En av hönorna har varit borta ett tag o jag har letat på alla möjliga "äggömmor" men ingen höna. Eftersom vi haft rovdjursprobelm så trodde jag hon gått hädan Så i morse när jag gav djuren fick jag syn på ett blodigt äggskal, alltså måste det ha varit kyckling i det o vi har inte kläckt fram några på bra länge. Misstänksamt började jag se mig omkring o jojjmensan, nerkrupen i blåbärsriset under lite bråte ligger hon med 11 ägg. Antagligen har skatorna tagit det tolfte.
Så nu är frågan, hur det här blir. Eftersom skatorna filar som f-n runt hönsen så tror jag inte att hon samlat en hög o sen lagt sig, hon ligger ändå såpass så skarpa skatögon skulle sett äggen. Hon har antagligen lagt medan hon ruvar, vilket innebär en kläckningstid på över en vecka, vilket ju inte är så lyckat. Vi ska försöka bygga nåt slags bur o ställa över henne, flytta på henne nu är nog rätt utsiktslöst.
Detta skatproblem är en anledning för att vi ska bygga hönsgård, för vi får aldrig ha några ägg ifred. Området där vi bor är väldigt magert o här bodde inga skator förrän vi skaffade höns och ankor. Tyvärr är nu hönsen i stort sett deras enda födokälla, de är tokiga efter äggen. Några av hönsen i sin tur vill inte värpa inne utan håller sig tills de kommer ut, serverat o klart! Förresten, det är inte klokt vilken uppfinningsrikhet hönsen har när det gäller äggömmor! Tyvärr har skatorna lärt sig att smyga efter dem..
Är lite negativ till hönsgård eftersom det är mysigt att ha dem gå fritt, men vi har de trots allt för att få lite ägg, o när man alltid får slåss om äggen så känns det minst sagt trist.. Dessutom får vi alltid problem med hökar på hösten, de bor på andra sidan sjön där det är mycket åkermark o finns fasaner, på hösten blir det väl magert o då seglar de över hit...

Ska vi skaffa lantrashöns finns det nog ingen annan utväg..