Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på färsk jäst och torrjäst?  (läst 13036 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Skillnad på färsk jäst och torrjäst?
« skrivet: 22 aug-07 kl 16:43 »
Kan man byta ut det ena mot det andra i ett recept, eller är det någon viktig skillnad på dem? Motsvarar i så fall en påse torrjäst ett paket färsk?

Hittade t.ex. ett recept i någon gammal tråd här som jag blev sugen på, men jag har bara färsk jäst hemma. Kan jag byta?

"Bröd med baljväxter

Portioner: 12 småbröd eller 2 limpor

•   250 g kokta, avrunna och sköljda linser (bruna eller röda), kikärter eller sojabönor
•   ca 4 1/2 dl vatten
•   12 g (1 påse) torrjäst
•   2 tsk salt
•   1/2 dl rapsolja
•   1 msk ljus sirap
•   5 dl rågsikt
•   7-8 dl vetemjöl special

1. Mixa bönorna eller linserna med 2 dl vatten i mixer eller med mixerstav tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så att det tillsammans blir 7 dl degvätska.
2. Värm degvätskan till 42°C (använd gärna en termometer). Häll jästen i en bunke och häll vätskan över eller blanda ihop enligt anvisning på förpackningen.
3. Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och till sist 4 dl vetemjöl. Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen med trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken 30 minuter.
4. Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 6 delar och rulla till 12 bullar. Skåra ev bullarna med vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs övertäckt i ca 30 minuter.
5. Sätt ugnen på 225°C.
6. Grädda i ca 15 minuter mitt i ugnen.

Tips!
Om du väljer att göra limpor forma degen till 2 limpor. Jäs övertäckta i 30 minuter. Grädda dem i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 25 minuter."

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Skillnad på färsk jäst och torrjäst?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-07 kl 17:23 »
Såvitt jag vet är det ingen större skillnad. Utom:

• Använd lite högre temperatur på degspadet om du använder torrjäst.
  • Torrjästen tillsätts i mjölet, vanlig jäst i degspadet.
  • Det är lättare att använda ett halvt paket vanlig jäst om du inte behöver ett helt paket.
  • Torrjäst är lite lättare att ha hemma eftersom det har längre hållbarhet.
Jag inbillar mig att det blir lite mera fart med torrjäst för söta degar om man bakar bröd med med mycket honung i. Men det kan vara inbillning.

A.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 aug-07 kl 20:30 »
hej!
jag använder både torrjäst och torrmjölk :)
kör på som vanligt bara,det gör jag iallfall.

1,5 msk torrmjölk +knappt 1dl vatten= 1dl vanlig mjölk i dina recept.

exempel:

står det 3dl mjölk i ditt favoritrecept och du ska använda torrmjölk blir det:
knappt 3dl vatten och 4,5 msk torrmjölkspulver.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 aug-07 kl 20:33 »
Kan man byta ut det ena mot det andra i ett recept, eller är det någon viktig skillnad på dem? Motsvarar i så fall en påse torrjäst ett paket färsk?

Hittade t.ex. ett recept i någon gammal tråd här som jag blev sugen på, men jag har bara färsk jäst hemma. Kan jag byta?

"Bröd med baljväxter

Portioner: 12 småbröd eller 2 limpor

•   250 g kokta, avrunna och sköljda linser (bruna eller röda), kikärter eller sojabönor
•   ca 4 1/2 dl vatten
•   12 g (1 påse) torrjäst
•   2 tsk salt
•   1/2 dl rapsolja
•   1 msk ljus sirap
•   5 dl rågsikt
•   7-8 dl vetemjöl special

1. Mixa bönorna eller linserna med 2 dl vatten i mixer eller med mixerstav tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så att det tillsammans blir 7 dl degvätska.
2. Värm degvätskan till 42°C (använd gärna en termometer). Häll jästen i en bunke och häll vätskan över eller blanda ihop enligt anvisning på förpackningen.
3. Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och till sist 4 dl vetemjöl. Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen med trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken 30 minuter.
4. Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 6 delar och rulla till 12 bullar. Skåra ev bullarna med vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs övertäckt i ca 30 minuter.
5. Sätt ugnen på 225°C.
6. Grädda i ca 15 minuter mitt i ugnen.

Tips!
Om du väljer att göra limpor forma degen till 2 limpor. Jäs övertäckta i 30 minuter. Grädda dem i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 25 minuter."

hej!
läste i ditt recet att 12g torrjäst är en påse??
 en påse  är lika mycket som en färsk jäst: 50gram. :)

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 aug-07 kl 22:15 »
Det motsvarar nog 50 gram färsk jäst och i torrt tillstånd väger det kanske 12 gram??

För att ytterligare komplicera saken så kan jag tillägga att jag läst i en vegetarisk kokbok med brödrecept att "använder du torrjäst, tar du bara halva mängden". Ehe, men det brukar funka med lite mindre jäst än receptet anger, om det hjälper......

Soshila

• Småland
« Svar #5 skrivet: 23 aug-07 kl 20:47 »
Hihi, har märkt att det här med brödbakning är en hel vetenskap! och det där med jäsning har alltid tett sig en smula mystiskt för mig  ;) Men än så länge har jag lyckats och jag har plötsligt ingen som helst lust att äta köpebröd nåt mer  :P

Tack för era svar!

Clementine

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 aug-07 kl 18:16 »
jag undrar hur brödet smakade. jag har aldrig använt bönor i bröd. kan det vara gott tro.....
Jag har babylonsjukan!

koko

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 aug-07 kl 19:32 »
Jag ÄR tjatig, men ni måste testa attt ha i groddade linser i brödbullar eller matmuffins. Knäppt gott.

Soshila

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 aug-07 kl 20:46 »
Det har inte blivit av att jag bakat det där brödet än  :-[ Har så liten frys så jag får se till att äta upp lite gammalt först. Men jag tycker i alla fall att det låter väldans gott.

Har aldrig groddat linser, men det ska testas. Vilken sors liner använder du koko?

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
Bokohammare, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser