Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får som haltar  (läst 4706 gånger)

Lena A

Får som haltar
« skrivet: 21 aug-07 kl 18:15 »
Här kommer en dum fråga.

Jag upptäckte att Märta, Shropshirefår drygt 5 år gammal, haltade igår på höger framben. Hon har också ett litet sår på utsidan av benet i höjd med knäet. Hon går i en hage utomhus med sin halvsyster.

Jag har kollat benet, känt på det och också under foten och jag kan inte se att det finns något som kan göra att hon haltar. Hon verkar inte heller ha ont när jag rör vid benet/foten. Hon stapplar fram när hon går och det verkar som om hon inte vill stödja på benet.

Kan det vara en sträckning? Kan det finnas något under foten som man inte ser direkt med blotta ögat?

Jag inser att det här är en fråga som kan vara omöjlig att svara på, men alla idéer och förslag vad jag kan kolla från er kunniga fårfolk uppskattas.  :)
« Senast ändrad: 21 aug-07 kl 18:15 av Lena A »

Henning

Re:Får som haltar
« Svar #1 skrivet: 21 aug-07 kl 20:24 »
Det låter som en lindrig skada som hon klarar att läka sjäv. kolla ibland så att det går åt rätt håll.

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 21 aug-07 kl 21:43 »
 Det hände min bagge Zeb tidigt i sommras precis samma sak.Pratade med vet. som inte var så intr. av att komma en söndag utan ville att jag skulle kolla honom själv !Jag & mannen kände,klämde & jämförde med det andra men allt såg ok ut.Han verkade inte ha ont heller men han ville inte gå så mkt.Nästa dag var han ok igen  ??? lite stel men annars inget konstigt. Jag tror han har sträckt sej på nån vänster,han kan ibland få glädje fnatt i hagen  ;D så det kan ju vara det.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lena A

« Svar #3 skrivet: 22 aug-07 kl 08:51 »
Tack för svar.  :D Uppskattar det.  ;)

Märta haltar idag också, men det verkar inte vara sämre. Såret, förresten, lade jag litet trätjära på. Jag håller ett öga på henne och hoppas på det bästa.

Tack igen för svar. Man är ju ganska utsatt när något händer ens djur, och innan man tillkallar veterinär (som inte alltid är villig att komma eller som måste komma långtifrån), är det här forumet ovärderligt med information och kunskap från er.  ;D

Gräbban

• -
Trätjära?
« Svar #4 skrivet: 23 aug-07 kl 17:18 »
Varför har man trätjära på ett öppet sår? Låter inte speciellt mysigt.. Är det inte bättre att bara spola rent med jodopax el dylikt och hålla det öppet och torrt?
Jag har lärt mig att aldrig "stänga in" öppna sår med salva eller andra smetiga dekokter. Trätjära låter både smetigt och ohälsosamt.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 24 aug-07 kl 01:25 »
trätjära är ett mycket gammalt o beprövat metod.
förespråkas även av fårhälsovården vid flug problem på sår...
innehåller bl a naturliga hartser från trä...
och det stänger inte alls in såret ... utan de kan andas..

att hålla ett sår öppet o tort i rötmånaden på sommaren är ju inte alltis så lätt..

är föresten det enda som hjälper mot sommarsår på kor...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Lena A

« Svar #6 skrivet: 24 aug-07 kl 09:51 »
trätjära är ett mycket gammalt o beprövat metod.
förespråkas även av fårhälsovården vid flug problem på sår...
innehåller bl a naturliga hartser från trä...
och det stänger inte alls in såret ... utan de kan andas..

att hålla ett sår öppet o tort i rötmånaden på sommaren är ju inte alltis så lätt..

är föresten det enda som hjälper mot sommarsår på kor...

Det är just av denna anledning som jag lade trätjära på såret, som ser mycket bättre ut nu.  :)

Tyvärr haltar Märta fortfarande. Det är inte sämre men heller inte bättre. Jag avvaktar och ser vad som händer med henne. Det verkar inte göra ont när jag rör vid benet.

När vår katt var i slagsmål nyligen och fick ett sår på magen, lade jag på Jodopax. Jag fick senare rådet av veterinär att INTE lägga på Jodopax, som är bra mot bakterier men som fördröjer själva läkningen av såret (i det här fallet åtminstone). Rådet var att låta såret vara, låta katten slicka (han kom inte åt såret med klorna) och efter 3-5 dagar började såret läka sig och det är nu ok.

« Senast ändrad: 24 aug-07 kl 09:53 av Lena A »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 24 aug-07 kl 10:05 »
Hej Lena

Hältan på din tacka kan komma uppifrån bogen också.

Hur vet man det ?
Ja man hittar inget stort sår, det ömmar inte om klöv eller ben. Och hältan går inte bort på några dagar utan det tar lång tid.*

*Jag har haft en sån tacka själv och tyvär så blev det så att hon blev bättre o sämre igen, o bättre o sämre igen...o så höll det på tills vi slaktade henne.
Det brukar bli så om dom en gång fått en bogskada.

Bara en fundering.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 24 aug-07 kl 14:57 »
Hm, Rosa jag undrar om det är så det är med vår tacka med. Bogskadad alltså. Förra sommaren var hon halt sen gick allt över och man kunde inte se eller känna på henne att det skulle vara ngt fel.

I år samma sak, helt plötsligt halt, sen bra igen och sen  halt igen för att vara ok nu. Det är värst när hon  har legat stilla, bra då hon rört på sig....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 24 aug-07 kl 20:33 »
Hur uppkommer en bogskada? Är det någon form av sträckning/stukning?

Lena A

« Svar #10 skrivet: 24 aug-07 kl 22:26 »
Tack för svar. Jag undrar också hur en bogskada uppstår?

Ikväll verkade Märta bättre på sitt ben. Emellertid upptäckte jag nu att hennes halvsyster, Wilma, fått ett ganska stort sår på utsidan av höger bakben. Hon haltar inte. Jag försökte få tag på henne för att lägga på trätjära, men hon smet iväg och sedan är det hopplöst att få tag på henne igen (trots att båda fåren är tama).

Hur fångar man lättast ett får förresten? Frågan har inte kommit upp för mig tidigare. Fårklipparen får tag i dem relativt lätt, men fåren är stora och tunga, så jag klarar det inte. Har någon något tips om hur jag lättast kan få tag i dem för att lägga på trätjära (i det här fallet) ?

Jag är också konfunderad över hur de bli skadade och få sådana här sår, när de går i en ganska liten hage utan direkt något som de kan skada sig på. Det finns buskar, granar, några större stenar (som för det mesta fungerar som huvudkudde åt dem  :)), men inget som jag kan se skulle skada dem. Kan det vara skavsår?

Det är första gången som jag överhuvudtaget ser att de varit skadade på något sätt och de är nu ca 5 år gamla.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 24 aug-07 kl 22:54 »
Om jag ska fånga ett får eller lamm i hagen brukar jag ge dem lite kraftfoder och fånga dem då. Om det är fler jag behöver ha tag i lockar jag in de i fårhuset (med kraftfoder) och stänger. Väl inne har jag bra hjälp av en herdestav. Fungerar bra som förlängd arm.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 24 aug-07 kl 23:06 »
Mina är så stora så jag orkar knappt hålla dem om jag skulle fånga i hagen. Så jag brukar oftast ta med dem in på logen där jag har ställt upp fårgrindarna lite strategiskt och hängt upp deras kraftfoderkrubba längst in. (Den känner de minsann igen!  ;D)  

Sedan stänger jag om dem, och drar ihop grindarna så att det inte blir något utrymme för dem att springa omkring på. Då står de lugnt och fint, och jag kan sålla ut det får jag vill ha tag på. Vill jag ha henne för mig själv sätter jag en grind emellan henne och de andra fåren, så hon fortfarande är nära dem och inte blir orolig.

Lena A

« Svar #13 skrivet: 25 aug-07 kl 10:51 »
Eftersom jag bara har två,  ;), och de anar när något är på gång  8), så låter det bäst med herdestav.  

Märta har slutat halta förresten. Vi får se vad som händer i framtiden.

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 aug-07 kl 10:27 »
Eftersom jag bara har två,  ;), och de anar när något är på gång  8), så låter det bäst med herdestav.  

Märta har slutat halta förresten. Vi får se vad som händer i framtiden.

Hej!
Hur har det gått för dina får? Det har väl inte varit någon busig hund inne hos dem och nafsat i hasorna?! Hoppas såren har läkt och att de mår bra igen!  :)

Lena A

« Svar #15 skrivet: 30 aug-07 kl 13:17 »
Margit, tack för omtanken.  ;)

Märta är helt ok nu; alltså hon haltar inte alls. Wilmas sår har jag lyckats få trätjära på och det ser bättre ut, så blir det ingen fluginvasion kommer det nog att läka sig fint.

Jag kommer att kolla dem närmare, när det är dags för fårklippningen i mitten av september. De är stora och tunga och inte lätta att vända på, så jag brukar ta tillfället i akt att kolla dem, när de klipps.

Jag har också börjat undra om det varit en hund i hagen hos dem, för jag såg avföring från en större hund (tror jag) häromdagen. I så fall måste det vara en tyst hund, för jag har inte hört hundskall. Jag kan inte komma på en förklaring till Wilmas sår annars (ca 2-3 cm i diameter).

Taggis

• vänner
« Svar #16 skrivet: 31 aug-07 kl 12:37 »
Så bra att din Märta mår bra nu  :D. Alla hundar skäller inte när dom jagar .Min ena granne blev av med 2 stoora ankor som bodde hos deras får (den tredje flyttade hem till mej när det bara var hon kvar).Det finns stora misstankar på en hund som ofta springer lös & skrämmer folk & fä men ägarna bryr sej inte (han är ju snäll hemma säger dom).Han skulle försöka göra mina djur nåt  :-X....
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Martin S

« Svar #17 skrivet: 31 aug-07 kl 13:39 »
Jagande hundar är ett elände. Jag har inte fått får bitna, men däremot ordentligt upstressade och på rymmen.  Man har god rätt att bli förbannad:
Hundlagen är mycket tuff när det gäller hundar och fårhållning

http://www.bushunden.se/hundlagen.htm

För hundägaren gäller bara en sak: lös problemet, annars har du ingen hund. Men man måste naturligtvis hitta honom först.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Lena A

« Svar #18 skrivet: 31 aug-07 kl 15:11 »
Vi bor mitt i skogen och grannarna några kilometer bort har visserligen hundar men inga som är lösspringande och som kommer till oss.

I så fall bör det vara en jakthund som springer lös och jag är tveksam till det också, men jag förstår inte var Wilmas ganska stora blodiga skrapsår skulle komma komma från, om inte från en hund, eftersom jag (som sagt) även hittade hundliknande avföring (?) i hagen.

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 31 aug-07 kl 16:13 »
Skrapsåren kan komma av att hon blivit skrämd och i samband med det ramlat/trängt sig eller så.

Vi hade stora problem tidigare av jakthundar som släpptes av sina ägare, speciellt då alldeles i början av jaktperioden. Nu har vi inga får och den grannen som orsakade mest såna problem har flyttat. Men fortfarande varje år så hittar nån eller några jakthundar hit under hösten, och de kommer många gånger långt bort ifrån.

Det var inte alltid som de JAGAR fåren, men hundarnas beteende i hagen vär tillräckligt för att skrämma tamdjuren, trots att våra djur är vana vid hundar.
Det var sällan man hörde nåt skall från hundarna, snarare märkte man deras närvaro på fårens och hästarnas beteende.

Skönt i alla fall att Märtas hälta gått över. Det finns alltid risk för följdhälta om besvären håller i sig, som på min Artur som fick reumatism, troligen efter en gammal lindrig skada med diagonalhälta som följd.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 4 användare (1 dolda)
Nina W, Undine Lines, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser