Är det så att avelsbasen är smal finns det ju ibland inte så mycket val. Jag räknar även senare led än morföräldrar som linjeavel. Inavel är för mig närmare släktskap än morföräldrar.

I vilket fall som så säger jag som Rosa, att man ska ha bra koll om man väljer att linjeavla. Likaväl som man dubblar bra egenskaper så dubblar man ju dåliga...

/Malin, som i år linjeavlade hästen på Utrillo  ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 26 aug-07 kl 22:12 »
Verkar alltså vara lättare att dubbla dom dåliga än att dubbla dom bra.

Självklart om man linjeavlar på djur som har en massa dåliga egenskaper.
Men det ska man ju inte göra, det är ju inte det som är tanken med linjeavel.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ull

« Svar #7 skrivet: 10 sep-07 kl 16:29 »
Vi har inavlat på våra får pga att vi inte bytt bagge så ofta som vi borde. Vi har aldrig sett några negativa effekter av denna inavel, men så har vi inte heller behållt lamm som varit mycket inavlade. Man slaktar ju i vilket fall som helst ut de flesta lammen varje år, och då får de inavlade hamna i den gruppen.

Den inavel vi gjort har varit halvsyskon och bakåt.

Om man skall ha kvar avkommorna för vidare avel bör man nog inte göra snävare avel än kusiner.

En annan sak man kan tänka på är att man bryter inavelseffekten så snart man utavlar.

ewaldz

« Svar #8 skrivet: 14 sep-07 kl 22:49 »
det e inte så bra för dom blir mkt svagare o kan bli missbildningar om dom e för nära släkt

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 14 sep-07 kl 23:16 »
Du ska avla många generationer på helsyskon innan dom blir svagare..
Missbildningar beror ju inte på inavel utan på ärftliga defekter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare
fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser