I dag trodde jag att jag hade blivit av med mina hönor. Jag gick ut för att titta till dem (jag brukar göra det med jämna mellanrum) och hittade dem inte, en halvtimme letade jag i och runt trädgården (som är stor, säkert tretusen kvadratmeter. Men de fanns ingenstans.
Då såg jag dem till sist, långt inne i stutahagen, trädbevuxen naturhage, ett par hundra meter från vår gård. Där gick de i godan ro och hade jättekul bland enbuskar och koskitar...
Jag som alltid trott att höns håller sig på gården. Hur långt kan de ge sig iväg egentligen?
Jag vill att de ska få gå så här fritt men så långt bort har man ju ingen koll på dem alls. Där kan ju vilda djur kanske smyga omkring också, det är ju tillräckligt långt från husen.
Finns det något sätt att få dem att stanna 'hemma'? De har ju massor av gott här, massor av gräs och kompost med mask och annat gott och flera mysiga ställen att bala ner sig i sand och jord, de behöver ju inte ge sig iväg utanför trädgården. Eller är det någon slags äventyrslusta?