Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svinläder  (läst 2658 gånger)

louise

• Gäst
Svinläder
« skrivet: 21 aug-07 kl 21:48 »
Vill ta tillvara slaktgrisarnas skinn. Känner någon till var jag kan lämna in skinnen för beredning? Eller nån här som kan åta sig det? Och vad ska jag tänka på vid slakt, hur ska jag bevara/hantera skinnen tills någon kan göra i ordning dem?

icko

• Skåne
    • Ickos
Re:Svinläder
« Svar #1 skrivet: 22 aug-07 kl 14:12 »
Hejsan Lollo !
Jag förmodar att det är garvning du menar ?

Tag kontakt med ett garveri.

Du kan ju också prova garva själv. Det finns bra literatur att tillgå.
Men även här på forumet finns många kunniga amatörgarvare,
och lika många garvningsmetoder.

//   icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 aug-07 kl 19:51 »
Jo.. det var tips på garverier jag frågade om..

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-07 kl 22:35 »
Det tycks vara vanligt med svinläder på jackor och dyligt...billigare än kalvläder vad jag fattat. Ta du tillvara, en god gärning... bäst att inte slösa med det som finns. Hur många kvadratfot är skinnen på? En kvadratfot räknas 30,5 cm X 30,5 cm.
Själv har jag bara garvat fiskskinn. Jag vill garva olika sorters skinn, inga mängder men olika gärna... är på jakt efter hälleflundra, haj... men vill gärna ha färdig garvat strutsskinn, men de är dyra...
Får du reda på vad svinskinn kostar och vad de kostar garvade/ kvadratfot och hur stora de är ungefär så hör av dig gärna.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Svinläder
« Svar #4 skrivet: 07 jan-10 kl 15:49 »
Puttar upp denna tråden, är det någon som provat att ta vara på linderödsskinn? Är det värt besväret?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser