Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur långt kan en höna gå?  (läst 1164 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Hur långt kan en höna gå?
« skrivet: 23 aug-07 kl 16:24 »
I dag trodde jag att jag hade blivit av med mina hönor. Jag gick ut för att titta till dem (jag brukar göra det med jämna mellanrum) och hittade dem inte, en halvtimme letade jag i och runt trädgården (som är stor, säkert tretusen kvadratmeter. Men de fanns ingenstans.

Då såg jag dem till sist, långt inne i stutahagen, trädbevuxen naturhage, ett par hundra meter från vår gård. Där gick de i godan ro och hade jättekul bland enbuskar och koskitar...

Jag som alltid trott att höns håller sig på gården. Hur långt kan de ge sig iväg egentligen?

Jag vill att de ska få gå så här fritt men så långt bort har man ju ingen koll på dem alls. Där kan ju vilda djur kanske smyga omkring också, det är ju tillräckligt långt från husen.

Finns det något sätt att få dem att stanna 'hemma'? De har ju massor av gott här, massor av gräs och kompost med mask och annat gott och flera mysiga ställen att bala ner sig i sand och jord, de behöver ju inte ge sig iväg utanför trädgården. Eller är det någon slags äventyrslusta?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hur långt kan en höna gå?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-07 kl 16:39 »
Dom kan nog gå ganska långt.

Jag har ett skogsparti på c.a 3 hektar som används flitigt av hönsen sommartid. Större delen av dagen är de flesta hönsen som bortblåsta medans ett mindre gäng stannar kvar på gårdsplanen.

Visst händer det att någon blir rovdjursföda därute men inte alls så ofta som man skulle kunna tro.
Det värsta rovdjurshotet är om rovet lyckas ta sig in i hönsgårdar eller hönshuset där hönsen inte kan komma undan. Då handlar det inte om en enstaka höna som försvinner utan flera.....i värsta fall hela besättningar.

/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Hemulen

• Mumindalen
Re:Hur långt kan en höna gå?
« Svar #2 skrivet: 23 aug-07 kl 17:24 »
Våra hönor håller sig inom 3000m2 med någon enstaka, kortvarig, utflykt längre bort. Om man har ungtuppar som börjar bli vuxna händer det att dom tar med sig ett par hönor och sticker, antagligen ska dom väl skapa en egen "familj". Då kan dom sticka ganska långt. Har man ingen tupp alls (som vi just nu :( ) så brukar flocken bli mer utspridd men dom sticker inte längre bort för det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 3 användare (2 dolda)
Randyfal

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser