Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inavel  (läst 3286 gånger)

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
inavel
« skrivet: 24 aug-07 kl 14:47 »
Som sagt....avlivade min lilla älskling igår :'(    Det visade sej att hon var missbildad i underlivet...och aldrig kunnat föda normalt utan risk för sitt eget liv. Med tanke på tiden en get går dräktig....stämmer ingenting. Hon måste varit dräktig redan när hon flyttat hit till oss. Vilket innebär att hennes egen pappa måste parat sej med henne. Säljaren hade nämligen bara 1 bock(pappan). Detta känns rent av förjäkligt. Hon förtjänade bättre än så här min lilla Lisa. OBS! Detta e vad veterinären har talat om för mej, så inga missförstånd uppstår. Men det spelar ingen roll det känns kass vilket som................ :'(
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:inavel
« Svar #1 skrivet: 24 aug-07 kl 14:56 »
Fast att pappan var far till hennes killing gjorde ju inte att Lisa blev missbildad  ;)

Förstår inte din rubrik "inavel"
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 aug-07 kl 16:07 »
Som sagt....avlivade min lilla älskling igår :'(    Det visade sej att hon var missbildad i underlivet...och aldrig kunnat föda normalt utan risk för sitt eget liv. Med tanke på tiden en get går dräktig....stämmer ingenting. Hon måste varit dräktig redan när hon flyttat hit till oss. Vilket innebär att hennes egen pappa måste parat sej med henne. Säljaren hade nämligen bara 1 bock(pappan). Detta känns rent av förjäkligt. Hon förtjänade bättre än så här min lilla Lisa. OBS! Detta e vad veterinären har talat om för mej, så inga missförstånd uppstår. Men det spelar ingen roll det känns kass vilket som................ :'(

Usch! Vad sorgligt...förstår att det känns urjobbigt  :'(. Inavel är det ju om pappan till din get hade gjort henne dräktig...

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #3 skrivet: 24 aug-07 kl 16:34 »
glömde skriva att veterinären trodde att det var inavel på Lisa också.....därav missbildningen

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 24 aug-07 kl 17:16 »
Det här med inavel är det säkert många som har olika åsikter om....fast det finns ju faktiskt skäl till att inte föröka sin getbesättning genom inavel och skäl till att man från vetrinärers och myndigheters håll försöker få bort detta. Med inavel försvinner den naturliga genetiska variationen och naturens "skydd" mot dåliga gener försvinner när man avlar på inavel. Två latent dåliga gener från samma släktskap förstärks många gånger om vid inavel och missbildningar och sjukdomar är större ju längre inaveln pågått i linjen. Dessutom tycker jag personligen att det är motbjudande och oetiskt.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #5 skrivet: 24 aug-07 kl 18:49 »
Jag håller med dej "tjorven".....  inte bara oetiskt ....direkt äckligt.
Jag retar mej bara att jag inte anat nåt lurt innan. Ett vant öga hade kanske upptäckt det tidigare ...vad vet jag.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #6 skrivet: 24 aug-07 kl 19:37 »
I ditt fall där geten var missbildad i rumpan  :-[ så tror jag inte att det hade hjälpt med ett vant öga. Det finns de som avlar dvärggetter genom inavel för att få getterna så låga som möjligt. Detta kan vara något att fundera på när man skall köpa sin get (en liten varningslampa), en för låg get får ofta problem när det skall komma killingar och reder oftast inte ut det själv. Så en mycket låg gethona kräver en låg bock om det överhuvud taget skall gå vägen.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #7 skrivet: 24 aug-07 kl 20:11 »
helt riktigt....jag har i alla fall lärt mej en läxa.....att ta nån med mej som e mer van än mej..... ;D

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #8 skrivet: 24 aug-07 kl 22:46 »
Det tror jag inte att du behöver alls nästa gång.....det kommer du att fixa galant själv. Gå på magkänslan. Och att det var fel på din get kunde alldeles säkert ingen annan sett heller. En erfarenhet rikare.....även om det blev ett tråkigt slut.

Annett

• Hejsan!
« Svar #9 skrivet: 16 sep-07 kl 18:13 »
Hej!
Hade några göingegetter, har just nu bara en bock av denna ras. Denna ras fanns bara kvar på en gård och det hade inte köpts in djur utifrån under en längre tid. Alla djur på gården var friska och krya. När jag köpte min första get berättade man för mig att det inte är så farligt med inavel om man bara gör det på nästa generation. Altså pappa och dotter. De har gjort så och har aldrig fått sjuka eller missbildade djur. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det.
Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

sv@nte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 sep-07 kl 20:08 »
Hur är det med dom vilda jätterna då???
Håller dom ordning på vilka dom är släckt med så det inte blir inavel? Kan väll inte va nån ordning på det  ???

LiLo

• "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
« Svar #11 skrivet: 18 sep-07 kl 09:59 »
Hur är det med dom vilda jätterna då???
Håller dom ordning på vilka dom är släckt med så det inte blir inavel? Kan väll inte va nån ordning på det  ???
::)
Djuren vet vad som är rätt, men är man instängd med någon som råkar vara en släkting så är behovet av att reproducera sig starkare. Dock leder inavel i längden till avelsdepression, dvs. förmågan att fortplanta sig försämras eller upphör.
I det vilda vandrar djuren fritt och bildar nya flockar, dom är inte tvingade till att para sig med sin egen avkomma ed. vilket dom självklart väljer att inte göra. Det gagnar inte arten med inavel.
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

pf

« Svar #12 skrivet: 22 sep-07 kl 13:01 »
Hej!Om getterna är utan horn så har de en gen som inverkar på så sätt att avkomlingarna kan bli hermafroditer dvs. både get o bock på samma gång.Risken blir större om båda föräldrarna är utan horn.Det här har inte nåt att göra med inavel.Har själv sett exempel på dylikt.I Finland så har vi ju en får-ras som är bildad genom inavel den såkallde kainuu grå fåret.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, ärt, Stellaniskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser